W Polskim Związku Koszykówki nadchodzą zmiany. Już 21 października odbędą się wybory, które wyłonią nowego prezesa. – Oczekuję od nowych władz transparentności i tego, że polscy koszykarze są stawiani na pierwszym miejscu. Nie mówię o reprezentantach kraju, bo oni sobie poradzą, ale o tych wszystkich, którzy grają w Polsce – opowiada TVPSPORT.PL prezes Zawodowego Związku Koszykarzy i były reprezentant kraju, Szymon Szewczyk.
21 października w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbędzie się Nadzwyczajne Sprawozdawczo-Wyborcze Walne zebranie delegatów Polskiego Związku Koszykówki. To efekt dymisji, którą złożył 18 września Radosław Piesiewicz, który pełnił funkcję prezesa od 2018 roku.
Delegaci w wyborach na nowego szefa związku będą mogli oddać głosy na jednego z pięciu kandydatów. O stanowisku ubiegają się Elżbieta Nowak, Grzegorz Bachański, Łukasz Koszarek, Jacek Jakubowski i Filip Kenig.
Nowe wybory i nowy prezes powinien oznaczać zmiany. Zapytaliśmy o zdanie byłego kapitana reprezentacji Polski i zawodnika wybranego w drafcie NBA w 2003 roku, Szymona Szewczyka, który jest także prezesem Zawodowego Związku Koszykarzy.
– Ostatnie lata przyniosły nam wiele sukcesów, jak ósme miejsce na mistrzostwach świata (2019), czy czwarte na mistrzostwach Europy (2022), z czego trzeba się cieszyć. Jeśli chodzi o reprezentację, to zmierzamy w dobrym kierunku, choć nie jest idealnie. Zawsze można coś zmienić. Zastanawiam się tylko, gdzie są następcy? Czy my jesteśmy w stanie ich wychować? Czy oni koniecznie muszą uciekać za granicę, żeby tam się wyszkolić? I tu przenosimy się na rodzimy parkiet. Niejednokrotnie byłem na szkoleniach trenerów. Czasami mam wrażenie, że jadą tam, bo muszą i niezbyt do tego się przywiązują na zasadzie "byłem, zdałem, do widzenia". To mnie martwi, bo później ci trenerzy szkolą naszą młodzież. Oczywiście, są też wybitni specjaliści, którzy robią to z pasji, bo chcą się rozwijać, powiększać swój warsztat, żeby ich zespoły szły do przodu – zauważa Szewczyk.
– Często pytam dlaczego w Polsce, w zawodowej lidze, jaką jest Orlen Basket Liga, są zawodnicy na zasadach, ja bym to nazwał – wolontariatu. Moim postulatem, który do ostatniego zarządu proponowałem, to żeby wprowadzić zapis o tym, żeby każdy zawodnik, który posiada licencję na poziomie ekstraklasy, musi mieć umowę lub stypendium za minimalną krajową obowiązującą na dany moment w naszym kraju. Ci chłopacy poświęcają swoje zdrowie, swój czas, muszą się ubrać, wyżywić, a są w zespołach zawodnicy, którzy nie dostają nic albo przysłowiowe grosze. Jeśli mówimy o zwiększonych budżetach ekstraklasowych, gdzie większość ma kilkumilionowe budżety, to nikt mi nie wmówi, że nie można wyodrębnić na danego zawodnika z licencją tych kilku tysięcy złotych miesięcznie. Wygląda na to, że non stop podpisujemy zawodników z zagranicy, czyli wszystkie pieniądze, które dają polscy sponsorzy, są wywożone, a my jako Polacy musimy liczyć się z tym, że się poświęcamy, a nic z tego nie mamy. A Polaków trzeba mieć w drużynie, bo takie są przepisy. Taki młodzieżowiec, który jest dokoptowany do pierwszego zespołu i ma taką licencję, powinien mieć minimalną krajową, bo tak samo obowiązuje to w przepisie pracy. To postulat, z którym cały czas chodzę i staram się, żeby to się zmieniło. Mam nadzieję, że w końcu ludzie to usłyszą i zrozumieją, bo jestem naprawdę ciekaw ile osób, które o tym decyduje, pracuje za darmo – mówi TVPSPORT.PL Szewczyk.
– Oczekuję od nowych władz transparentności i tego, że polscy koszykarze są stawiani na pierwszym miejscu. Nie mówię o reprezentantach kraju, bo oni sobie poradzą, ale o tych wszystkich, którzy grają w Polsce. Mam nadzieję, że zostanie usłyszany głos zawodników, po części których reprezentuję. Nie mówię, że każdym razem trzeba robić to, co ktoś powie, ale chciałbym, żeby zostali wysłuchani. Monolog już mieliśmy, teraz przydałaby się konwersacja – dodaje.
Szewczyk w rozmowie został zapytany o to, jak można byłoby jeszcze bardziej spopularyzować koszykówkę w kraju nad Wisłą, tak żeby więcej adeptów uprawiało ten sport.
– Zdaję sobie sprawę, że mamy silną konkurencję w postaci piłki nożnej i siatkówki. W przypadku koszykówki potrzebujesz infrastruktury. Tak, jak niegdyś to było w przypadku powstawania orlików na Euro 2012, można byłoby pomyśleć o powstaniu orlików koszykarskich. W końcu za rok mistrzostwa Europy w Katowicach, więc to idealna okazja na uruchomienie programu, który pomagałby w budowaniu tego typu obiektów, nawet jeśli miało to być pół boiska, oczywiście na zewnątrz na odpowiedniej nawierzchni. Tak, żeby takich boisk koszykarskich dla dzieciaków nie zabrakło na żadnej dzielnicy, osiedlu w mieście lub wsi. Oczywiście, wiele zależy od środków z ministerstwa, ale skoro sporo pieniędzy wpompowaliśmy w projekt piłkarskich Orlików, choć obok nich też powstały koszykarskie boiska, to można było to powtórzyć.
111 - 122
Cleveland Cavaliers
105 - 121
Oklahoma City Thunder
103 - 140
Memphis Grizzlies
121 - 114
Atlanta Hawks
112 - 86
Golden State Warriors
128 - 113
Dallas Mavericks
104 - 111
Orlando Magic
122 - 96
San Antonio Spurs
17:30
Baskonia Vitoria-Gasteiz
19:00
Virtus Segafredo Bologna
19:05
P. Aktor Ateny
23:00
Washington Wizards
23:30
LA Lakers
23:30
LA Clippers
23:30
Toronto Raptors
1:00
Milwaukee Bucks
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.