| Kolarstwo / Kolarstwo szosowe
Były amerykański kolarz Lance Armstrong, który w styczniu 2013 roku przyznał się do stosowania dopingu, musi oddać 10 milionów dolarów firmie ubezpieczeniowej za wypłacone premie za zwycięstwa w Tour de France – zadecydował sąd w Dallas w stanie Teksas.
SCA Promotions wypłaciła Armstrongowi około 12 mln dolarów bonusów. Kolarz triumfował w "Wielkiej Pętli" w latach 1999-2005. W wywiadzie udzielonym w styczniu 2013 roku dziennikarce Oprah Winfrey przyznał, że przyjmował
erytropoetynę (EPO) przed każdym z siedmiu zwycięskich startów w wyścigu Tour de France.
Sprawa w sądzie toczyła się ponad dziesięć lat, po tym jak w 2004 roku Armstrong pozwał firmę, podejrzewającą go o stosowanie dopingu, o zerwanie kontraktu gwarantującego premie za wygrane. Firma nie miała wówczas wystarczających dowodów i musiała pójść na ugodę wypłacając Armstrongowi siedem i pół miliona dolarów.
"Krzywoprzysięstwo nigdy nie przynosi zysków" – napisano w uzasadnieniu wyroku sądowego. Armstrong traci nie tylko finansowo, sportowo, ale i wizerunkowo jako antybohater najgłośniejszego skandalu dopingowego w sporcie. W kwietniu 2014
roku odebrano mu Legię Honorową, którą otrzymał 30 maja 2005 roku. Dekret o "cofnięciu orderu", bo taką nadzwyczajną procedurę stosuje się w stosunku do cudzoziemców, podpisał prezydent Francois Hollande. Wcześniej odebranie
odznaczenia rekomendowała Kapituła Orderu Legii Honorowej.
Amerykanin został zdyskwalifikowany dożywotnio w październiku 2012 roku za stosowanie dopingu przez Międzynarodową Unię Kolarską (UCI). Anulowano wszystkie jego wyniki począwszy od 1 sierpnia 1998 roku, w tym siedem zwycięstw w Tour de France oraz brązowy medal olimpijski z Sydney z 2000 roku.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (938 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Przetwarzamy Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.