Koszykówka po raz pierwszy pojawiła się na igrzyskach olimpijskich w 1936 roku w Berlinie. Mecze odbywały się wówczas na kortach tenisowych, a zawodnicy musieli radzić sobie ze zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Podczas finału spadł deszcz, przez co "mączka" zmieniła się w błotnistą maź.
Za 52 dni w Tokio rozpoczną się igrzyska olimpijskie. Transmisje w TVP!
Terminarz finałów | Reprezentacja Polski
* * *
Dziś koszykówka jest jedną z najpopularniejszych dyscyplin, ale w latach 30. dopiero raczkowała. W 1935 roku rozegrano pierwsze mistrzostwa Europy, a na czempionat globu trzeba było poczekać kolejne 15 lat. Pierwotny program igrzysk w Berlinie wcale jej nie uwzględniał. Dopiero w październiku 1934 roku Komitet Organizacyjny zatwierdził zmiany.
W poczet konkurencji olimpijskich włączono wówczas basket i polo. Była to naturalna konsekwencja zatwierdzenia obu przez MKOl. "Z perspektywy czasu można stwierdzić, że to mądra decyzja. Debiut koszykówki przyciągnął 22 reprezentacje, co jest rekordem olimpijskim. W polo wzięło udział pięć krajów. Ten turniej również okazał się wielkim sukcesem" – odnotowano w oficjalnym raporcie.
W dokumencie zaznaczono, że pojawiły się problemy wynikające z nikłej znajomości gry. "Niemcy nie mieli dużego doświadczenia w produkcji piłek do koszykówki [...], a przepisy dotyczące ich rozmiaru i wagi były niewystarczająco znane. Mimo tych trudności tamtejsze fabryki zapewniły wspaniałe piłki, które zdobyły uznanie graczy" – stwierdzono w raporcie przy opisie nowej konkurencji.
Koszykówka... na tenisowej mączce
Organizatorzy wpadli na kilka specyficznych pomysłów. Jednym z nich było rozegranie meczów nie w hali, a... na świeżym powietrzu. Za arenę zmagań posłużyły korty tenisowe. "Nawierzchnia czterech z nich została utwardzona poprzez dodanie gliny. Na każdym wyznaczono pole gry o wymiarach 45,5 x 84,5 stopy. Dwa metry dalej ustawiono drewnianą balustradę wysoką na 3,6 stopy" – wyjaśniono w raporcie.
Nowa dyscyplina przyciągnęła nie tylko wielu sportowców (przyjechało aż 21 zespołów), ale i kibiców. "Liczba miejsc na trybunach rosła wraz ze wzrostem popytu" – odnotowano. Jedną z dopingowanych drużyn była reprezentacja Polski. Spisała się zresztą bardzo dobrze. Wyeliminowała mistrzów Europy – Łotyszy (28:23) i dotarła do półfinału. Tam uległa Kanadzie (15:42), a następnie przegrała w meczu o brąz z Meksykiem (12:26).
O ile niecodzienna nawierzchnia nie sprawiała kłopotów, o tyle problematyczna okazała się... zmienna pogoda. "W przypadku deszczu boiska były przykrywane płótnem" – zaznaczono w raporcie. Zasada ta dotyczyła jednak wyłącznie opadów poza meczami.
Niezależnie od zmieniającej się aury nie przekładano bowiem spotkań. W rezultacie wyniki zostały nieco wypaczone. Deszcz pojawił się m.in. podczas finału. Według relacji tenisowa "mączka" zamieniła się wówczas w błotnistą maź. W takich warunkach Amerykanie pokonali Kanadyjczyków... 19:8, co nawet ówcześnie było wyjątkowo niskim wynikiem.
93 - 107
Australia
82 - 87
USA
90 - 89
Słowenia
97 - 78
Australia
97 - 59
Argentyna
75 - 84
Francja
81 - 95
USA
94 - 70
Niemcy
87 - 95
Słowenia
97 - 77
Japonia
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.