| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Michał Globisz uważa, że konieczność wystawiania w nowym sezonie ekstraklasy w każdym zespole co najmniej jednego piłkarza urodzonego w 1998 roku bądź młodszego jest świetnym pomysłem. Zawsze byłem jego orędownikiem – podkreślił były trener juniorskich reprezentacji Polski.
W nowym sezonie ekstraklasy w każdej drużynie będzie musiał występować przynajmniej jeden młodzieżowiec, czyli piłkarz urodzony co najwyżej w 1998 roku. Z kolei w niższych klasach taki zawodnik musi być o rok młodszy.
– Zawsze byłem zdecydowanym orędownikiem wprowadzenia takiego rozwiązania w ekstraklasie. To świetny pomysł, który ma podwójną zaletę. Z jednej strony nakazuje wystawić młodego chłopaka do pierwszego składu, a ponadto wymusza na klubach szersze spojrzenie na całe szkolenie i na to, co się dzieje z młodzieżą – powiedział PAP Globisz.
Były trener juniorskich reprezentacji Polski – pod jego wodzą biało–czerwoni zostali w 2001 roku w Finlandii mistrzami Europy do lat 18 – nie ukrywa, że młodzi zawodnicy i wychowankowie często są traktowani w klubach po macoszemu.
– Co najmniej jeden młodzieżowiec musi grać, ale dla pewności w szerokiej kadrze powinno ich być minimum pięciu. Zatem zacznie się szukanie, zwiększy się zainteresowanie i tacy piłkarze nie będą już znajdowali się w klubie na drugim planie – zauważył.
Można jednak dostrzec pewne wady tego przepisu. O ile wcześniej kluby ekstraklasy nie musiały zgłosić żadnego młodego zawodnika i często wypożyczali ich do niższych lig, aby się ograli i nabierali doświadczenia, to teraz powinny mieć w kadrze takich piłkarzy, niejako na zapas, na wypadek kontuzji bądź kartek. Będą oni przez długi czas "zamrożeni" i wejdą do gry w przypadku przymusowej absencji podstawowego młodzieżowca.
– W takich sytuacjach nie ma złotego środka ani idealnego rozwiązania. Zawsze jest coś za coś, ale wszystko można jakoś poukładać. Natomiast jeśli jakiś zespół będzie miał problemy z młodzieżowcami, którzy nie będą prezentować odpowiedniego poziomu, czyli zaczną osłabiać drużynę, to jest ewidentny sygnał, że w tym klubie kuleje praca z młodzieżą. Ten przepis nie tylko nakaże przyjrzeć się kadrom zespołów juniorskich, ale zmusi także do zwrócenia uwagi na to, w jakich warunkach one trenują i grają, choćby, czy mają do dyspozycji trawiaste boiska – tłumaczył.
Na drużyny, które w szerszym zakresie niż nakazują przepisy stawiają na młodzież, czeka dodatkowa premia przewidziana w obowiązującym od 2016 roku Pro Junior System. W maju zarząd PZPN podniósł pulę nagród z 18 do 22,1 mln złotych, na czym zyskała ekstraklasa, która zamiast czterech dostanie w sumie do podziału pomiędzy pięć czołowych klubów w tej klasyfikacji 8,1 mln – odpowiednio 3, 2, 1,5, 1 i 0,6 mln.
Siedem klubów pierwszej i drugiej ligi podzieli pomiędzy siebie odpowiednio sześć i cztery miliony, a najlepsze otrzymają 1,6 oraz 1,1 mln. Cztery miliony zarezerwowano także dla trzeciej ligi, a triumfator tej klasyfikacji w każdej z czterech grup wzbogaci się o 400 tys. zł. We wszystkich klasach warunkiem otrzymania premii jest uniknięcie spadku, nie można też wycofać się z rozgrywek.
– To też dobry ruch, który promuje szkolenie, zachęca do wystawiania młodzieżowców i podkreśla wagę tego problemu. Poza tym dla wielu klubów, zwłaszcza z niższych lig, taka nagroda stanowi znaczącą część budżetu, którą znowu można przeznaczyć na zespoły juniorskie. I będzie ona napędzać szkolenie – podsumował Globisz.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (982 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.