Aż 217 dni – tyle dzieli ostatnie Grand Prix sezonu 2019 od pierwszego w tym roku, które na 5 lipca zaplanowano w Austrii. Tak długa przerwa spowodowana była oczywiście pandemią koronawirusa, która miała ogromny wpływ na podjęte w ciągu ostatnich miesięcy decyzje w Formule 1.
Po raz pierwszy w tym roku czerwone światła miały zgasnąć na torze Albert Park w Australii 15 marca. Niestety, trzy dni wcześniej test na Covid-19 jednego z członków ekipy McLarena dał wynik pozytywny. Dlatego też pierwsze Grand Prix zostanie rozegrane z 112-dniowym opóźnieniem.
Due to the continued global spread of COVID-19 and after ongoing discussions with the FIA, and race organisers a decision has been taken by all parties to postpone the Bahrain Grand Prix and the Vietnam Grand Prix due to take place on March 20-22 and April 3-5 respectively#F1 pic.twitter.com/btpFLckwtO
Prześledźmy zatem, krok po kroku, jak na przestrzeni tych nieco ponad trzech miesięcy zmieniła się królowa motorsportu.
12 – u jednego z członków ekipy McLarena stwierdzono zakażenie koronawirusem. Kimi Raikkonen i Sebastian Vettel zdecydowali się opuścić Australię jeszcze przed oficjalnym odwołaniem wyścigu.
13 – decyzją szefostwa Formuły 1 Grand Prix Bahrajnu – zaplanowane na 22 marca – i premierowy wyścig w Wietnamie – 5 kwietnia – zostały przełożone ze względu na pandemię koronawirusa. – Podejmujemy ją wraz z FIA i organizatorami, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom Formuły 1 – kierowcom, ekipom i fanom. Grand Prix Bahrajnu to ekscytujący wyścig w harmonogramie i czekamy na jak najszybszy powrót. Z niecierpliwością wypatrujemy też inauguracyjnego wyścigu w Wietnamie – stwierdził prezes i dyrektor generalny Formuły 1, Chase Carey.
19 – pierwszą z kilku informacji, jakie tego dnia podała Formuła 1, było przełożenie GP Holandii, Hiszpanii i Monako Ostatecznie zdecydowano się na odwołanie tegorocznego wyścigu na ulicach księstwa. Wcześniej nie odbył się tylko w latach 1951-1954.
Zdecydowano się także na przesunięcie o rok rewolucji technologicznej. Władze F1 uznały, że w sezonie 2021 teamy będą używały tego samego podwozia, co w obecnym. Ruch ten motywowano kwestiami ekonomicznymi w obliczu nieuniknionego kryzysu w królowej motorsportu. Wdrożenie przepisów finansowych na rok 2021 nie ulegnie jednak zmianie.
23 – kolejne Grand Prix przełożone ze względu na koronawirusa, to Azerbejdżan i wyścig na torze ulicznym. – Baku City Circuit (BCC) podjął decyzję o przełożeniu wydarzenia, które zaplanowano w dniach 5-7 czerwca. (...) Wszystkie bilety na Grand Prix będą nadal ważne, bez żadnych dodatkowych formalności – napisano w oficjalnym oświadczeniu.
Kwiecień:
7 – była Australia, była Azja, więc przyszła pora na Amerykę Północną. Władze F1 zdecydowały się na przełożenie zaplanowanego na dni 12-14 czerwca Grand Prix Kanady. – Zawsze czekamy na podróż do niesamowitego Montrealu i chociaż wszyscy będziemy musieli poczekać trochę dłużej, to przygotujemy świetny program, dzięki któremu pojawimy się tam jeszcze w tym roku – zapewnił Carey.
8 – szef Formuły 1, Ross Brawn, zapowiedział początek sezonu w Europie. Wszystkie wyścigi miałyby odbywać się bez udziału publiczności. – Podróż dla zespołów i wszystkich zaangażowanych w organizację Grand Prix będzie jednym z głównych problemów, przed jakimi stoimy – wyznał w rozmowie ze "Sky Sports".
– Wyścigi bez widowni nie są świetnym widowiskiem, ale to lepsze rozwiązanie niż ich brak. Na całym świecie miliony ludzi śledzą ten sport. Wielu z nich izoluje się i możliwość utrzymania Formuły 1 przy życiu zapewniłaby im rozrywkę, co byłoby ogromną korzyścią w tej kryzysowej sytuacji. Nie możemy narażać kogokolwiek na niebezpieczeństwo – dodał.
"Perhaps this is a time for a reset"#F1 motorsport boss Ross Brawn is hopeful lessons can be learned during this situation ⬇https://t.co/61RV4Hjygv
— Formula 1 (@F1) April 9, 2020
Sir Stirling Moss has died at the age of 90#F1 https://t.co/6pFBdXoEZm
— Formula 1 (@F1) April 12, 2020
Maj:
1 – organizatorzy poinformowali, że żaden kibic nie będzie mógł wziąć udziału w Grand Prix Węgier w 2020 roku, nawet jeśli wyścig odbędzie się zgodnie z harmonogramem. – W ostatnich tygodniach nieustannie zapewnialiśmy, że jesteśmy otwarci na wszelkie rozwiązania, aby ponownie zorganizować Grand Prix w tym roku. Stało się jasne, że wszystko jest możliwe tylko za zamkniętymi bramami – napisali przedstawiciele toru Hungaroring w specjalnym oświadczeniu.
Race organisers at the Hungaroring confirm that any Hungarian Grand Prix will take place without fans#F1https://t.co/03bW67xdsA
— Formula 1 (@F1) May 1, 2020
I’m very happy that I will be driving for Scuderia Ferrari in 2021 and I'm excited for my future with the team.
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) May 14, 2020
I still have an important year ahead with McLaren Racing and I really look forward to go back racing with them this season. pic.twitter.com/UXkTzFzUgV
27 – zespoły i organ zarządzający F1 uzgodniły na specjalnym głosowaniu, że limit wydatków na 2021 rok zostanie obniżony z pierwotnej kwoty 175 milionów dolarów do 145 milionów, z dalszymi obniżkami w kolejnych latach. W sezonie 2022 ma on wynieść 140 milionów, a w latach 2023-2025 osiągnie 135 milionów. Zmianę tę wprowadzono w odpowiedzi na pandemię koronawirusa, która opóźniła rozpoczęcie sezonu 2020, co z kolei miało poważny wpływ na finanse zespołów.
Tego samego dnia podjęto decyzję, że od sezonu 2021 możliwość rozwoju aerodynamiki i czas na nią poświęcony będzie uzależniony od miejsca zajętego w klasyfikacji konstruktorów. Im niżej team uplasuje się na koniec sezonu, tym więcej czasu będzie mógł spędzić w tunelu aerodynamicznym. Zwiększy się także okres pracy nad CFD – obliczeniową mechaniką płynów (z angielskiego computational fluid dynamics).
"Zamrożeniu" między sezonami 2020-2021 poddanych zostanie także wiele elementów bolidu, w tym skrzynie biegów, podwozie, części mechaniczne itp. W ten sposób Formuła 1 chce ciąć koszty związane z produkcją nowych elementów konstrukcji. Zmianie ulegnie jednak waga pojazdu. Zwiększy się z 746 kilogramów w obecnym sezonie do 749 w kolejnym.
��COST CAP��
— Formula 1 (@F1) May 27, 2020
The budget restrictions, already slated for introduction in 2021, has been significantly reduced for next season#F1 pic.twitter.com/fjDVkP4ZQx
Williams can confirm it has terminated its sponsorship arrangements with ROKiT effective immediately. pic.twitter.com/f2vgYDyRi7
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) May 29, 2020
Czerwiec:
2 – Formuła 1 zaprezentowała kalendarz na początkową część sezonu. W jego skład wchodzi osiem wyścigów na sześciu europejskich torach. Wszystkie zostaną przeprowadzone bez udziału publiczności z zachowaniem odpowiedniego reżimu sanitarnego.
BREAKING: The opening 8 races of a revised 2020 calendar are now confirmed
— Formula 1 (@F1) June 2, 2020
All 8 are currently set to be closed events, operating under the strongest safety procedures
Further races will be announced in the coming weeks pic.twitter.com/vQioKOAkQo
OFFICIAL: Grand Prix of Singapore,Japan and Azerbaijan will not take place in 2020 : https://t.co/TMMXfCfrUn pic.twitter.com/hUgETllHGQ
— GPblog.com (@GPblog_com) June 12, 2020
It's good to be back ��#WeAreWilliams �� pic.twitter.com/pYNmQ44M8U
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) June 29, 2020
29 – zespół Mercedes zaprezentował nowe malowanie na nadchodzący sezon. To część akcji ekipy w ramach walki z dyskryminacją rasową. Na pałąku bezpieczeństwa chroniącym głowę kierowcy znalazł się natomiast napis "End Racism". Do tej pory Mercedes miał charakterystyczne srebrne malowanie. – Na rasizm i dyskryminację nie ma miejsca w naszym społeczeństwie, sporcie czy zespole. To jest podstawa tego, w co wierzymy. Jednak posiadanie odpowiednich przekonań nie jest wystarczające, jeśli się milczy – powiedział szef ekipy Toto Wolff.
����️�� The call to ‘End Racism’ will feature on the halo of both of our cars in 2020, and #WeRaceAsOne will be featured on the mirrors of the W11. pic.twitter.com/KYIEFWmEU5
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) June 29, 2020
Następne