Skandal na MŚ w Trondheim sprawił, że władze Pucharu Świata w skokach narciarskich szumnie ogłosiły zmiany w zasadach dotyczących kontroli sprzętu. I od Oslo wprowadziły konfiskatę kombinezonów. Brzmi dobrze? Oczywiście. Tylko że właśnie się okazało, iż to wcale nie jest konfiskata, tylko kolejna gra pozorów w wykonaniu FIS. To reprezentacje przewiozą stroje na kolejny weekend zawodów. Sandro Pertile właśnie to przyznał.
Norweskie skoki próbują podnieść się po nokaucie, jaki otrzymali od środowiska po oszustwie reprezentacji startującej w mistrzostwach świata. Jednocześnie na skandal z Trondheim musieli zareagować ludzie z FIS. W środę w nocy rzecznik Pucharu Świata Horst Nilgen na grupie dla mediów na WhatsAppie przekazał ogólnikowy zarys nowych reguł kontroli kombinezonów uczestników PŚ.
Wiemy na pewno, że:
– w czwartek od rana kontroler sprzętu Christian Kathol sprawdzał w Oslo kombinezony wszystkich zgłoszonych do zawodów na Holmenkollen;
– po kontroli FIS zatrzymała sprzęt u siebie, żeby stroje wydać skoczkom na 30 minut przed ich skokiem. A po skokach w ciągu 30 minut ma je otrzymać z powrotem do przechowania;
– skoczkom do końca sezonu PŚ przysługuje tylko jeden, już wcześniej zaczipowany przez FIS kombinezon plus ewentualny zapas, gdyby pierwsza sztuka uniformu uległa zniszczeniu.
Aż do środowej konferencji FIS w Oslo nie wiedzieliśmy natomiast tego:
– kto po zakończonym turnieju Raw Air przewiezie kombinezony na kolejny PŚ w Lahti. A później też z Lahti do Planicy.
To teraz już wiemy.
– Zrobią to sztaby. Nie może tego zrobić FIS, bo my nie jesteśmy ich właścicielami – odpowiedział Pertile na pytanie Kacpra Merka. Poniższy artykuł zaktualizowaliśmy po tej wypowiedzi. Bo to oznacza, że w skokach, choć po skandalu miało zmienić się wszystko, tak naprawdę nie zmieni się nic.
Już wyjaśniamy.
Nikt nie ma wątpliwości, że zabieranie kombinezonów skoczkom to w obecnych realiach warunek konieczny. I przez środowisko zgłaszany jako pomysł do FIS już wielokrotnie w przeszłości, przy czym zawsze w odpowiedzi padały wątpliwości o logistyczną trudność takiego projektu. Teraz okazało się, że w trosce o naruszony wizerunek skoków władze PŚ zdecydowały się na taki ruch niemal spontanicznie. Tak, jakby logistyka nagle przestała mieć znaczenie.
Niestety nadal jest kwestią kluczową. Bo to od ostatniego wątku – czyli tego, kto przewiezie kombinezony z Norwegii do Finlandii między poniedziałkiem a czwartkiem – zależało tak naprawdę powodzenie całej misji. Innymi słowy: dopiero ta informacja miała powiedzieć nam, czy ratunkowy pomysł Sandro Pertile, Kathola i innych ludzi z FIS będzie faktyczną rewolucją, czy może kolejnym pomysłem-wydmuszką, mającym tylko zapozorować stanowczą reakcję federacji. Oczywiście Pertile w rozmowach z dziennikarzami zarzeka się, że teraz działacze mają już nową wiedzę o tym, jak sprawdzać stroje i czego w nich szukać. Padło też, że przed Lahti Kathol najpewniej ma znów sprawdzić dokładnie wszystkie sztuki sprzętu.
Tylko że – po pierwsze – brzmi to tak, jakby do tej pory FIS nie miała wiedzy o tym, czego szukać w sprzęcie (a raczej powinna). A po drugie, informacja o powtórnej kontroli sprzętu w Lahti już na starcie sugerowała, iż między Raw Air a rywalizacją w Finlandii znów będzie mogło potencjalnie dojść do nadużyć. Bo jak nietrudno się domyślić, nadużycia będą możliwe, skoro sztaby po Raw Air znów dostaną kombinezony w swoje ręce zamiast przekazać je w ręce Kathola i odebrać dopiero na Salpausselce.
I tu dochodzimy do meritum: pisany na kolanie plan kwarantanny dla kombinezonów brzmi ładnie, bo ma brzmieć ładnie – dla ochrony wizerunku dyscypliny. Ale pierwotny brak wyjaśnienia szczegółów, a później zrzucenie transportu strojów na sztaby skłania do jednego wniosku: że już należy zacząć wątpić w to, co wymyślił Pertile ze swoimi ludźmi. Bo to, że należy je przewieźć, trzymając z dala od sztabów, jest oczywiste. Oczywiste jest też, że – zwłaszcza gdy np. w Vikersund będzie mokro – należy je przechowywać tak, aby nie uległy zniszczeniu, przegniciu itd. To zagwarantować jest trudno, zwłaszcza wobec wymyślania nowych reguł w pośpiechu, a nie z logistycznym planem przemyślanym w każdym calu. I tego FIS zagwarantować nie dała rady, de facto ośmieszając swoją "rewolucję".
– Banda klaunów – dosadnie ocenił na X Jakub Balcerski, reporter sport.pl, który jako pierwszy nagłośnił skandal na MŚ z udziałem Norwegów.
Skoro w niedzielę po Vikersund stroje z powrotem trafią do ekip na kilka dni (zwłaszcza po tym, jak ogłoszono szumnie ich kwarantannę), to względem dotychczasowych reguł de facto nic się nie zmienia. Jedyna różnica polega na tym, że Kathol ma je znów rzetelnie sprawdzić w Lahti.
Tyle że dokładnie to jest, a raczej powinno być, jego obowiązkiem, odkąd pracuje w roli kontrolera sprzętu w PŚ.
Gdy w środę i czwartek próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na to pytanie, pierwotnie nikt nie był w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na kluczową wątpliwość. Do chwili publikacji pierwszej wersji tego artykułu na naszą wiadomość w tej sprawie nie odpowiedział też rzecznik PŚ Horst Nilgen. Gdy odpisał, stwierdził, że temat jest jeszcze do przedyskutowania. A chwilę później Pertile potwierdził, że żadnej dyskusji już nie będzie. I że FIS de facto rozmywa swoje przedsięwzięcie.
O utracie zaufania przez Christiana Kathola szerzej na TVPSPORT.PL pisaliśmy w środę. Domagamy się jego odwołania, uważając, że zwłaszcza skandal z Trondheim obciąża jego konto w porównywalnym stopniu, co skompromitowanych Norwegów.
249.2
238.9
3
235.1
233.3
231.2
229.4
224.8
8
224.6
224.0
10
223.3
11
222.5
222.4
13
221.9
220.5
15
219.6
16
219.5
17
216.9
213.7
19
211.6
20
211.3
21
210.9
132.6
125.2
24
123.6
25
123.5
26
121.5
121.1
120.8
29
119.5
118.3
120.3
120.2
118.5
117.9
117.9
115.2
113.1
111.4
110.6
109.3
11
107.9
12
107.5
13
107.0
14
106.8
15
105.6
16
105.5
105.0
18
104.7
104.0
103.7
21
103.1
22
102.3
101.9
24
101.2
25
100.2
26
99.8
27
99.2
27
99.2
29
98.2
30
98.0
1
254.1
2
226.2
3
216.9
4
216.8
5
207.0
6
203.4
7
198.0
8
196.2
9
194.7
10
186.7
11
179.4
12
172.3
13
170.6
14
169.9
15
165.9
16
165.5
17
164.5
18
158.8
19
155.7
20
149.3
21
148.3
22
146.4
23
143.0
24
141.0
25
138.6
26
137.4
27
136.8
28
119.2
29
114.2
30
108.7
1
80.2
2
79.3
3
78.5
4
75.7
5
72.3
6
68.1
7
67.7
8
66.1
9
63.0
10
61.8
11
61.4
12
60.6
13
58.8
14
58.2
15
57.2
16
56.8
54.8
18
54.1
19
48.3
20
46.4
21
43.8
22
40.2
23
38.0
24
28.8
25
17.4
26
12.9
27
6.6
1
244.0
2
241.5
3
226.6
4
224.0
5
223.8
6
221.0
7
207.7
9
202.6
10
198.7
11
198.5
12
198.4
13
193.5
14
190.1
15
188.4
16
187.3
17
186.1
18
183.6
19
182.7
20
182.6
21
181.9
22
181.8
23
179.6
24
177.6
25
174.2
26
172.4
27
168.9
28
167.5
29
166.7
30
164.2
31
163.8
1
117.5
2
117.1
3
116.6
4
114.8
5
111.0
6
110.8
7
109.8
8
103.9
9
102.5
10
100.7
11
100.4
12
100.0
13
97.5
14
96.8
15
96.4
16
95.8
17
95.7
18
95.1
19
93.5
20
92.7
21
91.9
22
91.4
23
91.2
24
90.8
25
88.8
26
88.7
26
88.7
28
87.2
28
87.2
28
87.2
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.