| Piłka nożna / Reprezentacja kobiet
Polskie piłkarki zapewniły sobie awans do dywizji A Ligi Narodów. To przy okazji ważny krok w kierunku mistrzostw świata. Kwalifikacjami do turnieju, który w 2027 roku zostanie rozegrany w Brazylii, ma być właśnie kolejna edycja tych rozgrywek. Wyłącznie miejsce w elicie pozwala myśleć nie tylko o wywalczeniu bezpośredniej przepustki, ale nawet o rozstawieniu w barażach.
Liga Narodów piłkarek od początku istnienia jest wkomponowana w kwalifikacje. Właściwie, stanowi ich główną część. Tak było w przypadku walki o Euro 2025. Polki dzięki miejscu w dywizji A miały zapewnione miejsce w barażach. Później wykorzystały to i pokonując Rumunię, a następnie Austrię wywalczyły pierwszy w historii awans na wielki turniej.
Teraz podobnie będzie przebiegać droga na mundial. Z tym, że w tym przypadku miejsc do wywalczenia jest mniej. Do Brazylii, gdzie w 2027 roku odbędzie się turniej, poleci 11 lub 12 zespołów z Europy. Ten ostatni będzie musiał przejść przez baraż interkontynentalny.
W przyszłym roku Liga Narodów zmieni szyld na "eliminacje mistrzostw świata" i wystartuje na przełomie lutego i marca. Rywalizacja o bezpośredni awans na mundial toczyć będzie się wyłącznie w dywizji A. Nie będzie łatwo. Po przepustki sięgną tylko zwyciężczynie poszczególnych grup. Pozostałe zespoły trafią do baraży. Do tego etapu awansuje też dwanaście najlepszych ekip dywizji B oraz osiem z dywizji C.
Stawką rozgrywek w dywizji A będzie też rozstawienie. Najlepszą pozycję przed barażami zapewnią sobie zespoły, które zajmą drugie i trzecie miejsca w poszczególnych grupach. W pierwszej rundzie baraży zmierzą się one z ekipami z dywizji C. Drużyny z czwartych miejsc dywizji A oraz zwyciężczynie grup dywizji B będą natomiast krzyżowane z ekipami, które zakończą dywizję B na drugich i trzecich pozycjach w tabeli.
Na drugim etapie baraży zwycięzcy pierwszej ze ścieżek będą dolosowywani do zwycięzców drugiej. Oznacza to, że zajmując czwartą pozycję w dywizji A będzie się faworytem w początkowej rundzie, ale już decydujący dwumecz rozegra się z wyżej rozstawionym rywalem. Co więcej, zwycięstwo w drugiej rundzie barażu nie musi wcale oznaczać awansu.
Triumf odniesie bowiem osiem zespołów. Zostaną one uporządkowane w tabeli na podstawie pozycji zajętej w fazie zasadniczej Ligi Narodów. Siedem najlepszych będzie pewnych wyjazdu na mundial. Ósmy trafi natomiast do baraży interkontynentalnych i tam będzie walczył o awans.
Krok w stronę mundialu
Polki awansując do dywizji A wykonały więc krok w stronę mundialu. W przyszłym roku będą walczyły o awans. Zmierzą się w czterozespołowej grupie z europejskimi potęgami. Pierwsze miejsce wywalczy awans, drugie i trzecie zapewni sobie rozstawienie w obu rundach baraży. Nawet w najgorszym wypadku, zajmując czwarte miejsce, można liczyć na rozstawienie w pierwszej rundzie baraży i dopiero w drugiej trzeba będzie stawić czoła któremuś z faworytów.
Pozostając w dywizji B, skazane byłyby nie tylko na baraż, ale i na brak rozstawienia. Zespoły z tego szczebla w fazie zasadniczej walczyć będą właściwie tylko o rozstawienie na pierwszym z etapów. I nawet w przypadku sukcesu będą niemalże skazane na przechodzenie przez baraż interkontynentalny.
Eliminacje mistrzostw świata 2027, terminarz:
4 listopada 2025 – losowanie grup
26 lutego – 7 marca 2026 – dwa mecze dywizji A
9-18 kwietnia 2026 – dwa mecze dywizji A
3-9 czerwca 2026 – dwa mecze dywizji A
22 czerwca 2026 – losowanie pierwszej rundy baraży
7-13 października 2026 – pierwsza runda baraży
16 października 2026 – losowanie drugiej rundy baraży
26 listopada - 5 grudnia 2026 – druga runda baraży
0 - 6
Niemcy
1 - 1
Szkocja
0 - 2
Francja
0 - 1
Norwegia
6 - 1
Dania
1 - 4
Włochy
0 - 3
Belgia
2 - 1
Anglia
1 - 2
Czechy
1 - 1
Irlandia Północna
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.