Afera w kombinacji norweskiej. Najlepsi zawodnicy na świecie ruszyli do ataku na FIS po publikacji kalendarza Pucharu Świata 2024/25. Braki w rozpisce występów i malejąca liczba lokalizacji to ich zdaniem "upokorzenie" i krok w stronę zabicia dyscypliny. Za kryzys winią dyrektora PŚ Lasse Ottesena.
Paweł Wąsek liderem Letniego Grand Prix! Dwa konkursy do końca
Tylko osiem lokalizacji, a łącznie ledwie 18 konkursów – tak ubogi kalendarz na sezon Pucharu Świata 2024/25 ogłosiła właśnie Międzynarodowa Federacja Narciarska (FIS) dla kombinacji norweskiej. I to raczej nie z troski o przeciążenia zawodników, bo Letnie Grand Prix – już zakończone – zawierało ledwie trzy miejscowości. Dla kontekstu, jeszcze dekadę temu te liczby zimą wynosiły 10/23, 20 lat temu – 12/20. Coś, co i tak było niewielkim bytem, znów zostało ucięte.
Sezon PŚ 2024/25 odwiedzi dla kombinatorów Rukę (29.11-1.12), Lillehammer (7-8.12), Ramsau (20-21.12), Schonach (18-19.1), Seefeld (31.1-2.2), Otepaa (7-9.2), Oslo (15-16.3) i Lahti (22-23.3). Po drodze odbędą się też mistrzostwa świata w Trondheim, ale tamte zawody nie włączają się do rankingu cyklu.
Względem szkiców, jakie krążyły po sieci od wiosny, brakuje japońskiej Hakuby. To oznacza, że w środku zimy zawodników czeka miesiąc przerwy. I tylko jeden weekend w styczniu, czyli najbardziej zimowym miesiącu, gdzie uwaga widza najmocniej skupia się na narciarstwie.
Zawodnicy, którzy są rozgoryczeni, jak "zwija się" dwubój klasyczny, rozpoczęli nagonkę na FIS w mediach społecznościowych.
"Titanic" – sugestywnie określił sytuację Espen Bjoernstad.
"Co za gów..." – skomentował Lucas Greiderer.
"Co zrobić z tym całym wolnym czasem, który nam fundujecie?" – to Jakob Lange.
"To upokorzenie i to w chwili, gdy bardzo potrzebujemy wzmocnienia i rozwoju. Będzie wspaniale znów słuchać wywiadów Lasse Ottesena, który opowiada o tym, co zrobił dla kombinacji. Otóż przez trzy lata, jak widzimy, był szalenie zajęty robieniem dokładnie niczego. Sprawy mają się coraz gorzej" – to natomiast wpis Vinzenza Geigera.
To nie są głosy anonimowych ludzi z końca stawki. To wypowiedzi medalistów największych imprez, włącznie z mistrzami olimpijskimi. Takiego votum nieufności dla Ottesena (którego przymierzano też niedawno do roli szefa PŚ w skokach) nie było nigdy, odkąd objął stanowisko. Tak wybrakowany kalendarz oznacza, że sportowcy będą mieli mniej okazji nie tylko do prezentowania walorów sportu, który kochają, ale też do zarobkowania. I to podwójnie, bo ich prywatni sponsorzy często płacą pieniądze za ekspozycję logo "od sztuki". Im rzadziej te są eksponowane, tym mniejsze za to popłyną środki.
Mówi się od lat, że słabnąca rola kombinacji norweskiej wkrótce może zakończyć się wycofaniem dwuboju z programu igrzysk olimpijskich. O takim zagrożeniu mówił już w 2015 roku wprost Gian Franco Kasper, nieżyjący już były prezydent FIS. Obraz, jaki federacja przedstawiła na nadchodzącą zimę, raczej nie przekona władz MKOl, gdyby wkrótce przyszło im się zastanawiać na poważnie nad wykazem sportów na Francję 2030 lub Salt Lake City 2034.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.