| Motorowe / Rajdy samochodowe
W niedzielę 6 marca, ostatniego dnia Rajdu Meksyku, trzeciej rundy mistrzostw świata, o godz. 8:03 rano jako "pobudkę" organizatorzy przygotowali kierowcom najdłuższy w historii WRC odcinek specjalny Guanajuato o długości 80 km.
Rajd Meksyku, od kilku lat tradycyjnie trzecia runda mistrzostw świata, będzie dla zawodników pierwszym w sezonie szutrowym wyzwaniem, choć dwie pierwsze imprezy – Monte Carlo i Szwecja były "zimowymi" tylko z nazwy. Szczególnie w Szwecji wiosenna aura sprawiła, że trzeba było odwołać prawie połowę zaplanowanych odcinków specjalnych. Roztopy spowodowały, że drogi, które miały być pokryte śniegiem i lodem, zamieniły się w błotne grzęzawiska lub rwące strumienie, którymi płynęła hektolitry wody.
Teraz w Meksyku załogi czeka zupełnie inna aura. Można się spodziewać wysokich temperatur, prognoza przewiduje, że w sobotę i w niedzielę w rejonie Leon będzie dochodziła nawet do 28 st. C.
W tym roku Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak są jedyną polską załogą zgłoszoną do startu w Meksyku. Polak uczestniczył tylko w pierwszej rundzie mistrzostw świata – rajdzie Monte Carlo, ale wypadł z trasy i musiał się wycofać.
Ptaszek i Szczepaniak w WRC-2 (zgłosiło się dziesięć załóg) zadebiutują za kierownicą Peugeota 208 T16 R5. Wśród głównych kandydatów do zwycięstwa w tej serii był mistrz świata w sezonie 2015 Katarczyk Nasser al-Attiyah (Ford Fiesta R5), ale zrezygnował ze startu, gdyż przygotowuje się do igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro, gdzie będzie rywalizował w strzelectwie.
Na liście startowej jest 30 załóg, w tym 13 pojedzie samochodami WRC. Na jej czele dwaj kierowcy ekipy Volkswagena – mistrz i wicemistrz świata Francuz Sebastien Ogier i Fin Jari-Matti Latvala (obaj Polo WRC). Za nimi są zawodnicy Hyundaia – Belg Thierry Neuville i Hiszpan Dani Sordo (obaj I20 WRC).
W ubiegłym roku, trzeci raz z rzędu triumfował Ogier. W klasyfikacji generalnej wyprzedził o ponad minutę Norwega Matsa Oestberga (Citroen DS3 WRC). Robert Kubica (Ford Fiesta WRC) zajął 18. miejsce ze stratą ponad 55 minut.
W 2015 roku niebezpieczną "przygodę" miał w Meksyku Estończyk Ott Tanak. Na trzecim OS-ie wypadł z drogi, auto wylądowało w jeziorze i w kilkanaście sekund zatonęło. Na szczęście kierowca i pilot zdołali się z niego wydostać. Ford Fiesta WRC po kilku godzinach został wydobyty z wody, serwis zdołał samochód naprawić i Estończyk mógł jazdę kontynuować.
W sezonie 2016 liderem mistrzostw świata jest Ogier, który wygrał dwie rundy cyklu – rajdy Monte Carlo i Szwecji. Drugi jest także kierowca ekipy Volkswagena Norweg Andreas Mikkelsen, a trzeci jego rodak Mads Oestberg (Ford Fiesta WRC). Sporym zaskoczeniem jest forma Latvali, który nie zdobył dotychczas ani jednego punktu.
Tegoroczna impreza ma w sumie 1077 km, w tym 399 km podzielonych na 21. odcinków specjalnych. Start w czwartek 3 marca, gdy zostaną rozegrane dwa superoesy w Leon, na mecie w niedzielę 6 marca pierwsza załoga zamelduje się o 14:30.