W nadchodzącym sezonie 2024/25 piłkarską Ligę Mistrzów czekają rewolucyjne zmiany. Najważniejszą z nich będzie zastąpienie fazy grupowej, więc reformy nie ominą także gratyfikacji finansowych. UEFA ujawniła, na jaki wzrost przychodów mogą liczyć uczestnicy elitarnych rozgrywek w nowej formule. Jakie korzyści niesie za sobą wygranie Champions League?
Zbliżająca się edycja Liga Mistrzów przejdzie prawdziwą metamorfozę. Najważniejszą ze zmian będzie zastąpienie fazy grupowej fazą ligową (wg tzw. systemu szwajcarskiego, zaczerpniętego z rozgrywek szachowych). Na czym konkretnie będzie polegać ta reforma?
W fazie ligowej weźmie udział 36 klubów (poprzednio w fazie pucharowej grały 32). Każdy z nich rozegra osiem meczów z innym rywalem (cztery u siebie i cztery na wyjeździe). Przez całą fazę ligową obowiązywać będzie jedna zbiorcza tabela. Po rozegraniu wszystkich spotkań (łącznie będzie ich 144) osiem pierwszych drużyn zakwalifikuje się bezpośrednio do 1/8 finału.
Kluby z miejsc 9-24 zagrają w barażach systemem mecz i rewanż (do rozstawionych drużyn z miejsc 9-16 zostaną dolosowane nierozstawione drużyny z miejsc 17-24). Zwycięzcy baraży awansują do 1/8 finału, gdzie będą nierozstawione i dolosowywane do pierwszych ośmiu z tabeli końcowej fazy ligowej rozgrywek. Drużyny z miejsc 25-36 odpadną definitywnie z rozgrywek (nie będzie już migracji do Ligi Europy po barażach). Kolejne rundy fazy pucharowej, aż do finału, pozostaną bez zmian.
Nie przegap: Wielkie przetasowanie! Gdzie oglądać LM od najbliższego sezonu?
UEFA ogłosiła, że w ramach rozgrywek rozdzieli między wszystkimi uczestnikami 2,43 miliarda euro rocznie. Dla porównania w trwającym jeszcze cyklu Champions League kluby zarobią 2,03 miliarda euro.
Kluby za sam awans do fazy grupowej Ligi Mistrzów zarobią 18,6 mln euro. Każdy uczestnik w fazie grupowej rozegra 8 spotkań, w których będzie mógł zainkasować kolejne pieniądze: 2,1 miliona euro za wygraną i 700 tysięcy euro za remis. Do tej pory było to 2,8 miliona euro za zwycięstwo i po 930 tysięcy euro za remis. Przypomnijmy jednak, że dotychczas drużyny rozgrywały po 6 meczów.
Premia za miejsce w fazie grupowej wynosi 9,9 mln euro. Z kolei drużyny z miejsc 1-8 otrzymają dodatkowo po 2 mln euro, a kluby z miejsc 9-16 po milion euro.
Nowością w fazie pucharowej będzie 1/16 finału, w której zagrają drużyny z miejsc 9-24. Za udział w tej fazie konto uczestników zasili kolejny milion euro. Za awans do 1/8 finału przewidziana jest premia w wysokości 11 mln euro.
Udział w ćwierćfinale oznacza kolejne 12,5 mln euro dla klubu. Natomiast udział w półfinale to już 15 mln euro, a finaliści otrzymają po 18,5 mln euro.
Czytaj także: Nie Marciniak. Znamy sędziów europejskich finałów
Zwycięzca rozgrywek zgarnie dodatkowe 6,5 mln euro, czyli łącznie może zarobić ponad 90 mln euro. Dodatkowo otrzymuje oficjalne trofeum na 10 miesięcy w ramach wypożyczenia. Triumfator wzbogaci klubowe muzeum także o pomniejszoną (mającą maksymalnie 80% wielkości) kopię. Na konto drużyny, która przegra finał wpłynie natomiast 4,5 mln euro.
Kolejnym z atutów wygrania Ligi Mistrzów jest udział w finale Superpucharu UEFA, gdzie przewidziane są kolejne premie i gratyfikacje finansowe.
Dobrą informacją dla polskich klubów jest to, że w związku z wykluczeniem drużyn rosyjskich i wynikających z tego faktu przesunięć, mistrzowie Szwecji i Polski zagrają od II (a nie od I) rundy eliminacji Ligi Mistrzów (chyba że UEFA w ostatniej chwili przywróci federację rosyjską do rozgrywek, choć dzisiaj nic na to nie wskazuje).
Losowanie II rundy eliminacji Ligi Mistrzów 2024/25 przewidziane jest na 19 czerwca, a pierwsze mecze (z udziałem mistrza Polski) zostaną rozegrane 23 i 24 lipca 2024 roku.
19:00
FC Barcelona/Inter Mediolan
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (982 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.