Nowa Zelandia pokonała Nową Kaledonię 3:0 w finale kwalifikacji do mistrzostw świata 2026 regionu Oceanii. Tym samym Nowozelandczycy zostali drugą, po Japonii, ekipą, która wywalczyła miejsce na turnieju rozgrywanym w USA, Meksyku i Kanadzie. Przez moment pachniało jednak ogromną sensacją, ponieważ po 45 minutach był bezbramkowy remis.
Powiększenie mundialu, który w 2026 roku będzie liczył 48 drużyn, stało się ogromną szansą dla wielu zespołów, które dotychczas przepadały na etapie kwalifikacji. Pierwsze efekty widzimy już w walce o miejsca w Azji i Afryce, bo o ile jedyna pewna awansu drużyna (Japonia) jest stałym bywalcem mundiali, o tyle wiele innych, potencjalnie debiutujących, zajmuje na kilka kolejek przed końcem miejsca dające bezpośrednią przepustkę lub możliwość walki w barażach/kolejnej rundzie.
Niezwykle istotną zmianę przeprowadzono także w Oceanii. Region, mający wcześniej jedynie pewne miejsce w barażu interkontynentalnym, otrzymał teraz możliwość bezpośredniego awansu.
Pod nieobecność Australii, która od dłuższego czasu rywalizuje w kwalifikacjach azjatyckich, głównym, a w zasadzie jedynym faworytem była Nowa Zelandia. Wielu stwierdziłoby wręcz, że walka o mundial w Oceanii jest po prostu mało interesująca, bo przecież i tak wszyscy wiedzą, kto wygra.
Nowozelandczycy potwierdzili to w półfinale, pokonując 7:0 Fidżi. W finale czekała na nich Nowa Kaledonia (3:0 z Tahiti w walce o awans do decydującego starcia). Jak prezentowały się przedmeczowe szanse? Dość powiedzieć, że bukmacherzy przyjmowali zakłady na zwycięzcę tego meczu chyba tylko dlatego, że wypadało. Nawet San Marino w Europie rzadko bywa aż takim outsiderem, jak Nowa Kaledonia w tym spotkaniu.
Tymczasem po pierwszej połowie... był bezbramkowy remis. Nowa Zelandia przeważała, ale trzech celnych strzałów w 45 minut nie można uznać za drastyczną przewagę. Oczy kibiców lubujących się w sportowych sensacjach otworzyły się szerzej, jednak ich nadzieje zostały rozwiane w ciągu kilku minut pomiędzy 61., a 66. minutą meczu. Gole strzelali Michael Boxall i Kosta Barbarouses, a pod koniec meczu swoją bramkę dorzucił jeszcze Elijah Just. Barbarouses i Just to piłkarze, którzy pojawili się na boisku po przerwie – drużyna potrzebowała świeżości i zawodnicy spełnili swoje zadanie perfekcyjnie.
Nowa Zelandia jest więc drugim, po Japonii, zespołem, który wywalczył awans do mistrzostw świata 2026. Licząc gospodarzy – USA, Meksyk i Kanadę – znamy już pięć ekip, które pokażą nam się w przyszłym roku na najważniejszej piłkarskiej imprezie.
Tymczasem Nowa Kaledonia wcale nie kończy rywalizacji o mundial. Finalista z Oceanii automatycznie trafia bowiem do przyszłorocznego interkontynentalnego barażu z pięcioma innymi drużynami, które poznamy później. Łatwo jednak nie będzie, ponieważ pojawią się tam dwie ekipy z Ameryki Północnej i Środkowej oraz po jednej z Azji, Afryki i Ameryki Południowej – a awansują jedynie dwie.
2 - 0
Portoryko
6 - 0
Bonaire
0 - 2
Białoruś
1 - 2
Aruba
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.