Za rok emocjonować będziemy się igrzyskami olimpijskimi w Mediolanie. W programie zobaczymy osiem nowych konkurencji. Z jednej strony oznacza to większą liczbę medali do wywalczenia. Z drugiej kolejny, być może przedostatni już, krok do pełnego równouprawnienia w zimowych dyscyplinach.
👉 Włoski wyścig z czasem. Obiekt na IO w powijakach
Olimpijskie debiuty są czymś w pełni naturalnym. Organizatorzy każdych kolejnych igrzysk starają się dopasować program tak, by przyciągnąć jak największą liczbę widzów. W Mediolanie zobaczymy osiem nowych konkurencji. Jedna ubędzie. Chodzi o rywalizację drużynową w narciarstwie alpejskim, która przetrwała tylko dwa cykle.
Totalną nowością będzie skialpinizm, który dołącza do rodziny olimpijskiej. To zsumowanie elementów wspinaczki, biegu na nartach i zjazdu. Podczas igrzysk w Mediolanie zmagania w nowej dyscyplinie toczyć będą się o trzy komplety medali: w sprincie kobiet, sprincie mężczyzn oraz sztafecie mieszanej.
Do programu narciarstwa dowolnego dołączone zostaną muldy podwójne kobiet i mężczyzn, a w skeletonie po raz pierwszy zobaczymy sztafetę mieszaną.
Dwie inne dyscypliny zostaną natomiast uzupełnione o konkurencje kobiece, których do tej pory na igrzyskach nie było. W saneczkarstwie dwójki, które w założeniu były konkurencją "open", zostaną przemianowane na dwójki męskie, a obok nich stworzona zostanie kategoria kobieca. W skokach narciarskich dojdzie konkurs kobiet na skoczni dużej. Dotychczas panie o medale olimpijskie walczyły tylko na obiektach normalnych.
Nowe konkurencje:
– narciarstwo dowolne: muldy podwójne kobiet
– narciarstwo dowolne: muldy podwójne mężczyzn
– saneczkarstwo: dwójki kobiet
– skeleton: sztafeta mieszana
– skialpinizm: sprint kobiet
– skialpinizm: sprint mężczyzn
– skialpinizm: sztafeta mieszana
– skoki narciarskie: konkurs kobiet na skoczni dużej
To też, co widać gołym okiem, element ciągłego dążenia do pełnej równości płci. Podczas igrzysk letnich udało już się ją osiągnąć. W 2024 roku w Paryżu po raz pierwszy mieliśmy w rywalizacji tyle samo sportowców, co sportowczyń. W Mediolanie wciąż przewaga będzie po stronie mężczyzn, którzy stanowić mają 53 procent uczestników.
Zmiana w porównaniu z igrzyskami w Pekinie (2022) to 1,5 punktu procentowego. Jej skala nie wynika wyłącznie z dodania do programu nowych konkurencji, ale i skorygowania niektórych liczb. Pod względem kwot startowych najbardziej ucierpiała kombinacja norweska. Wystartuje w niej nie 55, a 36 zawodników.
Różnicę między liczbą mężczyzn a kobiet kompletnie wyrównano w skokach narciarskich, gdzie zobaczymy po 50 zawodników i zawodniczek. Panowie stracili więc 15 miejsc, podczas gdy panie zyskały 10. Do podobnych roszad doszło w saneczkarstwie (mężczyźni: -11, kobiety: +12) i bobslejach (mężczyźni: -10, kobiety: +10). Co ciekawe, w tych konkurencjach nie doprowadzono mimo to do pełnej równości. W saneczkarstwie mężczyzn jest więcej (59-47) mimo identycznego zestawu konkurencji. W bobslejach różnica 114-56 jest zaś naturalna: panowie uczestniczą w zmaganiach czwórek i dwójek, podczas gdy panie w dwójkach i singlach (monobobach).
Organizatorzy mimo wszystko nie wpłynęli na tę liczbową nierówność, która byłaby teoretycznie najłatwiejsza do zniwelowania. W hokeju na lodzie będzie 300 uczestników i 230 uczestniczek. Powód? W turnieju mężczyzn mamy o dwie drużyny więcej. I składy powiększone względem kobiecych o dwóch zawodników.
Mężczyźni wciąż mają też więcej kompletów medali do wywalczenia. Bilans wynosi 54-50 (w Pekinie było 51-46). Tu nierówność stanowi głównie kombinacja norweska. Startują w niej tylko panowie, w trzech konkurencjach (liczba uczestników: 36-0). Poza tym kobiety nie mają tylko... "drużynówki" w skokach narciarskich (pomimo równej liczby uczestniczek).
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.