Reprezentacja Polski znajduje się w największym kryzysie od wielu lat. Po raz pierwszy od 2016 roku może nie zagrać na wielkim turnieju. Ma małe szanse na bezpośredni awans do Euro 2024, a potencjalni rywale w barażach mogą okazać się poza zasięgiem ich możliwości. Brak awansu na czempionat, poskutkuje niższym rozstawieniem w eliminacjach do mundialu. Na trzy lata przed turniejem analizy są bezlitosne. Polska nie znalazłaby się w gronie 48 uczestników mistrzostw świata, które odbędą się w 2026 roku w USA, Kanadzie i Meksyku.
"Jeżeli pozostanę selekcjonerem, rezerwujcie sobie bilety do Niemiec na Euro 2024. Pojedziemy na Euro, ale warunek jest jeden: muszę być dalej selekcjonerem" – tak mówił Czesław Michniewicz po mundialu w Katarze, kiedy ważyły się jego losy na stanowisku selekcjonera.
Kilka dni po tej wypowiedzi, prezes PZPN Cezary Kulesza postanowił nie przedłużać kontraktu z trenerem, a w styczniu zatrudnił Fernando Santosa. Mistrz Europy z Portugalią z 2016 roku miał sprawić, że Polska w cuglach wygra swoją grupę w el. do Euro 2024 i spokojnie będzie przygotowała się do czempionatu. Rzeczywistość brutalnie zweryfikowała te plany. Kadra za Portugalczyka spisywała się fatalnie i po sześciu meczach Santos został zastąpiony przez Michała Probierza.
Wygląda więc na to, że słowa Michniewicza okazały się prorocze. Na razie Polska znajduje się na trzecim miejscu w grupie E, za Albanią i Czechami i w walce o bezpośredni awans na Euro, nie jest już zależna od siebie. Nie tylko 17 listopada musi wygrać u siebie z Czechami. Biało-czerwoni muszą też liczyć na pomoc ze strony Mołdawii, która nie może wygrać z Albanią, ale za to musi urwać punkty Czechom. W przeciwnym razie Polacy zagrają w barażach, gdzie mogą trafić na przeciwników na papierze nie do przejścia. Na ten moment w półfinale czekają na nich mistrzowie Europy, Włosi, a w finale trzeci zespół świata, Chorwacja.
Brak awansu na Euro może okazać się bolesny w skutkach. Polska może wylądować nawet w trzecim koszyku eliminacji do mistrzostw świata, które odbędą się w USA, Meksyku i Kanadzie w 2026 roku. To będzie wyjątkowy mundial. Po raz pierwszy zagra na nim aż 48 drużyn. Co najmniej dziewięć z Afryki, osiem z Azji, po sześć z Ameryki Południowej i Środkowej (łącznie z gospodarzami), jedna z Oceanii, dwóch zwycięzców baraży interkontynentalnych oraz szesnaście z Europy.
W eliminacjach strefy UEFA 54 reprezentacje zostaną podzielone na 12 grup – 6 po pięć zespołów i 6 po cztery ekipy. Bezpośredni awans na mistrzostwa świata wywalczą jedynie zwycięzcy. W barażach zagrają zespoły z drugich miejsc + czterech najwyżej sklasyfikowanych zwycięzców grup w Lidze Narodów. To właśnie one wyłonią kolejnych czterech uczestników mundialu.
Według wyliczeń Piotra Klimka, szanse Polski na udział w historycznym mundialu przy obecnych wynikach, nie są duże. Bazując na aktualnym rankingu FIFA, wynoszą one 29,6 %, a z czasem mogą być jeszcze niższe.
Biało-czerwoni po raz pierwszy od dekady mistrzostwa obejrzeliby tylko w telewizji. Na mistrzostwach zamiast Polaków zobaczylibyśmy takich egzotycznych debiutantów jak: Jordanię, Gwatemalę, Oman, Uzbekistan czy Wenezuelę.
Prognozowani uczestnicy mistrzostw świata 2026:
Europa: Francja, Portugalia, Hiszpania, Anglia, Belgia, Holandia, Włochy, Chorwacja, Niemcy, Dania, Szwajcaria, Węgry, Ukraina, Serbia, Austria, Szkocja
Azja: Japonia, Iran, Australia, Korea Południowa, Uzbekistan, Irak, Oman, Jordania
Afryka: Senegal, Algieria, Maroko, Tunezja, Wybrzeże Kości Słoniowej, Kamerun, Nigeria, Egipt, Ghana
Ameryka Północna i Środkowa: USA, Kanada, Meksyk (gospodarze), Panama, Kostaryka, Jamajka
Ameryka Południowa: Argentyna, Brazylia, Kolumbia, Urugwaj, Ekwador, Peru
Oceania: Nowa Zelandia
Baraże interkontynentalne: Wenezuela, Gwatemala
Następne
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.