Kończy się pierwsza w historii faza ligowa Ligi Mistrzów. Reforma najważniejszych klubowych rozgrywek budziła sporo obaw, ale trzeba przyznać, że zmiany znacznie zwiększyły emocje. Wciąż wiele zespołów nie jest pewnych swojej przyszłości, natomiast dwóch faworytów LM – PSG i Manchester City – musi drżeć o awans do dalszych gier.
Tylko 12 z 36 zespołów w ostatniej kolejce fazy ligowej nie gra już o większą stawkę. Liverpool i Barcelona mają już zagwarantowany awans do 1/8 finału LM, natomiast drużyny od 27. miejsca w tabeli (m.in. RB Lipsk i Bologna) straciły szanse na kwalifikację do drabinki pucharowej.
16 innych ekip na pewno awansuje, a w ostatniej kolejce walczą o rozstawienie lub bezpośrednie wejście do 1/8 finału. Pozostało osiem drużyn niepewnych tego, czy środowy mecz nie będzie ich ostatnim. Trzeba jednak podkreślić, że szanse PSV na odpadnięcie są iluzoryczne.
Najwięcej par oczu zwróconych będzie w kierunku Paris Saint-Germain i Manchesteru City. Obie bogate, pełne gwiazd drużyny mierzyły się ze sobą w poprzedniej kolejce LM. Mistrzowie Francji triumfowali 4:2 i to oni, a nie czempioni z Anglii, znajdują się nad kreską przed ostatnią serią gier.
PSG odbijają się czkawką mecze z czołowymi zespołami. Drużyna Luisa Enrique przegrała z Arsenalem, Atletico i Bayernem. Do strefy zagrożenia Francuzów wepchnął jednak niespodziewany remis z PSV.
"L’Equipe" w przedmeczowej zapowiedzi zwraca uwagi na bolączki paryżan. Mistrzowie Francji zachowali zaledwie osiem czystych kont w 29 spotkaniach w tym sezonie. Stabilność w defensywie może okazać się kluczowa w środę. Jeśli bowiem PSG zagra na zero z tyłu ze Stuttgartem, to awans ma w kieszeni.
Pewną kwalifikację do fazy pucharowej daje im zwycięstwo lub remis. Co więcej, w tym drugim przypadku cieszyć się będą obie zespoły. Także Stuttgart wciąż walczy o awans – przed ostatnią kolejką jest 24., o dwa miejsca niżej niż PSG. W przypadku porażki faworyci muszą liczyć na piłkarzy z Brugii.
Gdyby fazę ligową zakończyć w tym momencie, triumfator z 2023 roku odpadłby z hukiem. Kryzys, jaki dopadł ekipę Pepa Guardioli jesienią, zaprowadził ją na skraj katastrofy. W ostatnich czterech meczach w LM, Manchester zdobył zaledwie jeden punkt. Zwłaszcza wysoka porażka 1:4 ze Sportingiem (też są zagrożeni) i wypuszczone prowadzenie 3:0 z Feyenoordem odbiły się głośnym echem.
Trener mistrzów Anglii wydaje się zachowywać spokój. Obecną sytuację nie nazywa problemem, a "szansą i wyzwaniem". – Odpadnięcie nie byłoby dobre dla klubu, ale nie myślę o tym. W swojej trenerskiej karierze rozgrywałem już wiele takich meczów. Znaleźliśmy się w tym miejscu, bo nie spisywaliśmy się na miarę oczekiwań – powiedział Guardiola na konferencji prasowej.
Wspomniany mecz o wszystko z Club Brugge nie pozostawia faworytom marginesu błędu. Manchester City awansuje wyłącznie, gdy pokona klub Michała Skórasia. Obie ekipy zrównają się wtedy punktami, ale Anglicy będą legitymować się lepszym bilansem.
Porażka Brugge sprawi, że to oni znajdą się w kłopotliwej sytuacji. Skóraś i spółka będą musieli czekać na wieści z innych boisk. Wystarczy wtedy tylko, że przegra Sporting (mecz z Bologną), Benfica (spotkanie z Juventusem) lub w starciu Stuttgart – PSG nie padnie remis. Najmniejsze szanse na przetrwanie ma Dinamo Zagrzeb. Chorwaci muszą wygrać z Milanem, ale to może nie wystarczyć w kontekście ich słabego bilansu bramkowego.
Kiedy mecz: 29 stycznia (środa), godzina 21:00
Gdzie oglądać: od 19:30 w TVP Sport, TVPSPORT.PL, aplikacji mobilnej, Smart TV, HbbTV
Kto skomentuje: Dariusz Szpakowski, Grzegorz Mielcarski
Prowadzący studio: Jacek Kurowski
Goście/eksperci: Janusz Michalik, Jakub Wawrzyniak
Reporter: Maja Strzelczyk
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.