Czytaj więcej

Kajetan Kajetanowicz: ręce bolą, ale uśmiech z twarzy nie schodzi [WIDEO]

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak mają za sobą pierwszą sobotnią pętlę Rajdu Portugalii. Polacy utrzymują dobre i równe tempo, plasując się niezmienie w pierwszej piątce WRC2 Challenger. 

W sobotni poranek załogi miały do pokonania trzy odcinki specjalne, w tym pierwszy przejazd najdłuższej w rajdzie próby Amarante (22,10 km). Duet ORLEN Rally Team kontynuował pewną i bezbłędną jazdę i choć to dopiero ich drugi start w Toyocie GR Yaris Rally2, Polacy są na wysokiej, piątej pozycji w WRC2 Challenger. Przypomnijmy, że podczas Rajdu Portugalii w tej kategorii rywalizuje blisko 40 załóg. Niezwykłej rywalizacji przyglądają się tłumy kibiców, w tym liczna reprezentacja fanów z Polski. 

Jedzie mi się fajnie, natomiast oczywiście wymaga to sporego zaangażowania. W tej chwili jesteśmy na piątym miejscu w Challengerze na ponad trzydzieści załóg, więc jest w porządku. Feeling mam coraz lepszy, poznaję samochód, ale też opony, bo jednak inaczej pracują. Różnica pomiędzy twardą a miękką mieszanką nie jest tak duża, jak w tych, których używaliśmy w ubiegłych latach. Auto spisuje się dobrze, załoga też. Krótka noc daje nam się jednak we znaki. Ja raczej mało śpię, ale nie pamiętam, kiedy spałem aż tak krótko. Po długim piątku, podczas którego spędziliśmy 16 godzin w samochodzie, dziś już po szóstej rano znowu byliśmy w aucie. Jest to wymagający rajd. Ręce bolą od pracy na kierownicy, ale uśmiech z twarzy nie schodzi  powiedział Kajetan Kajetanowicz, kierowca ORLEN Rally Team

Po przerwie serwisowej załogi powtórzą próby Vieira do Minho (17,69 km), Cabeceiras de Basto (19,91 km) i Amarante (22,10 km). Dzień zakończy krótki oes Lousada (3,52 km), rozgrywany na torze rallycrossowym.

Starty Kajetana Kajetanowicza wspierają partner tytularny ORLEN Rally Team – ORLEN S.A., a także partner techniczny Delphi oraz ORLEN OIL.

Rajd Portugalii 2025 - nieoficjalne wyniki WRC2 Challenger po OS 14:

1. Korhonen/Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) 2:26:46,7

2. Cachón/Rozada (Toyota GR Yaris Rally2) +58,9

3. Solans/Sanjuan (Toyota GR Yaris Rally2) +1:04,9

4. Daprà/Beltrame (Škoda Fabia RS Rally2) +1:25,0

5. Kajetanowicz/Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +1:49,4

6. Heikkilä/Temonen (Škoda Fabia RS Rally2) +1:54,7

7. M. Bulacia/Vallejo (Toyota GR Yaris Rally2) +2:40,4

8. Jürgenson/Oja (Ford Fiesta Rally2) +3:16,5

9. Zaldivar/Der Ohannesian (Škoda Fabia RS Rally2) +3:28,1

10. Kogure/Luhtinen (Toyota GR Yaris Rally2) +5:10,6


RAJD PORTUGALII 2025 - na co warto zwrócić uwagę?

Lotnicze początki – protoplastą obecnego Rajdu Portugalii były wewnętrzne zawody organizowane dla pracowników największej krajowej linii lotniczej; pierwsza otwarta edycja odbyła się w 1967 roku

Bogata historia – na międzynarodowej scenie rajd zadebiutował na początku lat 70-tych XX wieku, najpierw jako runda mistrzostw Europy; po powstaniu w 1973 roku światowego czempionatu impreza dołączyła do jego kalendarza, stając się jednym z klasyków WRC; na krótko wypadła z harmonogramu w pierwszych latach obecnego milenium, ale od prawie dwóch dekad ponownie ma stałe miejsce

Przeprowadzki i mieszana nawierzchnia – rajd w trakcie swojej długiej historii kilkukrotnie zmieniał bazę, ale najmocniej związany jest z Porto oraz pobliskim Matosinhos, gdzie odbywa się także jego tegoroczna edycja; do połowy lat 90-tych XX wieku rywalizacja rozgrywana była zarówno na szutrze, jak i asfalcie, obecnie załogi ścigają się tylko po luźnej nawierzchni

Takiej długości dawno nie było – organizatorzy przygotowali 24 odcinki specjalne o łącznej długości 344,50 km, więcej do przejechania na czas było w Portugalii po raz ostatni w 2018 roku

Popularność potwierdzona – Rajd Portugalii jest nie tylko jednym z najliczniej odwiedzanych przez kibiców, ale należy także do najbardziej popularnych wśród zawodników; w tegorocznej edycji udział zapowiedziało 95 załóg, aż 55 (rekord!) z nich, podobnie jak Kajetan i Maciek, pojedzie samochodami grupy Rally2; ORLEN Rally Team w walce o punkty w kategorii WRC2 Challenger będzie miał ponad 40 rywali

Zapoznanie z trasą, czyli Tour de Portugal – trasa rajdu pokrywa niemały obszar, najdalej od siebie położone oesy dzieli około 250 kilometrów, a łączna długość samych sekcji dojazdowych to prawie 1500 km; z tego względu rekonesans trwa aż trzy dni (od poniedziałku do środy); taki format imprezy to również wyzwanie logistyczne – biorąc pod uwagę także testy oraz samą rywalizację, ORLEN Rally Team spędzi rajdowy tydzień w 7 hotelach

Czwartek – widowiskowy prolog

  • po odcinku testowym załogi udadzą się do Coimbry, gdzie odbędzie się ceremonia startu; następnie rajdowa kawalkada przejedzie do położonego nad wodami Oceanu Atlantyckiego Figueira da Foz; krótki, ale zdradliwy superoes wytyczono ulicami wspomnianego miasteczka, nieopodal zabytkowej fortyfikacji św. Katarzyny
  • po superoesie nie przewidziano standardowej pomocy mechaników, planując głównie strefę zmiany opon; stanowi to dodatkowe utrudnienie przed wymagającym, najdłuższym dniem rajdu

Piątek – od świtu do nocy

  • pierwsze załogi rozpoczną etap już o 6 rano czasu miejscowego (w Polsce +1h), mając przed sobą aż 10 odcinków specjalnych oraz ponad 15 godzin spędzonych w samochodach; łączna długość tych oesów to prawie 150 kilometrów, czyli w ciągu niespełna doby załogi przejadą dystans porównywalny z rozgrywaną przez dwa dni rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski
  • ograniczony serwis – pomiędzy długimi, dziesięcioma odcinkami ograniczonych napraw będzie można dokonać jedynie podczas dwóch 20-minutowych przerw serwisowych; więcej czasu mechanicy będą mieli dopiero na koniec etapu
  • kultowy Arganil – ten techniczny odcinek to jedna z wizytówek rajdu, próba wytyczona półkami stromych wzgórz używana jest przez organizatorów od 50 lat; Kajetanowicz i Szczepaniak wygrali oes Arganil w swojej kategorii podczas edycji 2021

Sobota – krócej, ale niekoniecznie łatwiej

  • przewidziano 7 odcinków specjalnych podzielonych na dwie pętle, z wizytą u mechaników w środku dnia
  • „jak na księżycu” – rozpoczynający etap, oes Vieira do Minho wytyczony jest wśród licznych i zróżnicowanych „skalnych grzybów”; nierzadko pojawiająca się tam mgła dopełnia surowy krajobraz
  • rallycross na koniec – wieńcząca dzień próba Lousada rozgrywana jest na torze rallycrossowym o tej samej nazwie, kibice rokrocznie zjawiają się tam w liczbie kilku tysięcy, aby obserwować rywalizację załóg w formacie pojedynku równoległego

Niedziela – cel jeszcze daleko

  • program zakłada 6 oesów, a ich sumaryczny dystans przekracza 70 kilometrów; tak długiej niedzieli jeszcze w tym sezonie nie było
  • Fafe, czyli oes, który zna każdy fan rajdów samochodowych – jeden z najsłynniejszych w całym WRC odcinków specjalnych swoją nazwę zawdzięcza miejscowości położonej na północny wschód od Porto, słynie z potężnej hopy znajdującej się tuż przed jego metą; samochody lecą tu w powietrzu przeszło 40 metrów; miejsce jest nie tylko widowiskowe, ale i trudne technicznie – błąd popełniony na progu może zniweczyć wysiłek całego tygodnia rajdowego

Źródło: Biuro prasowe Kajetana Kajetanowicza

Najnowsze

Zobacz także