| Motorowe / Rajdy samochodowe
Trzecim przystankiem sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) 2025 jest 3. Królewski Rajd Skandynawii. Jako liderzy cyklu do rywalizacji przystąpią Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk. Załoga ORLEN Team ma przed sobą zmagania na najszybszych odcinkach specjalnych na świecie. To istna karuzela prędkości, pełna długich poślizgów i dalekich skoków.
Po niezwykle udanym Rajdzie Węgier, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk przystąpią do 3. Królewskiego Rajdu Skandynawii jako liderzy Rajdowych Mistrzostw Europy. Trzeci przystanek sezonu to miejscowość Karlstad w Szwecji, a więc okolice, które gościły w przeszłości Rajdowe Mistrzostwa Świata. Runda FIA WRC rozegrana tam w 2020 roku wspomniana jest do dziś jako jeden z najszybszych rajdów w historii. Ubiegłoroczni zwycięzcy Królewskiego Rajdu Skandynawii pokonali trasę ze średnią prędkością 123,7 km/h, co czyni go zdecydowanie najszybszym rajdem w kalendarzu mistrzostw Europy.
Tegoroczny harmonogram imprezy obejmuje aż 17 odcinków specjalnych o łącznej długości ponad 184 kilometrów. Rywalizacja rozpocznie się czwartkowego popołudnia od superoesu Bråtebäcken. Następnie na zawodników czeka piątek i sobota – dni pełne rywalizacji na kultowych trasach znanych z mistrzostw świata. W tym na próbie Colins z legendarną „hopą Colina”, czy Royal Forest, a więc najdłuższym odcinku specjalnym rajdu, liczącym ponad 20 kilometrów. Marczyk i Gospodarczyk przystąpią do rywalizacji z numerem 2. Na liście zgłoszeń znalazło się 21 załóg w samochodach najwyższej kategorii – w tym czołówka cyklu FIA ERC oraz liczne grono lokalnych załóg.
– Przystępujemy do Królewskiego Rajdu Skandynawii jako liderzy mistrzostw Europy. Za nami testy, w trakcie których sprawdziliśmy ustawienia i upewniliśmy się, że jesteśmy dobrze przygotowani do rywalizacji. W tym roku odcinki specjalne w Szwecji będą się nieco różniły w odniesieniu do ubiegłorocznej edycji rajdu, co jednak traktujemy jako nasz atut – dobrze czujemy się w sytuacji, kiedy pojawiają się nowości. To kluczowy moment sezonu – teraz rywalizujemy w Szwecji, ale przecież już za dwa tygodnie czekają na nas kolejne szybkie, szutrowe trasy, czyli 81. ORLEN OIL Rajd Polski. Potrzebna jest więc pełna koncentracja – podkreślił Mikołaj Marczyk.
– Królewski Rajd Skandynawii to impreza, z której mamy bardzo dobre wspomnienia. Mamy nadzieję, że tym razem również uda nam się zaprezentować w Szwecji dobre tempo. Będziemy się tutaj ścigali po klasycznych skandynawskich odcinkach specjalnych – bardzo szybkich, z mnóstwem szczytów i skoków. Zarówno dla kierowcy, jak i dla pilota, jazda po takich trasach daje mnóstwo radości – czystej frajdy. Mamy tu piękne okoliczności przyrody, mnóstwo kibiców – to świetny rajd i liczymy na to, że uda nam się wywieźć z niego solidny dorobek punktowy – podsumował Szymon Gospodarczyk.
Pierwszy punkt w programie Królewskiego Rajdu Skandynawii to czwartek, godzina 11:00 – wówczas rozpocznie się odcinek testowy Örnäs. Zwycięzców poznamy w sobotę, w okolicach godziny 17:00, kiedy to zakończy się Power Stage Ölme.
Wszystko, co musisz wiedzieć o załodze ORLEN Team:
– Miko Marczyk ma 29 lat, urodził się 24 października 1995 roku w Łodzi. Rozpoczynał przygodę z motorsportem od kartingu, gdzie trzykrotnie został Mistrzem Polski w Kartingu Halowym;
– Rywalizację w rajdach rozpoczął w 2016 roku startami w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, gdzie od razu zajął 3. miejsce w jednym z najlepiej obsadzonych sezonów w historii cyklu;
– Szymon Gospodarczyk ma 40 lat, urodził się 19 maja 1985 roku w Rabce Zdrój. Swoją przygodę z rajdowym pilotażem rozpoczął w 2005 roku od startów w Rajdowym Samochodowym Pucharze PZM;
– Załoga startuje razem od sezonu 2017. Wówczas wywalczyli mistrzostwo Polski w klasie Open N. W kolejnych latach Marczyk i Gospodarczyk wywalczyli dwa tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a Miko został najmłodszym mistrzem Polski w historii;
– Do ich największych sukcesów międzynarodowych należą m.in.: tytuł mistrzów Europy juniorów, dwa tytuły drugich wicemistrzów Europy w klasyfikacji generalnej, wygrana w ORLEN Rajdzie Polski, 6 miejsc na podium w mistrzostwach Europy oraz 5 miejsc na podium w mistrzostwach świata;
– Załoga startuje Skodą Fabią RS Rally2. Samochód ma silnik o pojemności 1,6 litra i mocy ok. 300 koni mechanicznych. Rozpędza się do setki w 3 sekundy. Ma napęd na cztery koła i pięciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów.