Polski Związek Piłki Nożnej w oficjalnym komunikacie z 14 stycznia poinformował, że przymierza się do zakupu budynku Biurowego Bitwy Warszawskiej Business Center. Z informacji portalu "Meczyki.pl" wynika, że federacja ma zapłacić za nieruchomość około 90 milionów złotych. – Wynajęcie powierzchni nie musi być łatwe w budynku o takim wieku – powiedział nam dr hab. inż. Andrzej Zalewski, rzeczoznawca majątkowy, Prezes Instytutu Rynku Nieruchomości i Przedsiębiorstw.
"Aktualnie PZPN ponosi znaczne koszty związane z wynajmem przestrzeni biurowej. Ewentualny zakup budynku pozwoli federacji czerpać korzyści z najmu od innych podmiotów, które posiadają swoje biura w Bitwy Warszawskiej Business Center. Obecnie trwa audyt techniczny i negocjacje w sprawie warunków transakcji" – przekazał związek w oficjalnym komunikacie. W planach jest też to, aby w tym miejscu powstało Centrum VAR. Inwestycję ma wspomóc UEFA. Część pieniędzy potrzebnych na zakup pochodzić będzie z programu HatTrick.
– Cena około 90 milionów złotych, uwzględniając zapisy obowiązującego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, jest na poziomie wartości samego gruntu. Trudno uznać ją za nadmiernie wygórowaną, ale nie jest to też cena okazyjna – czyli jak to na rynku bywa. Generalnie nieruchomości z budynkami z lat 90-tych i początku 2000-ch nie są zwykle warte wiele więcej niż grunt. Wg danych internetowych budynki na tych działkach oferują 18 tys. m.kw. biur, ok. 1000 m kw. pow. usługowo-handlowej oraz ok. 400 miejsc parkingowych, co daje wartość 4736 zł/m kw. pow. najmu (razem z gruntem), którą nie sposób uznać za wysoką – powiedział nam dr hab. inż. Andrzej Zalewski, rzeczoznawca majątkowy, Prezes Instytutu Rynku Nieruchomości i Przedsiębiorstw.
Ekspert odniósł się też do wartości oraz potencjału samej nieruchomości. – Budynek na pewno będzie wymagał istotnych nakładów modernizacyjnych i remontowych (choć ma certyfikat Breem, ale nie wiemy, na jakim poziomie i ponoć był modernizowany w 2017 r.), co uzasadniałoby tak niską cenę. Z informacji prasowych wynika, że PZPN robi audyt techniczny, mam nadzieję, że zamówi profesjonalną wycenę. PZPN może powierzyć zarządzanie promocją i najmem powierzchni jakiemuś profesjonalnemu podmiotowi. Faktycznie, wynajęcie powierzchni nie musi być łatwe w budynku o takim wieku, ale to uwzględnia cena obiektu – podsumował w rozmowie z TVPSPORT.PL.
Jeszcze większe wątpliwości, co do samego zakupu ma kolejny z naszych rozmówców, doskonale zorientowany w warszawskich realiach. Twierdzi, że w dzisiejszych czasach związkowi może wcale nie być tak łatwo o wynajem swoich przyszłych pomieszczeń.
– Co do zasady inwestycja w nieruchomości komercyjne to dla wszelkich podmiotów czy organizacji na ogół dobry pomysł przynoszący optymalizację kosztów i ruch budujący ich stabilizację finansową. Jeśli chodzi o rzetelną i bezstronną ocenę tego konkretnie zamiaru inwestycyjnego PZPN, to na pewno należałoby dokonać w pierwszym kroku dokładnej analizy (due diligence) tego biurowca, a w szczególności przepływów pieniężnych od najemców, kosztów utrzymania budynku oraz nakładów koniecznych na większe remonty.
– W drugim kroku należałoby odnieść się do "zaoszczędzonych pieniędzy" dla PZPN z tytułu zaprzestania płacenia czynszu najmu za powierzchnię wykorzystywaną obecnie przez związek, która po zakupie stanie się jego własnością. I tu pojawiają się moje pierwsze wątpliwości, a wynikają one z bieżącej sytuacji rynkowej w segmencie powierzchni biurowych – chodzi mi o popandemiczną trwałą zmianę polegającą na pustoszeniu biur, redukowaniu powierzchni zajmowanej przez najemców oraz utrzymywanie się znaczącego wysokiego poziomu pustostanów w biurowcach. Taka sytuacja sprzyja najemcom w mocnym negocjowaniu stawek za długoterminowy najem powierzchni biurowych, a dodatkowo PZPN jako stabilny finansowo partner na pewno posiada dodatkowe argumenty za obniżeniem wysokości opłat – skomentował Filip Wierzchowski, prezes Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami, właściciel EverBest Nieruchomości.
Nasz rozmówca zastanawia się, czy tym momencie zakup biurowca jest pierwszą potrzebą związku. – Podsumowując, potrzeby lokalowe PZPN są obecnie zaspokojone, a nawet uwzględniając konieczność najmu dodatkowej powierzchni pod Centrum VAR, można przebierać w ofercie rynkowej. Z kolei sprzyjające okoliczności, jakimi są bardzo dobra kondycja finansowa PZPN oraz gotowość na finansowanie projektów związkowych przez UEFA, rzeczywiście powinna być raczej przekierowana w te obszary, które są kompletnie nierozwinięte i najbardziej potrzebne polskiej piłce, jak właśnie budowa nowoczesnego ośrodka treningowego kadry i drużyn młodzieżowych na szczeblu reprezentacyjnym – podsumował.
Negocjacje w imieniu związku prowadzą prezes Cezary Kulesza i sekretarz generalny Łukasz Wachowski. W najbliższym czasie powinniśmy poznać oficjalne stanowisko związku w tej sprawie.
2 - 1
Polska
8 - 0
Malta
0 - 2
Holandia
0 - 0
Litwa
2 - 0
Malta
2 - 2
Finlandia
0 - 1
Finlandia
1 - 0
Litwa
16:00
Malta
18:45
Polska
16:00
Holandia
18:45
Finlandia
16:00
Litwa
18:45
Holandia
16:00
Finlandia
18:45
Polska
17:00
Malta
19:45
Holandia
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.