| Motorowe / Rajdy samochodowe
Na opublikowanej przez organizatora liście zgłoszeń do Rajdu Monte Carlo, pierwszej rundy mistrzostw świata WRC w sezonie 2025, nie ma, wbrew wcześniejszym spekulacjom, żadnej załogi z Polski. Na starcie ma się pojawić ponad 70 załóg.
Wśród nich aktualny mistrz świata Belg Thierry Neuville (Hyundai I20 Rally1), dwukrotny mistrz świata w 2022 i 2023 Fin Kalle Rovanpera (Toyota Yaris Rally1), który w sezonie 2024 nie bronił tytułu i zaliczył w ekipie Toyoty tylko kilka wybranych rund (w tym Rajd Polski, który wygrał), oraz ośmiokrotny mistrz świata Francuz Sebastien Ogier (Toyota Yaris Rally1).
Ogier jest rekordzistą pod względem zwycięstw Monte Carlo. Dwa lata temu Francuz po raz dziewiąty wygrał rundę otwarcia sezonu i wyprzedził dziewięciokrotnego mistrza świata Francuza Sebastiena Loeba. Loeb wygrał bowiem w Monte Carlo w sezonach 2003, 2004, 2005, 2007, 2008, 2012, 2013 i 2022, natomiast Ogier w 2009, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2021 i 2023.
Tegoroczna runda zostanie rozegrana w dniach 23-26 stycznia. Bazą rajdu będzie Gap, rodzinna miejscowość Sebastiana Ogiera. Według wstępnego harmonogramu, zapoznanie z trasą zacznie się w poniedziałek, 20 stycznia i potrwa do środy, 22 stycznia. Zaplanowana na czwartek 23 stycznia ceremonia startu odbędzie się w centrum Księstwa Monako, załogi zjadą z rampy startowej ustawionej przed głównym wejściem Casino de Monte Carlo. Przygotowano 18 odcinków specjalnych o długości 344 km. W sumie wraz z dojazdami załogi przejadą około 1400 km. Rok temu triumfował Neuville, który później zdobył pierwszy w karierze tytuł mistrza świata.
Rajd Monte Carlo to najstarszy rajd świata odbywający się od 1911 roku. Organizowany tradycyjnie w styczniu, odbywa się na często zaśnieżonych i oblodzonych drogach asfaltowych na południu Francji. W ostatnich latach, zwłaszcza w sezonie 2023, pogoda była bardziej wiosenna niż zimowa, ale tym razem prognozy zapowiadają, że może to być prawdziwa zimowa runda.
Tegoroczna impreza po raz 53. będzie rundą rajdowych mistrzostw świata rozgrywanych w obecnym systemie. Pierwszy raz o punkty walczono w Monte Carlo w 1973 roku. Przez te lata nie znalazła się w mistrzowskim kalendarzu w 1974 i 1996 roku oraz w latach 2009-2011, gdy była rundą Intercontinental Rally Challenge (IRC).
Monte Carlo jest przez większość kierowców uważany za - ze względu na zmienne warunki atmosferyczne - jedną z najtrudniejszych imprez w kalendarzu. O zwycięstwie czasami decyduje szczęście. Tak właśnie było w 2011 roku, gdy niespodziewanie triumfował trzykrotny mistrz Polski Francuz Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000). Francuz awansował na pozycję lidera po tym, gdy na przejazd dwóch górskich odcinków specjalnych jako jedyny ze wszystkich kierowców założył zimowe opony. Dzięki temu jadąc w śnieżnej zamieci oba wygrał z ogromną przewagą i choć wcześniej na żadnym z innych odcinków specjalnych nie uzyskał najlepszego czasu, zwyciężył w całym rajdzie.
Najświeższe informacje pogodowe mówią, że temperatura powietrza będzie w tym roku oscylowała w granicach minus 2-4 st. C. Odcinki w dolnych partiach Alp są bez śniegu, ale wyżej drogi są pokryte lodem.
2024 - Thierry Neuville (2 zwycięstwa)
2023 – Sebastien Ogier (9 zwycięstw)
2022 – Sebastien Loeb (8)
2021 – Sebastien Ogier
2020 – Thierry Neuville
2019 – Sebastien Ogier
2018 – Sebastien Ogier
2017 – Sebastien Ogier
2016 – Sebastien Ogier
2015 – Sebastien Ogier
2014 – Sebastien Ogier
2013 – Sebastien Loeb