Ma niespełna 17 lat, a przed nim wielka sportowa kariera. Aleksander Ruta w najbliższy weekend zadebiutuje w wyścigach Formuły 4, a jego największym sportowym marzeniem jest jazda w prestiżowej Formule 1. – Ale przede wszystkim chcę rozwijać się jako człowiek, a to mogę osiągnąć otaczając się bardziej doświadczonymi ludźmi – mówi młody kierowca.
Pochodzący z Warszawy Aleksander swoją przygodę z motorsportem rozpoczął trzy lata temu. Kiedy po raz pierwszy przyszedł na trening kartingu, zupełnie zakochał się w wyścigach. Dlatego nie mógł odmówić sobie poproszenia o zdjęcie Charlesa Leclerca z teamu Scuderia Ferrari, którego… spotkał na jachcie w Monako. – To była śmieszna sytuacja, bo kiedy wracałem z zawodów, pojechaliśmy odpocząć właśnie do Monako. Gdy weszliśmy do portu, zauważyłem, że Leclerc siedzi na swoim jachcie. Podszedłem i zapytałem czy możemy zrobić sobie wspólne zdjęcie. Bez problemu się zgodził, opowiedziałem mu też, że jestem kierowcą kartingowym i wracam akurat z wyścigu – uśmiecha się Ruta.
Wracając do kariery 17-latka, młody kierowca szybko zrobił licencję i pod skrzydłami trenera Jakuba Wysockiego (Motorsport Solutions) startował w Polsce, a z czasem również za granicą. Co ciekawe, swój pierwszy wyścig poza naszym krajem wygrał… jeszcze w swoim debiutanckim sezonie, a było to w niemieckim Kerpen.
– Od zawsze lubiłem jeździć, najpierw były to quady u mojego dziadka i złapałem superzajawkę. Skontaktowaliśmy się z trenerem Kubą Wysockim i pojechaliśmy na pierwsze testy do hali kartingowej. Wyglądało to bardzo dobrze, robiłem rekordy i Kuba zapytał wprost czy nie chciałbym ścigać się na gokartach wyczynowych. Oczywiście zgodziłem się i zaczęliśmy działać. I chyba za nasz największy sukces uważam to, że w ciągu trzech, czterech lat zdołałem dojść do poziomu zawodników, którzy trenują od dekady. Byłem bardzo zadowolony i stwierdziłem, że to jest to, co chcę robić w życiu – wspomina 17-latek.
Talent Ruty szybko doceniły zagraniczne teamy i na początku 2023 roku został włączony do Pantano Racing Team założony przez Giorgio Pantano, czyli byłego kierowcę m.in. Formuły 1. Został też powołany do kadry narodowej kartingu, a jako reprezentant Polski startował m.in. w IAME Euro Series i ROK CUP Poland. Co więcej, w minionym sezonie został wicemistrzem drugiej z wymienionych serii.
– Z Pantano Racing Team wykonaliśmy kolejną znakomitą pracę. Przez te trzy lata ekipa pomogła mi dojść do poziomu, w którym jestem aktualnie. I wydaje mi się, że z roku na rok moje umiejętności będą rosnąć, bo nie zamierzam na tym poprzestać. Tak naprawdę nie mam jakiegoś idola. Lubię się rozwijać i przebywać w takiej atmosferze, gdzie mogę łapać kolejne doświadczenie. W Pantano Racing Team właśnie tak było. Nauczyłem się tam bardzo dużo – zauważa Ruta.
Ruta postanowił jednak zrobić kolejny krok naprzód, dlatego zdecydował się na testy w dwóch zespołach Formuły 4. Oznaczało to, że musiał przesiąść się z gokarta do bolidu. Ostatecznie Ruta zdecydował się na reprezentowanie włoskiego zespołu Cram Motorsport, w którym będzie ścigał się w serii F4 Winter Series. To duże wyzwanie, bowiem młody kierowca najpierw musi zyskać doświadczenie w znacznie szybszych wyścigach.
– Przesiadka z gokarta do bolidu była czymś niesamowitym i wydaje mi się, że wolę jeździć samochodami. To duża zmiana, bo teraz ścigam się nawet z prędkością 240 km/h, na większych torach. To potęguje wrażenia, ale jestem też podekscytowany samymi wyjazdami i możliwością startu na znanych torach. Ważną zmianą jest też fakt, że dzięki zamontowanemu w bolidzie radiu mam kontakt z inżynierem – mówi Ruta.
Pierwszą okazję do zaprezentowania swoich umiejętności w Formule 4 Ruta będzie miał już w najbliższy weekend. W portugalskim Portimao zadebiutuje w nowej dla siebie serii. Jak się czuje przed tak ważnym dla siebie wyścigiem?
– Czuję ekscytację, bo to jednak krok wyżej w drabince do F1. Eventy też są zdecydowanie lepiej zorganizowane, niż na wyścigach gokartowych. Widać profesjonalizm na każdym kroku, co jeszcze bardziej mnie ekscytuje. Mam nadzieję, że docenię ten czas, który spędzę w padoku. Ostatnie tygodnie spędziłem na symulatorze, jeździłem identycznym samochodem właśnie na tym torze, ale w grze. To jednak bardzo mi pomogło, bo mogłem się zapoznać z nim w różnych warunkach, również takimi, jakie będą w najbliższy weekend. Dlatego od pierwszej sesji mogłem pokazać dobre tempo. Zauważyłem też, że dzięki temu, że w bolidzie siedzi się tak nisko, w środku nie czuć aż takiej prędkości, jak widać ją z zewnątrz – mówi Ruta.
W sobotę Rutę czekają kwalifikacje i dwa pierwsze wyścigi, a w niedzielę trzeci start. Kolejne zawody z serii F4 Winter Series odbędą się w Walencji (13-16 lutego), Aragonii (27 lutego-2 marca) oraz Barcelonie (6-9 marca).
– Następnie wezmę jeszcze udział w seriach F4 Italian Championship oraz Euro4 Championship, jednak na razie skupiam się na wyścigach w Hiszpanii. Dam z siebie wszystko, ale przede wszystkim chcę rozwijać się jako człowiek i jako kierowca. To jest dla mnie najważniejsze – mówi Ruta, któremu na pewno marzy się powtórzenie wyniku Kacpra Sztuki z 2023 roku, czyli… zdobycie mistrzostwa!
1
1:37:15.735
2
++6.812
3
++34.742
4
++39.812
5
++56.781
6
++59.857
7
++60.603
8
++64.135
9
++65.858
10
++70.674
11
++72.095
12
++76.592
13
++77.301
14
++84.477
15
+1 lap
16
DNF
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:24.892
2
1:24.995
3
1:25.010
4
1:25.029
5
1:25.084
6
1:25.121
7
1:25.374
8
1:25.471
9
1:25.593
10
1:25.711
11
1:25.746
12
1:25.826
13
1:25.864
14
1:25.889
15
1:25.950
16
1:26.440
17
1:26.446
18
1:26.504
19
1:26.574
20
1:27.060
1
1:25.498
2
1:25.566
3
1:25.585
4
1:25.606
5
1:26.104
6
1:26.112
7
1:26.119
8
1:26.125
9
1:26.129
10
1:26.256
11
1:26.332
12
1:26.332
13
1:26.377
14
1:26.422
15
1:26.499
16
1:26.501
17
1:26.894
18
1:27.597
19
1:27.600
20
1:27.878
1
1:25.816
2
1:26.038
3
1:26.117
4
1:26.286
5
1:26.314
6
1:26.383
7
1:26.430
8
1:26.523
9
1:26.524
10
1:26.624
11
1:26.840
12
1:26.876
13
1:26.904
14
1:26.941
15
1:26.980
16
1:27.159
17
1:27.165
18
1:27.174
19
1:27.226
20
1:27.289
1
1:26.892
2
1:26.915
3
1:27.042
4
1:27.095
5
1:27.163
6
1:27.217
7
1:27.304
8
1:27.351
9
1:27.367
10
1:27.432
11
1:27.678
12
1:27.844
13
1:27.909
14
1:27.958
15
1:28.057
16
1:28.086
17
1:28.142
18
1:28.147
19
1:28.332
20
1:28.397
1
1:23:47.693
2
+2.695
3
+19.820
4
+29.020
5
+62.396
6
+67.754
7
+1 lap
8
+1 lap
9
+1 lap
10
+1 lap
11
+1 lap
12
+1 lap
13
+1 lap
14
+1 lap
15
+1 lap
16
+2 laps
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:03.971
2
1:04.492
3
1:04.554
4
1:04.582
5
1:04.763
6
1:04.926
7
1:04.836
8
1:04.846
9
1:05.052
10
1:04.846
11
1:05.128
12
1:05.143
13
1:05.063
14
1:05.278
15
1:05.218
16
1:05.329
17
1:05.364
18
1:05.369
19
1:05.582
20
1:05.606
1
1:04.324
2
1:04.442
3
1:04.534
4
1:04.574
5
1:04.790
6
1:05.018
7
1:05.053
8
1:05.062
9
1:05.139
10
1:05.182
11
1:05.182
12
1:05.243
13
1:05.283
14
1:05.314
15
1:05.326
16
1:05.366
17
1:05.366
18
1:05.519
19
1:05.546
20
1:06.023
1
1:04.580
2
1:04.737
3
1:04.898
4
1:05.022
5
1:05.190
6
1:05.229
7
1:05.292
8
1:05.411
9
1:05.457
10
1:05.511
11
1:05.537
12
1:05.543
13
1:05.547
14
1:05.613
15
1:05.698
16
1:05.765
17
1:05.814
18
1:05.835
19
1:05.918
20
1:06.176
1
1:05.542
2
1:05.607
3
1:05.697
4
1:05.766
5
1:05.780
6
1:05.874
7
1:05.946
8
1:06.017
9
1:06.099
10
1:06.110
11
1:06.130
12
1:06.140
13
1:06.160
14
1:06.170
15
1:06.189
16
1:06.246
17
1:06.262
18
1:06.369
19
1:06.510
20
1:06.738
DNS