W 2029 roku gospodarzem mistrzostw świata w narciarstwie klasycznym będzie Lahti. Z pozostałych informacji: niebo jest niebieskie. W wyścigu po tę imprezę nie brał udziału żaden inny kandydat, co w bardzo złym świetle stawia FIS i całe narciarstwo klasyczne. Choć Finom paradoksalnie może to pomóc.
Norwegowie chcą skakać w kadrze A? Nie ma zmiłuj, muszą za to zapłacić!
Lahti, czyli ośrodek-matka m.in. wielkiego Janne Ahonena, to jedna z tych aren w narciarstwie klasycznym, które zna i każdy zawodnik, i większość kibiców. Od dekad odbywa się tam jeden z największych masowych biegów narciarskich na świecie, a historia Ski Games, które obejmują wszystkie odmiany klasyczne – czyli skoki, biegi i kombinację – liczy już ponad sto lat. Ośrodek Salpausselka tylko dla Polaków nierozerwalnie kojarzy się z okradzeniem ze złota Stanisława Marusarza, z popisami Józefa Łuszczka, a później Adama Małysza, aż wreszcie z jedynym złotem drużyny skoczków z 2017 roku.
Temu, kto tam kiedykolwiek był, kojarzy się natomiast z szarością, mgłą, betonem i wylewającą się zewsząd zimową nostalgią.
To będzie gospodarz MŚ 2029.
Mistrzostwa świata Lahti 2029. Już ósmy raz w historii, ale temat zawisł na włosku
Oczywiście, uroki miasta mają w tym kontekście akurat niewielkie znaczenie. To wciąż nie jest najbrzydsze miasto świata, zresztą dla narciarzy istotniejsze, że trasy biegowe stoją tam na najwyższym poziomie, a skocznie – imponujące, betonowe kolosy wystające ponad nizinę – spełniają jeszcze najwyższe standardy, o ile jednak okolicą nie rządzi wiatr. Każdy, kto uprawia narciarstwo klasyczne, je zna. Każdy bywał tu kiedyś na zawodach, rywalizując na najwyższym poziomie.
Istotniejsze w wyborze miasta-gospodarza jest to, że do FIS na MŚ 2029 nie wpłynęła żadna inna kandydatura. A mimo to na niedawnym kongresie w Islandii nie udało się zawrzeć federacji umowy z Finami, ponieważ – jak przekazano – siedem lat po ostatnich MŚ w tym miejscu nadal nie rozliczono do końca poprzedniej edycji. Pogrążony w finansowym kryzysie krajowy związek musiał też jasno ustalić, kto i ile ma dorzucić się do wspólnej puli, aby budżet na przygotowania udało się w ogóle bezpiecznie uszyć.
Dla Finów, którzy gospodarza z Lahti robią już ósmy raz w historii – najwięcej ze wszystkich – goszczenie elity może być jednak jakimś remedium. Przypomnijmy, że w kadrze skoczków niedawno zasugerowano trenerom szukanie innych źródeł zarobkowania, bo na ich etaty brakuje pieniędzy.
MŚ u siebie mogą po pierwsze przynieść trochę gotówki do związkowej kasy. A po drugie, mogą być zapalnikiem do przekazania przynajmniej ich części na rozwój zawodników.
Ciągle takie same mistrzostwa świata. Pula gospodarzy jest mikroskopijna
O ile dla Finów MŚ są jakąś nadzieją, o tyle brak wyboru dla FIS jest kolejny raz policzkiem wymierzonym w narciarstwo klasyczne jako takie. Kiedy Lahti starało się o to ostatnim razem, miało jeszcze trzech kontrkandydatów. Tyle samo pokonało na 2019 rok Seefeld, a w tym gronie były m.in. Ałmaty. O 2021 rok starała się już tylko trójka, Planica edycję z 2023 roku wygrała z tylko jednym miastem – Trondheim, które z braku laku przyznano Norwegom, bo zostali jedyni na placu boju. Podobnie było z terminem 2027, który przypadł Falun.
To albo zmyślna polityka FIS, która po cichu dogaduje się z chętnymi, albo zapaść na rynku i globalny brak zainteresowania tym sportem.
W XXI wieku tylko trzy edycje MŚ odbyły się w miastach-debiutantach: Sapporo, Libercu i Planicy. Wszystkie pozostałe to powtórki z historii. Niektóre, jak Lahti, nie elektryzują już wcale. Ich jedynym plusem jest to, że w ogóle się zgłosiły.
Mimo że Finów stać na organizację dobrego czempionatu, pod względem sportowym MŚ będą pewnie stały na dobrym poziomie, a problemem na tej szerokości geograficznej nie powinien być brak śniegu, słabość narciarstwa klasycznego nie może być przedstawiona lepiej niż poprzez brak zainteresowania. O ile pojedyncze weekendy PŚ skoczków, biegaczy i kombinatorów jeszcze stanowią jakąś gratkę dla ośrodków, o tyle kosztowniejsze mistrzostwa bardziej odstraszają niż przyciągają. Nie ma już sytuacji, w których dla MŚ – jak choćby w piłce nożnej – buduje się obiekty od zera. Planica, która to zrobiła i stanowi jako taki wyjątek, szykowała się wiele lat do debiutu w tej roli. MŚ były celem-metą, tyle że prawdziwym był rozwój bazy szkoleniowej, a nie sama chęć pokazania się na dużej scenie.
I to jest dobre podejście, tyle tylko, że Słoweńcy i bez MŚ mieliby w Planicy swoją zimową mekkę. FIS w ogóle nie stara się o to, aby ich flagowy sport zdobywał nowe rynki. Kazachstan (który chciał też zimowych igrzysk, ale nie dostał) nie wzbudził zaufania, Turcja upada tak szybko, jak się urodziła, a Chińczykom jakoś nie spieszy się do wejścia w narciarstwo z dużymi pieniędzmi. USA to samorodek bez zaplecza finansowego. Jeśli do tego dodamy fakt, że EYOF czy Uniwersjady coraz częściej rezygnują ze skoków z uwagi na brak infrastruktury, otrzymujemy dość przykrą diagnozę, w którym miejscu znalazł się ten sport.
Biegi jako tako jeszcze się trzymają, bo są tańsze i masowe. Sytuacja kombinacji i skoków jest natomiast taka jak Lahti: smutna, szara i ponura. Bez wielkich perspektyw, że w końcu zaświeci Słońce.
1
482.1
2
475.0
3
455.8
4
451.6
5
449.4
6
438.9
7
434.0
8
422.2
9
420.4
10
419.8
11
419.7
12
413.3
13
412.5
14
403.1
15
400.8
16
400.4
17
399.4
18
397.9
19
397.1
20
396.0
21
384.2
22
382.3
23
377.5
24
372.6
25
371.6
26
364.5
27
357.3
28
355.7
29
320.5
30
314.1
1
1749.3
2
1720.2
3
1707.2
4
1680.6
5
1673.1
6
1484.1
7
1458.0
8
1350.9
9
561.6
10
551.6
1
459.1
2
454.8
3
444.1
4
443.6
5
433.5
6
430.1
7
418.3
8
418.2
9
417.7
10
409.4
11
409.1
12
408.7
13
404.1
14
401.1
15
398.4
16
397.7
17
397.5
18
394.5
19
392.7
20
389.6
21
389.4
22
387.7
23
386.4
24
386.2
25
381.5
26
377.7
27
374.0
28
372.6
29
365.0
30
363.6
1
231.1
2
228.9
3
226.0
4
225.7
5
225.5
6
225.3
7
225.0
8
218.2
9
214.6
10
212.4
11
212.0
12
211.6
13
211.0
14
210.0
15
209.1
16
208.5
17
205.8
18
205.3
19
202.9
20
202.5
21
202.1
22
201.2
23
197.0
24
196.7
25
196.4
26
195.0
27
193.6
28
193.4
29
193.2
30
191.5
1
276.9
2
270.8
3
263.9
4
263.3
5
262.1
6
261.5
7
248.7
8
248.0
9
247.7
10
246.0
11
245.7
12
245.4
13
244.3
13
244.3
15
241.4
16
239.6
17
229.6
18
227.5
19
226.9
20
225.1
21
224.8
21
224.8
23
224.7
24
222.3
25
216.4
25
216.4
27
216.3
28
216.2
29
207.4
30
201.9
1
131.6
2
129.8
3
129.6
4
129.0
5
126.5
6
121.4
7
121.1
8
117.9
9
117.7
10
117.6
11
112.2
12
111.6
13
110.6
14
110.5
15
109.9
16
108.7
17
108.3
18
106.7
19
106.2
20
106.0
21
104.1
22
103.9
23
101.7
24
101.0
25
100.5
26
99.8
27
98.7
28
98.4
29
95.0
30
93.3
1
214.5
2
199.2
3
191.2
4
188.5
5
187.9
6
182.3
7
181.4
8
176.6
9
169.4
10
167.6
11
166.4
12
162.4
13
158.3
14
157.8
15
155.7
16
155.6
17
154.7
18
153.5
19
152.8
20
147.9
21
147.6
22
144.6
23
143.9
24
143.5
25
140.0
26
139.7
27
138.0
28
136.1
29
133.6
30
132.3
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
436.1
2
427.8
3
422.7
4
413.5
5
398.6
6
392.1
7
390.1
8
386.4
9
381.8
10
375.1
11
372.3
12
360.9
13
355.4
14
354.8
15
350.7
16
340.6
17
332.8
18
332.4
19
330.8
20
329.9
21
323.4
22
321.3
23
320.7
24
317.1
25
316.3
26
297.6
27
294.9
28
291.4
29
281.5
30
279.8
1
216.9
2
203.6
3
202.5
4
196.8
5
196.6
6
193.2
7
191.0
8
189.1
9
186.2
10
184.5
11
183.8
12
182.8
13
182.6
14
182.4
15
180.5
16
177.7
17
177.6
18
173.6
19
172.5
20
171.2
21
170.4
22
170.0
23
168.7
24
168.1
25
165.4
26
164.0
27
154.0
28
149.9
29
149.0
30
148.2
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1024 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (93 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.