Czy w przypadku rajdów samochodów można mówić o sporcie sensu stricto, skoro tak istotną rolę odgrywa maszyna? Tego typu zarzutów dalej nie brakuje. Jak jednak przekonuje Mikołaj "Miko" Marczyk, czynnik ludzki ma tu kluczowe znaczenie. – Podczas takiego dnia rajdowego wypijam około dziewięciu litrów płynów, więc z tej perspektywy myślę, że to wymagający fizycznie sport – opowiadał w podcaście "To zależy" w rozmowie z Weroniką Nowakowską.
Rajdy samochodowe to w Polsce dalej sport niszowy. I przy okazji często podawany w wątpliwość. Bo czy można mówić stricte o sporcie w sytuacji, gdy jego główną częścią staje się pojazd? Pytań dalej pojawia się dużo.
A jak jest w praktyce? Aspekt wytrzymałościowy, jak przekonuje Mikołaj "Miko" Marczyk, ma gigantyczne znaczenie. I często właściwie niczym nie różni się od sportu czysto fizycznego.
– Z mojej perspektywy jest to dość wymagający sport. Mogę użyć przykładu: podczas tegorocznego, 80. Orlen Rajdu Polski, który odbywał się w czerwcu na Mazurach, temperatura na zewnątrz sięgała 35-38 stopni. My w środku nie mamy klimatyzacji, bo ona jest zbyt ciężka i zabiera moc w samochodzie. W środku w samochodzie rajdowym panuje temperatura około 70 stopni Celsjusza. My jesteśmy cali ubrani w ognioodporną bieliznę, na to mamy kombinezon i kask. Zanim w ogóle ruszymy do startu, to można powiedzieć, że cali "płyniemy", bo te warunki są dość wymagające. Tego jeszcze można nie definiować jako sport, natomiast chwilę później ruszamy do odcinka specjalnego. Przez 30 kilometrów ciągiem, czyli około 15 minut, jedziemy przez kolejne zakręty, gdzie tętno kierowcy rajdowego to czasami 170-180 uderzeń na minutę. Porównywalne to jest do wielkiego wysiłku, biegu bliskiego maksymalnych parametrów. Na przestrzeni całego odcinka musimy zachować koncentrację, spokój i oczywiście szybkość – opowiedział 29-latek w rozmowie z Weroniką Nowakowską w podcaście "To zależy".
– Podczas takiego dnia rajdowego wypijam około dziewięciu litrów płynów, więc z tej perspektywy myślę, że to wymagający fizycznie sport. Jeżeli chodzi o to, co dzieje się w samochodzie rajdowym i w jak pełnym automatyzmie musi współpracować załoga, gdzie nie ma czasu na przemyślenia, to wydaje mi się, że najlepiej poczuć to samemu na prawym fotelu. Polecam każdemu, żeby kiedyś wsiąść, nawet na jakimś torze, żeby zrozumieć, jak dużo się dzieje, jak łatwo zapomnieć o oddychaniu w trakcie jazdy, będąc amatorem. Zbliżamy samochód do granic możliwości, a to dla mnie definicja sportu, jeśli weźmiemy pod uwagę, że organizatorzy rajdów FIA tworzą regulaminy w taki sposób, że samochody są bardzo podobne do siebie, wszyscy dysponujemy podobnymi mocami, takimi samymi masami samochodów, jedziemy na jednych oponach, tym samym paliwie, więc czynnik ludzki w dzisiejszym sporcie rajdowym ma absolutnie kolosalne znaczenie – dodał.
Obciążenie fizyczne miesza się z obciążeniem mentalnym. A koncentracja kierowcy przez cały czas rajdu musi być na najwyższym poziomie. Samo przygotowanie do tego typu wyzwania także jest niezwykle wymagające.
– Jak ktoś mnie pyta, jak można zasymulować, co dzieje się w głowie kierowcy rajdowego na odcinku specjalnym, zawsze używam takiego przykładu: można wziąć piłkę gimnastyczną, na której utrzymuje się równowagę, klęczymy na niej, dodatkowo dokładamy do tego piłeczki, którymi zaczynamy żonglować, a trener zadaje nam proste zagadki matematyczne. To mniej więcej dzieje się w głowie kierowcy rajdowego na odcinku specjalnym. Muszę całym ciałem czuć, co się dzieje z autem, przyjmować komendy od mojego pilota w sposób w pełni automatyczny oraz reagować na zdarzenia myśląc o trasie. Pod tym kątem jest to wymagające. Potrzeba koncentracji, koordynacji ruchowej, refleksu i wydolności – opisuje Marczyk.
Następne
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1028 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (93 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.