Choć Lewis Hamilton wywalczył pole position przed niedzielną Grand Prix Australii, to nie on jest w centrum uwagi. Jest nim... nowy system kwalifikacji, który poniósł kompletną porażkę przed inauguracyjnym wyścigiem sezonu. Chaos, jaki zapanował podczas sobotnich eliminacji i lawina krytyki, jaka spadła na władze FIA i Formuły 1, mogą sprawić, że zasady zostaną zmienione już przed GP Bahrajnu.
Nowe zasady spowodowały zamieszanie, szczególnie w trzeciej części kwalifikacji, które ostatecznie zakończyły się zwycięstwem Brytyjczyka Lewisa Hamiltona (Mercedes GP). Pogubili się w nich i kierowcy, i kibice. – To największy błąd, jaki można było zrobić! Katastrofa! – grzmiał na antenie RTL Niki Lauda, były mistrz świata Formuły 1, a obecnie doradca Mercedesa.
Dyplomatycznych komentarzy nie szukał również szef Mercedesa. – Jestem pierwszy, który twierdzi, że nie
powinno się mówić takich rzeczy w telewizji, ale uważam, że nowy system kwalifikacji to bzdura – powiedział
Toto Wolff w Sky Sports. Komentator tej stacji – Martin Brundle, były kierowca F1 mówi równie jasno: nie podoba mi
się to, to niedopuszczalne. Trzeba to zmienić.
Christian Horner, szef teamu Red Bull, były kierowca wyścigowy, stwierdził, że kibicom należą się przeprosiny ze
strony Formuły 1. Opowiada się również za przywróceniem starych zasad. – Musimy wyciągnąć z tego lekcję.
Nie możemy chować głowy w piasek, trzeba zająć się tym jak najszybciej – zaapelował Horner.
Podobne głosy płyną z ust kierowców. – Wszyscy moi inżynierowie mówili, że będzie z tym problem, a oni to
zignorowali – powiedział Hamilton. – Nie wiem dlaczego wszyscy są tak zdziwieni. Przecież mówiliśmy, że
ten format nie działa – dodał Sebastian Vettel, niemiecki kierowca Ferrari.
Okazuje się, że nowe zasady mogą zmienić się już przed następnym wyścigiem o Grand Prix Bahrajnu. Przyznał
to szef Formuły 1. – To był pomysł FIA. Jeśli osiągniemy porozumienie w tej sprawie, zmiana jest możliwa –
przyznał Bernie Ecclestone.
Nie przebierał również w słowach... – Oglądałem kwalifikacje w telewizji. Były g... – powiedział portalowi
autosport.com. – Musimy uważać, bo jeśli wrócimy do poprzedniego systemu, powiem wam co się stanie:
Mercedes GP zajmie pierwsze i drugie miejsce. To proste. Nie chcę sytuacji, w której i ja, i wy, możemy
przewidzieć, jak będzie wyglądała stawka na starcie i na mecie. Możemy wtedy sprzedać wszystko co mamy i
postawić pieniądze na zwycięstwo Hamiltona. Nie tego chce publiczność – analizował.
Ecclestone zaproponował alternatywne rozwiązanie. – Mój pomysł jest prosty – zostawmy kwalifikacje w
spokoju, bo sprawdzały się przez ostatnie 60 lat. Zamiast tego zwycięzca wyścigu miałby w kolejnej rundzie
doliczone sekundy czy ułamki sekund do czasu okrążenia w kwalifikacjach. To by sprawiło, że ktoś, kto
wywalczyłby pole position, ostatecznie i tak wystartowałby np. z szóstego czy siódmego miejsca i wtedy stawka
byłaby przemieszana – uzasadnił.
Nowe zasady kwalifikacji
Tak jak dotychczas, odbywają się trzy sesje, ale nowością jest m.in. konieczność pozostawania kierowców na
torze przez cały czas, do momentu, gdy odpadną z rywalizacji o najlepsze pola startowe.
W pierwszej części czasówki (Q1), trwającej 16 minut, rywalizację rozpoczyna 22 kierowców. Po pierwszych
siedmiu minutach odpada pierwszy, najwolniejszy zawodnik. Później, co 90 sekund, tor opuszcza kolejny, aż
pozostaje ich 15.
Po krótkiej przerwie, gdy bolidy ciągle są na torze, rozpoczyna się druga część (Q2). Trwa 15 minut. Już po
pierwszych sześciu minutach jazdy odpada pierwszy, najwolniejszy kierowca. Każdy kolejny jest eliminowany co
90 sekund, aż na torze zostaje osiem bolidów.
Ich kierowcy przystępują do rundy finałowej (Q3), która wyłania zdobywcę pole position. Ta runda trwa 14
minut. Eliminowanie zawodników przebiega tak samo, jak podczas dwóch pierwszych etapów, ale rozpoczyna się
już po pięciu minutach. Dwóch najlepszych, którzy zostają na torze, przez ostatnie 90 sekund walczy o pierwsze
pole startowe.
Zasady – delikatnie mówiąc – dość skomplikowane jeszcze przed pierwszym wyścigiem sezonu były obiektem
kpin...
To help you through the "new format" qualifying, we have drawn a simple diagram explaining the elimination system :) pic.twitter.com/TlAPVbGAQ9
— Sahara Force India (@ForceIndiaF1) 19 marca 2016
1
1:37:15.735
2
++6.812
3
++34.742
4
++39.812
5
++56.781
6
++59.857
7
++60.603
8
++64.135
9
++65.858
10
++70.674
11
++72.095
12
++76.592
13
++77.301
14
++84.477
15
+1 lap
16
DNF
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:24.892
2
1:24.995
3
1:25.010
4
1:25.029
5
1:25.084
6
1:25.121
7
1:25.374
8
1:25.471
9
1:25.593
10
1:25.711
11
1:25.746
12
1:25.826
13
1:25.864
14
1:25.889
15
1:25.950
16
1:26.440
17
1:26.446
18
1:26.504
19
1:26.574
20
1:27.060
1
1:25.498
2
1:25.566
3
1:25.585
4
1:25.606
5
1:26.104
6
1:26.112
7
1:26.119
8
1:26.125
9
1:26.129
10
1:26.256
11
1:26.332
12
1:26.332
13
1:26.377
14
1:26.422
15
1:26.499
16
1:26.501
17
1:26.894
18
1:27.597
19
1:27.600
20
1:27.878
1
1:25.816
2
1:26.038
3
1:26.117
4
1:26.286
5
1:26.314
6
1:26.383
7
1:26.430
8
1:26.523
9
1:26.524
10
1:26.624
11
1:26.840
12
1:26.876
13
1:26.904
14
1:26.941
15
1:26.980
16
1:27.159
17
1:27.165
18
1:27.174
19
1:27.226
20
1:27.289
1
1:26.892
2
1:26.915
3
1:27.042
4
1:27.095
5
1:27.163
6
1:27.217
7
1:27.304
8
1:27.351
9
1:27.367
10
1:27.432
11
1:27.678
12
1:27.844
13
1:27.909
14
1:27.958
15
1:28.057
16
1:28.086
17
1:28.142
18
1:28.147
19
1:28.332
20
1:28.397
1
1:23:47.693
2
+2.695
3
+19.820
4
+29.020
5
+62.396
6
+67.754
7
+1 lap
8
+1 lap
9
+1 lap
10
+1 lap
11
+1 lap
12
+1 lap
13
+1 lap
14
+1 lap
15
+1 lap
16
+2 laps
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:03.971
2
1:04.492
3
1:04.554
4
1:04.582
5
1:04.763
6
1:04.926
7
1:04.836
8
1:04.846
9
1:05.052
10
1:04.846
11
1:05.128
12
1:05.143
13
1:05.063
14
1:05.278
15
1:05.218
16
1:05.329
17
1:05.364
18
1:05.369
19
1:05.582
20
1:05.606
1
1:04.324
2
1:04.442
3
1:04.534
4
1:04.574
5
1:04.790
6
1:05.018
7
1:05.053
8
1:05.062
9
1:05.139
10
1:05.182
11
1:05.182
12
1:05.243
13
1:05.283
14
1:05.314
15
1:05.326
16
1:05.366
17
1:05.366
18
1:05.519
19
1:05.546
20
1:06.023
1
1:04.580
2
1:04.737
3
1:04.898
4
1:05.022
5
1:05.190
6
1:05.229
7
1:05.292
8
1:05.411
9
1:05.457
10
1:05.511
11
1:05.537
12
1:05.543
13
1:05.547
14
1:05.613
15
1:05.698
16
1:05.765
17
1:05.814
18
1:05.835
19
1:05.918
20
1:06.176
1
1:05.542
2
1:05.607
3
1:05.697
4
1:05.766
5
1:05.780
6
1:05.874
7
1:05.946
8
1:06.017
9
1:06.099
10
1:06.110
11
1:06.130
12
1:06.140
13
1:06.160
14
1:06.170
15
1:06.189
16
1:06.246
17
1:06.262
18
1:06.369
19
1:06.510
20
1:06.738
DNS