Rozpoczynający się w najbliższy weekend w Lillehammer Puchar Świata w skokach narciarskich będzie pierwszym, w którym kontrolerzy sprawdzający stroje zawodników będą mieli pomoc w postaci czipów znajdujących się w kombinezonach skoczków. – To już działa – przekonuje Sandro Pertile w rozmowie z Michałem Chmielewskim z TVP Sport.
Kontrole sprzętowe w skokach narciarskich to temat rzeka – regularnie pojawiają się kontrowersje z nimi związane, a reprezentacje wciąż szukają sposobów na zdobycie przewagi nad rywalami w ramach przepisów. Przed sezonem 2024/25 zostają wprowadzone kolejne zmiany – w kombinezonach zawodników zostaną umieszczone czipy, a liczba strojów użytych w trakcie weekendu z PŚ jest ograniczona. W ciągu pierwszych pięciu weekendów można założyć jedynie cztery zgłoszone wcześniej kostiumy, w tym zaledwie dwa w pojedynczy weekend z Pucharem Świata. Ewentualne manipulacje mają być wykrywane właśnie przez dodatkowe urządzenie w kombinezonie. Zamysłem jest wyrównanie szans dla skoczków z mniejszych narciarsko krajów, którzy nie mają wystarczającego zaplecza, żeby równać się z największymi.
– Nikt nie wierzył, że uda się to przeprowadzić. A jednak i to nie koniec unowocześniania kwestii sprawdzania sprzętu zawodników. Zaczęliśmy 18 miesięcy temu i to już działa. FIS będzie widzieć to, w czym się skacze zanim w tym się skoczy. To jest największy plus z czipowania strojów. Drugą rzeczą jest, że to trochę zmienia grę, dodaje taktyki. A trzecią, że tej zimy będziemy mieć na dole skoczni nie jednego kontrolera, tylko aż dwóch. Sprawdzimy na bieżąco więcej skoczków – powiedział TVP Sport dyrektor Pucharu Świata, Sandro Pertile, który stwierdził, że jest "bardzo" zadowolony z przeprowadzonych zmian, które były testowane w trakcie Letniego Grand Prix.
Oczywiście zaplecze czołowych krajów nadal jest większe – najlepsi testują znacznie większą ilość sprzętu. Jednak ograniczenia sprawiają, że w trakcie samych konkursów będzie już nieco inaczej. Dotychczas czołowe reprezentacje potrafiły używać nawet po kilkadziesiąt kombinezonów w ciągu jednego weekendu. Dochodzi więc element taktyczny. Czy będzie miało to przełożenie na wyniki? Odpowiedź zaczniemy poznawać już w najbliższy weekend w Lillehammer.
459.1
454.8
444.1
443.6
433.5
430.1
418.3
418.2
417.7
10
409.4
11
409.1
12
408.7
13
404.1
14
401.1
398.4
16
397.7
17
397.5
394.5
19
392.7
20
389.6
21
389.4
22
387.7
386.4
24
386.2
381.5
26
377.7
374.0
372.6
29
365.0
30
363.6
231.1
228.9
226.0
225.7
225.5
225.3
225.0
218.2
214.6
212.4
212.0
12
211.6
13
211.0
14
210.0
15
209.1
208.5
205.8
18
205.3
19
202.9
20
202.5
21
202.1
22
201.2
23
197.0
196.7
25
196.4
195.0
27
193.6
193.4
193.2
191.5
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
1
543.5
2
539.5
3
535.4
4
507.2
5
471.2
6
453.5
7
445.8
8
412.2
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
13
178.5
14
163.0
15
153.6
131.6
129.8
129.6
129.0
126.5
121.4
121.1
8
117.9
117.7
10
117.6
11
112.2
12
111.6
13
110.6
110.5
15
109.9
108.7
108.3
18
106.7
19
106.2
20
106.0
21
104.1
22
103.9
23
101.7
24
101.0
25
100.5
99.8
27
98.7
28
98.4
95.0
93.3
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (964 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.