Mistrzostwa świata w Eugene we wtorkowym finale biegu na 1500 metrów wykreowały historię, o której będą pisać w książkach. Taką, w której ojciec pracujący na stadionie jako spiker komentuje bieg, w którym złoto zdobywa jego syn. – To mój dzieciak! – nie mógł dłużej udawać Geoff Wightman. Przy dekoracji medalowej płakał. A wokół popisu Jake'a Wightmana niezwykłych wątków jest jeszcze więcej.
Korespondencja z Eugene
We wtorek mówiła o tym cała Wielka Brytania. Jake Wightman, który miał na listach światowych drugi w tym roku wynik na dystansie 1500 metrów, pokonał po kapitalnym finiszu Jakoba Ingebrigtsena. Młody Norweg, który w olśniewającym stylu wygrał ubiegłoroczne igrzyska w Tokio, rozgrywał rywali wzorowo taktycznie. Ale tylko do ostatniego okrążenia. Gdy Jakob zaczął długi finisz, zza jego pleców przed ostatnim łukiem niespodziewanie wyskoczył Jake Wightman. Najpierw wszedł przed faworyta, utrzymał prowadzenie, żeby na ostatniej prostej wytrzymać jego kontratak.
W tym momencie korespondenci BBC Sport obecni na stadionie rzucali mikrofonami w powietrze. A spiker na stadionie nagle krzyknął:
– To jest mój dzieciak!
Sceny, które rozegrały się we wtorek wieczorem na Hayward Field, przejdą do historii lekkoatletyki. Oczywiście, Geoff Wightman – były biegacz, który w Europie był tylko szeroką czołówką na najdłuższych dystansach – od lat jest szanowaną i rozpoznawalną postacią na największych imprezach w dyscyplinie. World Athletics regularnie zatrudnia jego głos do roli stadionowego spikera. Jednak nigdy wcześniej nie zdarzyło się, żeby musiał zmierzyć się z podwójnie trudnym wyzwaniem: zachowania obiektywizmu, gdy na własne oczy widzi, jak jego syn zostaje królem bieżni. Nagrania z decydujących momentów rywalizacji na "półtoraka" i wszystkiego, co wydarzyło się później, obiegają sieć. Wightman senior z trudem powstrzymywał emocje. Zresztą ostatecznie ich nie powstrzymał, bo już później – przy dekoracji medalistów – najpierw wziął przed ogłoszeniem złotego medalisty głęboki wdech i zamknął oczy, a po zakończeniu sesji biegł do Jake'a, który udzielał kolejnych wywiadów w mix zone. W pobliżu czekała też matka zwycięzcy – Susan Tobby. Ona też przed laty reprezentowała w biegach Wielką Brytanię.
Ale poza wszystkimi relacjami rodzinnymi, Geoff jest również trenerem syna. We wtorek komentował więc równocześnie własny sukces.
– To jest najpiękniejszy moment w moim życiu. Ale on przyszedł niespodziewanie, bo przecież nawet wy – dziennikarze – wyżej stawialiście w typach Ingebrigtsena i dwóch innych zawodników. Pamiętam, że pierwszy raz spikerowałem go na halowych MŚ w Birmingham. Wtedy przyszli ludzie z federacji i spytali: udźwidniesz? Nie miałem z tym problemu. To był normalny bieg, dopóki Jake nie zaatakował. Ale wtedy mogłem emocjonować się po prostu tym, w jakim stylu to robi – opowiedział ojciec dziennikarzom. Dodał wtedy zresztą: – Gdybym nie był neutralny, przecież by mnie wyrzucili. Z drugiej strony, w końcu nie mogłem się nie powstrzymać z tą informacją o naszej relacji. To było zbyt silne doznanie, poza tym musiałem wytłumaczyć trybunom, dlaczego po finale na telebimach wszystkim pokazała się moja twarz!
Na trybunach był tego dnia również Steve Cram. Tak się składa, że to on – w 1983 roku – jako ostatni Brytyjczyk wygrał 1500 m w MŚ. We wtorek komentował tę rywalizację na żywo w BBC. Ale żeby dopełnić jeszcze obraz wielkości tego dnia dla brytyjskich biegów, do dekoracji medalowej podszedł osobiście Sebastian Coe. Prezydent World Athletics w 1980 i 1984 roku zdobył dla Brytyjczyków dwa olimpijskie złota. Oczywiście, że także na "półtoraka".
– Można napisać piękniejszy scenariusz? – pytał Geoff dziennikarzy. Pewnie, że można. Tylko po co się wysilać, skoro ten napisał się sam?
Jake Wightman has become the World 1500m champion. Geoff calling his son becoming a World Champion is priceless. Helene, part of our team, filmed Dad. I sat with Mum Susan..then could not wait to give my mate a hug. Beyond proud. ❤️@JakeSWightman @WightmanGeoff @SusanWightman6 pic.twitter.com/8I8IT6ntwb
— Katharine Merry (@KatharineMerry) July 20, 2022
Geoff Wightman went from the very top of the stadium’s PA booth to the track. His son was being interviewed for TV when the two saw one another for the first time since the gold-medal race. pic.twitter.com/C8AQ8DLcFn
— Andrew Greif (@AndrewGreif) July 20, 2022
1
3:24.34
2
3:24.89
3
3:25.31
4
3:25.68
5
3:25.80
6
3:32.72
1
7.01
2
7.02
3
7.06
7.07
5
7.10
6
7.10
7
7.12
8
7.14
1
4922
2
4826
3
4781
4
4751
4569
6
4487
7
4455
8
4413
9
4400
10
4362
11
4357
12
4277
13
4181
-
1
20.69
2
19.56
3
19.26
4
19.11
5
18.91
6
18.89
7
18.67
8
18.41
1
8:52.86
2
8:52.92
3
8:53.42
4
8:53.67
5
8:53.96
6
8:54.60
7
8:55.62
8
8:57.00
9
9:04.90
9:06.84
11
9:07.20
-
1
1.99
2
1.95
3
1.92
4
1.92
5
1.92
6
1.89
6
1.89
8
1.85
9
1.80
1
3:04.95
2
3:05.18
3
3:05.18
4
3:05.49
5
3:05.83
6
3:08.28
1
1:44.88
2
1:44.92
3
1:45.46
4
1:45.57
5
1:45.88
6
1:46.47
1
7:48.37
2
7:49.41
3
7:50.48
4
7:50.66
5
7:51.46
6
7:51.77
7
7:55.83
8
7:55.83
9
7:56.41
10
7:56.98
11
7:57.18
12
7:59.81
1
2:11.42
2
2:12.20
2:12.59
4
2:12.65
5
2:14.24
6
2:14.53
7
2:14.58
8
2:15.91
9
2:16.10
10
2:17.83
11
2:19.29
12
2:22.28
13
2:23.00
-
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (964 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.