Czesław Michniewicz został w sobotę trenerem AS Forces Armees Royales. Co czeka byłego selekcjonera w Maroku? – Średnia gola na mecz wynosiła w poprzednim sezonie 2,2. Przyznam szczerze, że mecze w tamtejszej lidze ogląda się bardzo ciężko. Są zamknięte, sporo trafień pada z karnych – charakteryzuje Adam Musialik, ekspert od piłki afrykańskiej.
Mateusz Leleń (TVP Sport): – Zatrudnienie Czesława Michniewicza w lidze marokańskiej było dużą niespodzianką?
Adam Musialik (prowadzący konto Afrykański Futbol na X): – Na pewno! Nie było żadnych informacji w marokańskich mediach na ten temat. Wpadłem na jakieś poszlaki na portalu X na pięć minut przed oficjalną publikacją. Natychmiast zapytałem kolegi z Afryki, czy słyszał coś wcześniej – odparł, że nie.
– Jak dużym klubem jest AS Forces Armees Royales?
– Jednym z trzech największych w Maroku – obok Wydadu i Rajy – i na pewno najistotniejszym ze stolicy – Rabatu. Może nieco odstaje od Wydadu pod względem sukcesów, ale jednak jest mistrzem sprzed dwóch sezonów, który był wysoko też w dwóch ostatnich cyklach. Warto przypomnieć, że w minionym sezonie FAR byli liderem, ale w przedostatniej kolejce zremisował, wykorzystała to Raja, wskoczyła na fotel lidera. Potem już go nie oddała. Do mini rewanżu doszło w finale krajowego pucharu. Raja znów jednak okazała się lepsza, wygrała 2:1.
– A z kim Michniewicz będzie grał derby?
– FUS Rabat, choć w najwyższej lidze gra też UTS Rabat. Derby gra się więc kilka razy w sezonie. Większą sławą cieszą się jednak spotkania z ekipami z Casablanki.
– Stadion FAR mieści 53 tysiące ludzi. Jak często się wypełnia?
– Różnie z tym bywa. Też nie do końca można to określić, bowiem liczne pseudokibicowskie wybryki skutkują karami, zamknięciem trybun. W Maroku jest wielu fanatycznych kibiców. Niemal każdy klub ma grupą ultrasów, która oprawia mecze racami.
– Odbiór futbolu jest tam gorący – czy podobnie raptowny jest charakter właściciela?
– Ostatni trenerzy, nie licząc tymczasowych, mieli okazję prowadzić zespół kolejno w: 64, 39 i 38 spotkaniach. Jak na Afrykę, to naprawdę nie jest źle z długością ich pracy, choć trzeba pamiętać, że analizujemy okres, gdy drużyna grała dobrze.
– Defensywny styl drużyn Michniewicza może mu utrudniać pracę w Maroku?
– Wręcz przeciwnie! Średnia gola na mecz w Maroku wynosiła w poprzednim sezonie 2,2. Przyznam szczerze, że mecze w tamtejszej lidze ogląda się bardzo ciężko. Są zamknięte, sporo goli pada z karnych. Wiele kończy się 0:0. Na pewno lepiej śledzi się ligę egipską, choć trzeba pamiętać, że marokańska jest na kontynencie numerem dwa.
– Ta siła przekłada się też na afrykańskie puchary?
– Wydad docierał do finału Ligi Mistrzów, choć tam nie zawsze wygrywał. Marokańskie ekipy są mocne w Pucharze CAF, odpowiedniku Ligi Europy, gdzie wygrały sześć z siedmiu ostatnich edycji!
– Michniewicz będzie prowadził głównie Marokańczyków?
– Myślę, że około 80 procent piłkarzy w kadrach to właśnie Marokańczycy. Reszta uzupełniania jest zawodnikami z Konga, Tunezji, głównie z Afryki. Piłkarzy europejskich jest tam bardzo mało.
– Czego może spodziewać się były selekcjoner w Maroku?
– Opraw kibicowskich i defensywnego stylu. Ludzie często uważają, że w Afryce rządzi wesoły futbol. W Maroku jest jednak inaczej. Dodam też, że ten kraj żyje piłką, zorganizuje najbliższy Puchar Narodów Afryki.
– Historia pokazuje, że polscy trenerzy nie są rozchwytywani w Europie, ale za to w Afryce potrafią odnosić sukcesy.
– O tak! Pamiętajmy, że w Afryce szkolić będzie nie tylko Michniewicz. Kazimierz Jagiełło pracuje przecież obecnie w Gwinei. Zdobywał tam mistrzostwo.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (964 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.