Gdy Iga Świątek wspomniała na konferencji prasowej, że jej ulubionym daniem jest makaron z truskawkami, nikt nie spodziewał się, że jej spontaniczne wyznanie stanie się światowym viralem. Jak policzyli analitycy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) w ciągu zaledwie kilku dni (5–9 lipca) temat ten dotarł do niemal 25 milionów zagranicznych internautów. To blisko 10 razy więcej niż fenomen astropierogów Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego.
Jednym z najchętniej komentowanych momentów było nagranie z degustacji na żywo. Dwie dziennikarki ESPN zjadły makaron z truskawkami – jedna uznała, że jest okropny, a druga dała mu ocenę 4/10. Internauci podzielili się na kilka obozów. Niektórzy byli zdziwieni albo wręcz zniesmaczeni ("to potworne", "to powinno być zakazane"), inni pisali, że chętnie by spróbowali ("brzmi jak coś pysznego"). Pojawiło się też wiele żartów – zwłaszcza zestawiających to danie z kuchnią włoską ("zbrodnia przeciwko spaghetti").
Makaron Igi Świątek stał się również pretekstem do głębszej dyskusji o sensie konferencji prasowych. W felietonie na łamach "The Guardian" dziennikarz zauważył, że Świątek musiała odpowiadać siedem razy z rzędu na pytania o truskawki, a inne zawodniczki były pytane przykładowo o zgubiony bagaż. Tekst wywołał szeroką debatę o poziomie sportowej publicystyki i interakcji ze sportowcami.
Nie tylko zasięg, ale i zaangażowanie użytkowników mediów społecznościowych w wątek polskiego dania robi wrażenie. Posty w zagranicznych kanałach zgromadziły ponad 339 tys. interakcji. Wśród nich znalazły się zarówno głosy zachwytu ("to musi być pyszne"), jak i ostrej krytyki ("to powinno być nielegalne"). Humorystyczne komentarze o „zbrodni na włoskiej kuchni” tylko napędzały viralowy potencjał historii.
Oficjalne konta organizatorów Wimbledonu zebrały największe zaangażowanie – szczególnie na YouTube, Instagramie i platformie X (łącznie ponad 262 tys. interakcji). Duże zainteresowanie wywołały też wpisy ESPN (81 tys. interakcji na Instagramie, TikToku i YouTubie) i światowej organizacji tenisowej WTA (118 tys. interakcji na Instagramie).
Spośród zagranicznych odbiorców, najwięcej osób zetknęło się z tematem słynnego makaronu w Wielkiej Brytanii – to tam zasięg przekroczył 11 milionów. Duże zainteresowanie było też w Stanach Zjednoczonych (5,8 mln), Indiach (3,6 mln), Włoszech (904 tys.) i Niemczech (680 tys.).
Informacje o nietypowym polskim daniu pojawiły się m.in. w takich mediach jak BBC.com, gdzie zasięg treści osiągnął 2,6 mln. Makaron z truskawkami podbił także TheGuardian.com (zasięg na poziomie 1,5 mln), BBC.co.uk (zasięg 1,2 mln) czy HindustanTimes.com (zasięg 1,1 mln).
Jannik Sinner
3 - 1
Carlos Alcaraz
Amanda Anisimova
0 - 2
Iga Świątek
Jannik Sinner
3 - 0
Novak Djokovic
Taylor Fritz
1 - 3
Carlos Alcaraz
Belinda Bencic
0 - 2
Iga Świątek
Aryna Sabalenka
1 - 2
Amanda Anisimova
Flavio Cobolli
1 - 3
Novak Djokovic
Jannik Sinner
3 - 0
Ben Shelton
Mirra Andreeva
0 - 2
Belinda Bencic
Iga Świątek
2 - 0
Ludmilla Samsonova
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.