Pandemia koronawirusa miała znaczący wpływ na finanse klubów sportowych, również tych największych i najbogatszych. Potwierdzają to ich wydatki na transfery. Wszędzie poza Anglią wydaje się znacznie mniej, chętniej wypożycza się zawodników albo ściąga za darmo bezrobotnych. Szczegóły poniżej.
Międzynarodowe Centrum Studiów Sportowych (CIES) przedstawiło w październiku comiesięczny raport piłkarski. Tym razem dotyczył on transferów na tle poprzednich lat. Widać w nim wyraźny spadek kwot wydawanych na piłkarzy, choć przecież tegoroczne okienko transferowe było przedłużone aż do października.
W 2020 roku kluby z pięciu największych lig (Premier League, La Liga, Serie A, Bundesligi i Ligue 1) wydały na transfery 4622 miliony euro. To aż o 30 procent mniej w porównaniu do rekordowego pod tym względem 2019 roku (6632 mln).
Różnica jest jeszcze większa, gdy weźmiemy pod uwagę tylko letnie okna transferowe. Bo przecież zimą, na początku 2020 roku, a więc przed rozprzestrzenieniem się wirusa po świecie, kluby z tzw. Top 5 nie szczędziły grosza. W letnim okienku 2020 na transfery wydano 3314 mln euro – o 43 procent mniej niż w 2019 (5823 mln). Tegoroczna suma wszystkich letnich transferów jest najniższa od pięciu lat.
Widać wyraźnie jak odczuli to Włosi (667 mln w 2020 r. vs 1246 mln w 2019), Niemcy (333 mln vs 777 mln) czy Hiszpanie (348 mln vs 1397 – aż o 75 procent). Za to w Anglii odnotowano spadek wydatków tylko o 10 procent (1492 mln vs 1649). Jak widać, wyspiarscy bogacze nie odczuli aż tak skutków pandemii. Dotyczy to zwłaszcza wspieranych przez zagranicznych właścicieli Chelsea, Manchesteru City i Manchesteru United.
Drugim aspektem uwzględnionym w raporcie są rodzaje transferów. Tego lata tzw. wolne transfery stanowiły 32,3 proc. wszystkich wzmocnień. Rok temu było to 26,2 proc. Szczególnie chętnie po dostępnych za darmo piłkarzy sięgano w Niemczech i Hiszpanii. Tylko w Anglii odnotowano spadek takich transakcji.
Wzrosła również liczba wypożyczeń. Przed rokiem stanowiły one 23,1 proc. wszystkich transferów, a w tym roku – 30 procent. W wypożyczeniach lubują się zwłaszcza Włosi, gdzie liczba takich transferów wzrosła o prawie 13 proc.
Co ciekawe, pandemia nie spowodowała, że piłkarze są tańsi. Kluby wydają mniej, bo dokonują mniejszej liczby transferów, ale według wyliczeń CIES, średnia cena za piłkarza o danej charakterystyce wzrosła w porównaniu do zeszłego roku o sześć procent. Widać za to, że zwolniła nieco ta "piłkarska inflacja", która w latach 2015-19 wynosiła nie sześć a piętnaście procent w skali roku.
Kryzys wywołany wirusem sprawił również, że kluby coraz częściej zawierają w umowach kupna-sprzedaży różne zmienne. Pozwalają one zmniejszyć nieco ryzyko kupującego – konkretne kwoty są wypłacane tylko w przypadku, gdy piłkarz się sprawdzi (rozegra umówioną liczbę meczów w pierwszym składzie, strzeli umówioną liczbę goli albo osiągnie z zespołem ustalony wcześniej cel).
Sprzedający z kolei coraz chętniej dodają do umowy procent od kolejnej sprzedaży. Dotyczy to zwłaszcza młodszych, rokujących zawodników, dla których kolejny klub ma być tylko etapem w rozwoju kariery.
Z całym raportem można zapoznać się tutaj.
Pandemia wpływa już wyraźnie na rynek transferowy. W minionym oknie transferowym europejskie kluby wydały 40% mniej pieniędzy na transfery (około EUR 3,9 miliarda) niż w lecie 2019 roku. Kwota ta jest na poziomie okna transferowego z lata 2015 roku.
— Maciej Sawicki (@Maciej_Sawicki) October 16, 2020
1 - 3
Anglia U21
0 - 1
Holandia U21
1 - 2
Niemcy U21
0 - 2
Czechy U21
2 - 2
Finlandia U21
2 - 0
Ukraina U21
1 - 2
Słowacja U21
1 - 1
Włochy U21
4 - 1
Polska U21
0 - 4
Portugalia U21
16:00
Francja U21
19:00
Włochy U21
16:00
Holandia U21
16:00
Legia Warszawa
16:00
Bruk-Bet Termalica
18:30
Cracovia
12:45
KGHM Zagłębie Lubin
15:00
Odra Opole
15:00
Stal Rzeszów
15:00
BS Polonia Bytom
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.