Mazowiecki Związek Piłki Nożnej w grudniu 2023 roku pochwalił się umową z ZINĄ. Marka po kilkuletniej przerwie wróciła do tego partnerstwa. Jednak już trzy miesiące później prezes Sławomir Pietrzyk rozdawał klubom sprzęt największej konkurencji. To jeszcze nie koniec tej sprawy.
Jeżeli popatrzymy na wojewódzkie związki piłki nożnej, tam zazwyczaj możemy dostrzec dwie marki. ZINA i Keeza walczą o to, aby OZPN chciał z nimi współpracować. W ramach umowy dana firma przekazuje sprzęt sportowy klubom czy kadrom województwa.
Na Mazowszu w przeszłości współpracowano z jednym i drugim podmiotem. Jednak dokładnie 15 grudnia 2023 roku związek pochwalił się, że to ZINA została nowym sponsorem technicznym MZPN.
Umowa to jedno, zachowanie związku i samego działacza to coś innego. Wcześniej wspomniana firma stała się największym sponsorem piłki na Mazowszu i wtedy zyskiwać zaczęła… konkurencja.
Już w marcu 2024 roku prezes Pietrzyk chwalił się rozdawaniem sprzętu sportowego marki Keeza, czyli poprzedniego partnera MZPN. Gdyby to było jednorazowe działanie, może nikt nie zwróciłby na to większej uwagi. Było jednak inaczej. Na oficjalnym facebookowym profilu samego prezesa, jak i Mazowieckiego Związku Piłki Nożnej można znaleźć wiele postów i zdjęć. Widzimy na nich, jak szef związku rozdaje klubom sprzęt... największej konkurencji swojego kluczowego sponsora. Dodatkowo, w kluczowym miejscu strony internetowej MZPN widać kadrę województwa ubraną w stroje firmy Keeza.
– Jestem w trakcie wymiany korespondencji z panem prezesem Pietrzykiem, która ze względu na bardzo wydłużony czas reakcji – przez 16 miesięcy otrzymałem jedną odpowiedź na wszystkie pisma i prośby skierowane do pana prezesa (luty tego roku, a pierwsza korespondencja zwracającą uwagę z mojego punktu widzenia na nieprawidłowości wpłynęła do pana prezesa w kwietniu 2024 roku). Mamy pełny monitoring mediów, a także strony związku. Na niej widzimy kadrę Mazowsza w strojach firmy konkurencyjnej. Sytuacja taka jest niedopuszczalna i w sposób rażący narusza postanowienie umowy. Pomimo tego, że my w stu procentach wywiązujemy się ze swoich zobowiązań. Trwa przepychanka, ja poprosiłem o wyjaśnienia przez kancelarię prawną. Na jednym z protokołowanych posiedzeń zarządu pan Pietrzyk powiedział, że jest to jego prywatna sprawa. Poprosiłem o informację na piśmie, że działał jako osoba prywatna, ponieważ był w marynarce związku i publikował wpisy na swoim profilu, jak rozdawał piłki firmy Keeza. Sprawy są absolutnie niedopuszczalne w profesjonalnej współpracy. W tej branży funkcjonuję 25 lat i pierwszy raz się spotykam z taką sytuacją. Zbiegów okoliczności jest nadzwyczaj dużo. Prezes nie chce pokazywania marki sponsora technicznego związku, łamiąc najbardziej podstawowe zapisy umowy. Często natomiast chwali się wspólnymi działaniami z naszą konkurencją. Jesteśmy największym partnerem związku pod względem zaangażowania finansowego, a udaje się, że nas nie ma – powiedział nam Jarosław Bromek, dystrybutor marki ZINA.
Konsekwencje takiego zachowania mogą być poważne. Sponsor rozważa podjęcie kroków prawnych.
– Nasza umowa niebawem dobiegnie końca i bardzo ciężko nam myśleć o kolejnej inwestycji, pracując w tak nieprofesjonalnych warunkach. MZPN obciąża mnie fakturą za promocję i reklamę, lecz nie mogę uzyskać specyfikacji, czego faktura dotyczy. Według naszych profesjonalnych analiz, ciężko dostrzec działania marketingowe na rzecz naszej firmy, a związek promuje naszą konkurencję i nie wywiązuje się z warunków umowy. Zastanawiamy się nad podjęciem stosownych kroków prawnych. Wystarczy spojrzeć na profile związku, prezesa, a także stronę internetową – marki Zina tam nie ma – dodał Bromek w rozmowie dla TVPSPORT.PL.
Z informacji TVPSPORT.PL wynika, że prezes Pietrzyk nie poprzestaje na swoich działaniach. Już 15 kwietnia na Mazowszu odbędą się wybory. Obecny włodarz jest w trakcie intensywnej kampanii i – jak ustaliliśmy – odwiedza kluby i wręcza im sprzęt firmy Keeza. Partner związku jakiś czas temu wystosował specjalne pismo do MZPN. Dołączył do niego zdjęcia prezesa Pietrzyka ze sprzętem konkurencji.
Ustaliliśmy też, że szef mazowieckiej piłki w jeszcze inny sposób promował konkurencyjną markę. Od kilku lat MZPN, wraz z firmą Sokołów, organizuje duży turniej dla najmłodszych – "Sokoliki Cup". Uczestnicy otrzymują sprzęt sportowy, ale w tym przypadku związek także nie chciał współpracować ze swoim sponsorem technicznym. Z naszych informacji wynika, że prezes Pietrzyk przekonywał firmę Sokołów, że ZINA nie wyrobi się z przygotowaniem zamówienia i postanowił "po znajomości" przekazać to duże zlecenie marce Keeza.
W środę, 19 marca, zadzwoniliśmy do prezesa Pietrzyka z prośbą o komentarz w tej sprawie. Usłyszeliśmy, że – zdaniem rządzącego mazowiecką piłką – umowa jest w stu procentach realizowana. Prezes Pietrzyk poprosił o wysłanie pytań drogą mailową. Zrobiliśmy to jeszcze tego samego dnia. Drugiego maila wysłaliśmy w poniedziałek 24 marca. Odpowiedź przyszła dzień później.
"W nawiązaniu do przesłanego zapytania uprzejmie informujemy, iż MZPN nie otrzymał od firmy ZINA żadnego formalnego pisma podważającego ważność umowy lub zmierzającego do jej przedterminowego rozwiązania, w związku z czym nie są nam znane żadne okoliczności, co do planowania podjęcia przez którąkolwiek ze stron umowy jakichkolwiek kroków prawnych. Jednocześnie nie wchodząc w szczegóły objęte tajemnicą handlową, pragniemy zapewnić, iż zarówno MZPN, jak i firma będąca właścicielem marki ZINA realizują postanowienia umowy zgodnie z jej treścią i nie istnieją żadne merytoryczne przesłanki do jej przedwczesnego rozwiązania" – poinformowało nas biuro MZPN w imieniu prezesa Sławomira Pietrzyka.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.