Na przełomie lipca i sierpnia w Paryżu rozegrane zostaną igrzyska olimpijskie. Najlepsi sportowcy z całego globu rywalizować będą o 329 kompletów medali. Imprezie, podobnie jak jej poprzednim edycjom, towarzyszyć będą symbole przygotowane przez gospodarzy: logo, maskotki czy oficjalny plakat. Jak wyglądają?
👉 Reprezentacja Polski na igrzyska w Paryżu [LISTA]
Każdy z organizatorów igrzysk chce przemycić do imprezy coś od siebie. Stąd symbole charakterystyczne dla krajów-gospodarzy w logo czy maskotkach poszczególnych edycji. We Francji również nie zabraknie symboliki. Jak będą wyglądać logo, maskotka i plakat igrzysk?
W logo igrzysk w Paryżu łączą się trzy elementy: złoty medal, płomień olimpijski i kobiece usta. Symbolika pierwszych dwóch jest oczywista. Ostatnie odnoszą się natomiast w pierwszej kolejności do Marianne – personifikacji Francji; w drugiej natomiast do faktu, że to właśnie w Paryżu w 1900 roku kobiety po raz pierwszy wzięły udział w olimpijskich zmaganiach.
Tony Estanguet, przewodniczący komitetu organizacyjnego, mówił również, że cały emblemat ma przywodzić na myśl moc i magię igrzysk.
Maskotkami igrzysk olimpijskich w Paryżu są Frygijki. – Zależało nam, aby stworzyć maskotki, które ucieleśniałyby naszą wizję i byłyby w stanie podzielić się nią z Francuzami i światem. Zamiast zwierzęcia zdecydowaliśmy się czapkę frygijską, która jest symbolem wolności. Frygijka jest bardzo ważna dla każdego Francuza, pojawia się na naszych znaczkach i frontonach ratuszy, reprezentuje również francuską tożsamość i ducha – wyjaśniał Estanguet.
Symbolika czapek frygijskich sięga czasów Cesarstwa Rzymskiego. Stożkowate nakrycie głowy z opadającym do przodu szpicem, którego nazwa pochodzi od starożytnej krainy Frygia, która znajdowała się na terytorium dzisiejszej Turcji, dostawał w Rzymie wyzwolony niewolnik. Frygijkę nosiła też rzymska bogini Roma, której wizerunek zdobił monety.
W późniejszych czasach frygijka stała się symbolem wyzwolenia w wielu krajach, często pojawiała się na banknotach i monetach. Najsilniej kojarzona jest z wizerunkiem Marianne, postaci przedstawiającej wojowniczkę prowadzącą do walki lud francuski podczas rewolucji pod koniec XVIII wieku. Kobieca postać z charakterystycznym nakryciem głowy jest do dzisiaj przywoływana na oficjalnych pieczęciach francuskich urzędów, na znaczkach pocztowych i w wielu innych miejscach.
Oficjalny plakat igrzysk olimpijskich stworzył Ugo Gattoni. Centralnym punktem jego pracy jest wieża Eiffla, otoczona stadionem Stade de France. Nie brakuje portu w Marsylii, gdzie będą odbywać się konkurencje żeglarskie, i fali w Teahupo'o na Tahiti, gdzie o medale będą walczyć surferzy. Na plakacie ukrytych jest też osiem maskotek igrzysk w postaci czerwonych pluszaków w kształcie frygijskiej czapki.
– Chciałem czegoś epickiego, majestatycznego, ale też z poczuciem radosnego świętowania, tętniącego życiem, niezwykle obfitego – wyjaśnił projektant podczas spotkania z dziennikarzami przed oficjalną prezentacją plakatu.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.