Rusłan Nurudinow został mistrzem olimpijskim w podnoszeniu ciężarów w kat. do 105 kg. Uzbek ustanowił nowy rekord olimpijski w podrzucie – 237 kg, a w dwuboju uzyskał 431 kg. Nieudany start zanotował Bartłomiej Bonk, który spalił wszystkie trzy próby w podrzucie. Drugi z Polaków – Arkadiusz Michalski był siódmy (400 kg).
Po dopingowych wpadkach braci Zielińskich, Bonk i Michalski mieli bronić honoru polskiej sztangi. Ten pierwszy, brązowy medalista z Londynu, był nawet wymieniany w gronie faworytów do złota. Pierwszoplanowe role mieli jednak odegrać mistrzowie świata – Uzbek Rusłan Nurudinow i Kazach Aleksandr Zaiczikow.
– 408-410 kilogramów to wynik, który powinien dać podium – przewidywał przed startem rywalizacji Bonk. Z kolei na sprawienie niespodzianki stać było drugiego z Polaków, który mógł się pochwalić srebrem i brązem mistrzostw Europy.
Obaj Polacy startowali w mocniejszej grupie A. Jako pierwszy rywalizację w całej stawce rozpoczął Michalski. Polak wyrwał 175 kg. W drugim podejściu na sztandze było zawieszone cztery kilogramy więcej. Początkowo uznano, że zawodnik Budowlanych Opole zaliczył udaną próbę, ale później jury zmieniło decyzję stwierdzając, że zauważono tzw. docisk, czyli ugięcie podczas próby stawu łokciowego. Poprawka okazała się już skuteczna i Michalski ukończył rwanie z wynikiem 179 kg (11. miejsce).
Bardziej doświadczony Bonk miał także dwa udane podejścia. Pierwsze do 180 kg spalił, drugie zaliczył, a w trzecim uzyskał 185 kg (7. miejsce).
Po rwaniu prowadził mniej znany z Uzbeków Iwan Jefremow (194 kg), za jego plecami był jego rodak, wielki faworyt Nurudinow (194 kg), a trzeci Zaiczkow (193 kg).
Przed podrzutem można i trzeba było mieć nadzieje, że Polacy przesuną się w klasyfikacji generalnej. Bonk rozpoczął od 214 kg. To podejście spalił. Później dołożył na sztangę kilogram, a następnie jeszcze cztery, ale i tych ciężarów nie zdołał udźwignąć.
Nadzieja pozostała w Michalskim, który z niebywałą łatwością podrzucił 221 kg. Przy 228 kg za słabo jednak wypchnął sztangę ponad głowę, nie zablokował łokci i ostatecznie nie zaliczył tej próby. Trzecia okazała się jeszcze gorsza i w dwuboju, z wynikiem 400 kg Michalski został sklasyfikowany na siódmym miejscu.
Istny dramat przeżył Zaiczikow. Kazach bardzo męczył się z ciężarem 227 kg. Jury początkowo uznało, że wszystko odbyło się zgodnie z przepisami i zaliczyło mu ten ciężar, ale po weryfikacji zmieniło swoją decyzję. Ostatecznie ukończył rywalizację z wynikiem 223 kg, co wystarczyło do zdobycia brązowego medalu.
Walka o złoto rozegrała się między 19-letnim Ormianinem Simonem Martirosjanem i Nurudinowem. Gdy ten pierwszy nie zdołał podrzucić 234 kg, stało się jasne, że złoty medal przypadnie Uzbekowi. W ostatnim podejściu, będąc już pewnym mistrzostwa, Nurudinow podrzucił 237 kg i ustanowił nowy rekord olimpijski. Wynik dwuboju to 431 kg.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1024 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (93 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.