Czy klimatyzacja wpływa na spalanie? Czy tempomat się opłaca? I czy naprawdę można przejechać z Łodzi do Paryża i z powrotem na jednym baku? Odpowiedzi zna Miko Marczyk – rajdowy mistrz Polski i świeżo upieczony rekordzista Guinnessa. Jak tego dokonał i co radzi kierowcom?
Miko Marczyk ustanowił rekord świata, przejeżdżając 2831 kilometrów na jednym baku. W jego aucie zmieściło się 74 litry paliwa, a średnie spalanie wyniosło zaledwie 2,6 l/100 km. Trasa wiodła z Łodzi przez Niemcy do Paryża i z powrotem przez Belgię, Holandię i Polskę. To nie magia. To ekojazda i... matematyka.
Cały proces – od tankowania, przez plombowanie zbiornika, po szczegółową dokumentację przejazdu – przebiegał zgodnie z rygorystycznymi zasadami. Zgromadzone materiały wideo, zdjęcia i relacje świadków trafiły do komisji Guinness World Records, która uznała rekord za oficjalny.
Do próby Marczyk wykorzystał seryjnie produkowaną Skodę Superb IV generacji z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM. Jak podkreślał, wybór auta był podyktowany m.in. jego właściwościami aerodynamicznymi i konstrukcją sprzyjającą jeździe oszczędnościowej. Samochód został wyposażony w energooszczędne opony marki Michelin.
Tak. Nawet o 0,2–0,4 litra na 100 km, jeśli działa intensywnie. Marczyk radzi: – "W chłodny dzień można ją całkowicie wyłączyć – i tak nie będzie nam gorąco. A każdy ułamek litra ma znaczenie, jeśli walczysz o rekord spalania".
Ogromny. W aucie Miko zamontowano lekkie opony o niskich oporach toczenia. Różnica? Nawet 0,3 litra na 100 km mniej w porównaniu do seryjnych. – "Opony to jedyny punkt styku z nawierzchnią. Im mniejszy opór toczenia, tym mniej energii auto zużywa do poruszania się” – tłumaczy Marczyk.
– Nie każde auto nadaje się do bicia rekordu. Klucz to:
– aerodynamiczna sylwetka (niski współczynnik oporu powietrza – tu 0,23),
– duży zbiornik paliwa (tu – 74 litry),
– energooszczędny silnik (2.0 TDI 150 KM),
– niska masa i małe felgi (16 cali).
– To właśnie takie połączenie umożliwiło uzyskanie spalania 2,6 l/100 km.
Wbrew pozorom – nie zawsze. Miko nie korzystał z tempomatu, bo "nie dostosowuje się on optymalnie do nachylenia terenu". Całą trasę jechał regulując gaz manualnie przez 35 godzin, by maksymalnie wykorzystać potencjał samochodu.
– Utrzymuj stałą prędkość – najlepiej ok. 85 km/h.
– Unikaj gwałtownych hamowań i przyspieszeń.
– Nie używaj klimatyzacji, jeśli nie musisz.
– Zamknij szyby – wpływa to na opór powietrza.
– Nie obciążaj auta zbędnym sprzętem.
– Nie używaj tempomatu w terenie pagórkowatym.
Tak. Pod wiatr spalanie wzrastało do 3,2 l/100 km. Z wiatrem w plecy – spadało nawet do 2,2 l/100 km. Nawierzchnia też robi różnicę – szorstki asfalt zwiększa opory toczenia. Niemcy zaskoczyli negatywnie. Najłatwiej było jechać po nizinnym terenie w Belgii i Holandii.
Cała podróż kosztowała... 430 zł. W przeliczeniu daje to ok. 15 zł na 100 km, a przy pełnym aucie (4 osoby) – tylko 6 zł na 100 km na osobę.
Chcesz obniżyć spalanie auta? To możliwe, nawet bez modyfikacji silnika. Wystarczy odpowiedni samochód, dobór opon, styl jazdy i... odrobina obsesji na punkcie szczegółów. Rekord Miko Marczyka udowadnia, że nawet 2800 km da się przejechać taniej niż niejedna podróż pociągiem.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.