Lillehammer to świetne miejsce na inaugurację sezonu – przekonuje Sandro Pertile, szef Pucharu Świata skoczków. Trudno winić Norwegię, że wokół brakuje śniegu, ale organizacyjnie gospodarze na razie zaliczają wpadki. – Maciek Kot przebierał się u dziewczyn, bo się nie zmieścił w naszej szatni – mówi Paweł Wąsek. A potem na dekoracji, przy maleńkiej widowni, nie włączył się hymn Niemiec. Start zimy wygląda mało prestiżowo.
Od strony przygotowania skoczni grupa Olympiaparken, która zarządza obiektem w Lillehammer, spisała się rewelacyjnie. – Wykonali kawał dobrej roboty, zeskok jest twardy, ale równy i przyjemny – dzieliła się odczuciami Nicole Konderla. To wcześniej stanowiło wątpliwość, bo choć w mieście panują duże mrozy, to wokół wybija zielona trawa. Naturalny śnieg nie spadł i ekipy zastanawiały się, czy rozłożenie na zeskok zeszłorocznego z magazynów wystarczy, aby było tu bezpiecznie i komfortowo.
Miały prawo zastanawiać się nad tym o tyle, że półtora roku temu doszło tutaj do kompromitacji. FIS tak zezłościła się wtedy na indolencję w przygotowaniu śniegu, że całkowicie chciała pozbawić Lillehammer prawa organizacji PŚ. Ostatecznie Lysgardsbakken wypadła wyłącznie z programu turnieju Raw Air, a że obiecali poprawę, to dziś mają inaugurację całego sezonu.
Od strony przygotowania marketingowego nie jest jednak kolorowo. W mieście dopiero niedawno pojawiły się jakiekolwiek plakaty na deptaku, ale – niestety – mieszkańcy jakoś nie zapalili się do przyjścia podziwiać najlepszych skoczków świata. Trybuny, na których w 1994 roku było kilkadziesiąt tysięcy ludzi z okazji igrzysk, teraz świecą pustkami. A ściągnięci tu z Wielkiej Krokwi Crowd Supporters (DJ-e i prezenterzy, którzy dbają o klimat zawodów) przynajmniej w piątek mówili do nikogo.
Choć przygotowano atrakcje, zbudowano maleńkie skocznie, ustawiono bar i rozpalono ogniska, to chętnych do skorzystania z tych dobrodziejstw było może dwieście osób. Dało się odczuć, że więcej jest tu akredytowanych niż tych, którzy nabyli bilety dla kibiców.
To w weekend może się zmienić, ale nadziei na nagły najazd widowni nikt sobie nie robi.
– Wiem, że wy chcielibyście zobaczyć coś dużego, gdzie jest święto sportu. Na to może w Norwegii niełatwo liczyć, jednak jestem zdania, że Lillehammer to świetny i bezpieczny gospodarz konkursów otwierających sezon. I co ważne, chcą tu mieć i zawody kobiet, i mężczyzn jednocześnie – przekonywał nas niedawno Sandro Pertile, dyrektor PŚ.
Mimo to do organizacji można mieć pewne zastrzeżenia. A jednym z podstawowych może być szatnia, jaką pod skoczniami przydzielono Polakom. Mówiąc bez owijania w bawełnę: wygląda jak przenośna toaleta. To nawet nie kontener, lecz większa naczepa samochodowa z nadbudówką, którą ustawiono już za rzędami tych stałych pomieszczeń dla zawodników.
– No, nie ma co kryć, jest to specyficzna konstrukcja – przyznaje Paweł Wąsek w odpowiedzi na nasze nawiązanie do ubikacji. – W środku jest ciepło i czysto, to nie duży problem. Większy to taki, że rzeczywiście jest tam ciasno. Maciek Kot nam się nie zmieścił i poszedł przebierać się w szatni u dziewczyn.
– Jesteśmy trochę dalej? Perfekcyjnie! Będzie chociaż cisza i spokój! – puszczał oko Thomas Thurnbichler.
Ciszę i spokój mieli też organizatorzy w trakcie pierwszej tej zimy ceremonii dekoracji. Gdy spiker na stadionie anonsował hymn Niemiec dla zwycięzców miksta, przez mniej więcej minutę na Lysgardsbakken panowała głucha cisza.
– Niestety, nie odpalił się nam. Prosimy o chwileczkę – ratowano sytuację.
W końcu nagranie z hymnem zostało odtworzone. Chciałoby się jeszcze, żeby podobnie szybko dało się rozwiązać problem ciszy w trakcie zawodów. Tak marna frekwencja w tak ważnym dla skoków kraju jest po prostu przykrym obrazkiem. W żaden sposób nie da się tu odczuć, że jest się na Pucharze Świata w skokowej mekce.
1
302.8
2
277.4
3
275.1
4
274.0
5
259.5
6
256.3
7
256.0
8
255.1
9
255.0
10
253.9
11
252.6
12
242.6
13
242.3
14
241.6
15
232.4
16
231.6
17
226.8
18
221.0
19
218.1
20
212.8
207.0
22
206.6
23
205.5
24
203.5
25
201.0
26
196.8
27
196.6
28
191.2
29
186.1
30
173.2
1
154.1
2
140.2
3
136.6
4
133.1
5
132.2
6
132.0
7
131.5
8
131.4
9
130.7
10
130.0
11
128.0
12
120.8
13
119.6
14
119.1
15
117.2
16
115.7
17
114.4
18
113.5
19
110.4
20
107.7
21
107.6
22
106.8
23
103.1
24
102.6
25
101.7
26
100.6
27
100.0
28
99.0
29
98.1
30
97.2
214.5
199.2
191.2
188.5
187.9
182.3
181.4
176.6
169.4
10
167.6
11
166.4
12
162.4
13
158.3
14
157.8
155.7
16
155.6
17
154.7
153.5
19
152.8
147.9
21
147.6
144.6
23
143.9
24
143.5
25
140.0
139.7
27
138.0
28
136.1
29
133.6
132.3
214.5
199.2
191.2
188.5
187.9
182.3
181.4
176.6
169.4
10
167.6
11
166.4
12
162.4
13
158.3
14
157.8
155.7
16
155.6
17
154.7
153.5
19
152.8
147.9
21
147.6
144.6
23
143.9
24
143.5
25
140.0
139.7
27
138.0
28
136.1
29
133.6
132.3
1
129.0
2
126.5
3
125.8
4
102.9
93.9
93.6
7
70.0
8
51.1
37.2
33.5
11
23.6
12
20.3
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.