Internauta na platformie X opublikował raport, w którym sprawdził, że najpiękniej stylowo skaczącym zawodnikiem Pucharu Świata 2024/25 był Stefan Kraft. Postanowiliśmy, że skoro zrobił to w excelu amator, równie dobrze takie statystyki mogłaby FIS. Pomysł przyznawania nagrody dla stylisty sezonu przesłaliśmy do Międzynarodowej Federacji Narciarskiej (FIS). Odpowiedzieli, że się zastanowią.
Odkąd w Pucharze Świata skoczków FIS wprowadziła możliwość obniżania belki i przeliczniki za wiatr, kwestia uzyskiwanych odległości nieco straciła na znaczeniu. To, a przede wszystkim polityka "safety first" (ang. bezpieczeństwo przede wszystkim) przepychana przez dyrektora Sandro Pertile sprawia, że emocjonowanie się lotami powyżej rozmiaru skoczni stało się towarem reglamentowanym. Dziennikarz skijumping.pl Adam Bucholz wyliczył, że właśnie zakończonej zimy kibice na poziomie elity obejrzeli zaledwie 88 lotów powyżej drugiej czerwonej linii. A jeszcze poprzedniej było ich 142. To dobrze pokazuje kierunek, w jaki zboczyła ta dyscyplina.
W FIS, gdzie latami zarzekali się, iż nie notują np. formalnego rekordu świata, raczej nikt nie zgodziłby się, żeby oficjalnie przyznawać nagrodę za najwyższą sumę metrów pokonanych w powietrzu w danym sezonie. Zresztą, to byłoby wbrew logice, skoro te odległości jury może ot tak obcinać, nadużywając regulacji długości najazdu. W końcu w sezonie 2024/25 tylko ok. 30 procent serii, wliczając również treningi i kwalifikacje, odbyło się z jednej platformy najazdowej. Coś, co miało być narzędziem ratunkowym, stało się zabawką w rękach nierozsądnych delegatów.
A piszemy to wszystko, ponieważ na horyzoncie pojawił się pomysł na innego rodzaju dodatkową nagrodę dla skoczków – taką, która doceniłaby styl.
Oczywiście ten aspekt skoków też budzi kontrowersje, a wokół werdyktów sędziów orzekających regularnie mnożą się pytania i wątpliwości. W końcu przez niewłaściwe orzekanie złoto MŚ Stanisław Marusarz stracił już blisko sto lat temu. A w Sapporo w 2007 roku za rzekomo złą notę medal miał stracić Adam Małysz. Niemniej, noty za styl były w tej dyscyplinie od samego początku. A skoro skoki w wydaniu FIS nadal mają doceniać elegancję, to może warto by sprawdzić, kto ma ją na najlepszym poziomie?
Dokładnie tym tropem poszedł Marcin Przybyła – fan skoków, który regularnie dzieli się statystykami i ciekawostkami o dyscyplinie na platformie X (dawniej Twitter).
Przybyła zadał sobie trud, aby pozbierać w jeden ranking wszystkie wystawione noty za styl, dla każdego skoczka, w całym sezonie PŚ 2024/25. Z raportu, który opublikował, możemy dowiedzieć się m.in. kto otrzymał najwięcej not 20-punktowych czy ile ich w ogóle przyznano. To dostarcza sporej wiedzy kibicom. Bo wystarczy kilka chwil obliczeń, aby każdy z uczestników PŚ mógł dowiedzieć się, jaką ma średnią ocen. I okazało się, że choć to Daniel Tschofenig uzbierał najwięcej "dwudziestek" (aż 11!), to najlepszy styl prezentował Stefan Kraft. W 99 skokach, które oddał, otrzymywał średnio 18,528 punktu. Nikt nie mógł się pochwalić aż takim osiągnięciem, dla porównania Paweł Wąsek ma średnią 17,895.
– Zebrałem wszystko, włącznie z notami, które odpadły. Dane pobierałem z protokołów PDF ze strony FIS. Prawdopodobnie z niedostępnych dla mnie baz danych FIS będzie można je pozyskać o wiele szybciej – tłumaczy TVPSPORT.PL Przybyła.
Fan, który podzielił się swoją pracą w sieci, liczył to po raz kolejny. A ta konsekwencja pozwoliła mu na wydobycie jeszcze innych ciekawostek, czyli trendów rankingowych. Wąsek, który tej zimy miał 12. najwyższą średnią not, przed rokiem był w zestawieniu na dopiero 46. miejscu.
– Czy takie aktualizacje rankingu średnich not za styl byłyby możliwe po każdym konkursie? – upewniamy się w rozmowie z Przybyłą.
– Technicznie aktualizacja po każdym konkursie byłaby jak najbardziej możliwa – potwierdził.
A to skłoniło nas, aby o wyliczeniach Polaka poinformować FIS. Do asystenta dyrektora PŚ Borka Sedlaka zwróciliśmy się z propozycją, żeby tę pracę (a raczej pomysł na pracę) jakoś wykorzystać. Nie jest tajemnicą, że Pertile i jego ludzie są od pewnego czasu zainteresowani innym wysiłkiem polskich fanów skoków, czyli rankingiem ELO. I zastanawiają się nad jego wdrożeniem na grunt profesjonalny. W tym przypadku zastosowanie byłoby mniej istotne, ale być może ciekawe. Otóż naszym zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby FIS na koniec zimy nagradzała najpiękniej stylowo skaczącego zawodnika dodatkową nagrodą – np. premią finansową czy statuetką. A dodatkowo aktualny lider rankingu mógłby skakać w oddzielnym kolorze plastronu. Jak wiadomo, taką przestrzeń można by też spróbować sprzedać sponsorowi. Na przykład komuś z branży modowej, która na stylu akurat zna się jak mało kto. Dość powiedzieć, że popisy Ryoyu Kobayashiego na Islandii w ubiegłym roku firmowała Prada.
Sedlak (podobnie jak ws. rankingu ELO) wydał się zainteresowany inicjatywą.
– Temat na pewno przedstawię Sandro Pertile – zadeklarował. – Tylko najpierw musi skończyć się dość wyczerpujący czas i inne tematy, które mają priorytet tej wiosny – uzupełnił.
– Naprawa regulacji dot. sprzętu, kalendarz na poolimpijską zimę 2026/27 – to są teraz główne zadania dla nas i naszych komisji – mówił Pertile w niedzielę w Planicy.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.