W poniedziałkowy poranek, w wieku 88 lat, zmarł papież Franciszek. Był głową kościoła, a przy tym wielkim sympatykiem sportu. Wielokrotnie przyjmował na audiencjach czy to zawodników, czy kibiców. Od wielu otrzymał niecodzienne prezenty.
Papież sam przyznał kiedyś, że jest kibicem argentyńskiego San Lorenzo. W jego sercu było jednak miejsce dla więcej niż jednego klubu. W 2020 roku media obiegła informacja, że dołączył do... socios Boca Juniors. A przy tym wielokrotnie spotykał się w Watykanie z kibicami różnych zespołów. Niedługo przed wywalczeniem mistrzostwa Polski, gościła u niego na przykład grupa sympatyków Jagiellonii Białystok. Papieżowi przekazano wówczas żółto-czerwony szalik.
I sportowych audiencji, i sportowych darów było znacznie więcej. Chociażby Czesław Lang, były kolarz i dyrektor wyścigu Tour de Pologne, ofiarował Ojcu Świętemu rower. – Oczywiście nie będzie na nim jeździć. Uzgodniono już wcześniej, że rower zostanie przeznaczony na cel charytatywny – mówił wtedy ksiądz Bogdan Kordula, pośredniczący w przekazywaniu przedmiotu do Watykanu.
W 2023 roku papieża Franciszka odwiedził z kolei Aurelio De Laurentiis, który w darze przyniósł z kolei... mały odlew stopy Diego Maradony. Zaproponował nawet wtedy zorganizowanie charytatywnego meczu towarzyskiego między Napoli a San Lorenzo. Wspomniany Maradona przed śmiercią sam zresztą kilkukrotnie widział się z papieżem. Bo i piłkarzy – czy to emerytowanych, czy aktywnych – na audiencjach nie brakowało.
Przykłady można mnożyć. I nie trudno znaleźć wśród nich polski wątek. Pod koniec 2014 roku, po rozbiciu Romy w Lidze Mistrzów, papieża odwiedzili piłkarze Bayernu Monachium. A wśród nich Robert Lewandowski. Dla najlepszego polskiego napastnika nie była to zresztą jedyna wizyta u głowy kościoła. – Po ślubie z Anią byliśmy razem na prywatnej audiencji – przyznał w rozmowie z "Przeglądem Sportowym".
To oczywiście tylko mała cząstka, pokazująca jednak zaangażowanie świata sportu w życiu papieża Franciszka i zainteresowanie samego Ojca Świętego tą częścią życia.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.