| Piłka nożna / PKO BP Ekstraklasa
Cracovia została ukarana pięcioma punktami ujemnymi oraz grzywną w wysokości miliona złotych za udział w aferze korupcyjnej. W sezonie 2003/04 wywalczyła awans do ówczesnej I ligi, ustawiając minimum 18 z 30 spotkań. W Polsce zdarzały się bardziej surowe kary – nawet za mniejsze występki.
Kara nałożona na Pasy wydaje się być zabawna w porównaniu z tą, którą ostatnio otrzymała Pogoń Siedlce. Najbliższy sezon I ligi drużyna ta rozpocznie z sześcioma ujemnymi punktami. To skutek afery dopingowej. Piłkarzom przed jednym z meczów rundy jesiennej podano kroplówkę zawierającą witaminy C, B12, elektrolity, żelazo i glukozę. Wszystkie te substancje są oczywiście w pełni legalnie, ale przekroczono limity dozwolone w pojedynczych iniekcjach.
Cracovia została potraktowana więc bardzo łaskawie. Nie tylko w porównaniu z pierwszoligowcem. Za korupcję w przeszłości karano znacznie bardziej dotkliwie.
Wielkie kary za korupcję
Ciągnący się latami proces dotyczył wielu klubów. Po jednym z najbardziej znanych "skazano" Szczakowiankę Jaworzno. W sezonie 2002/03 zajęła 13. miejsce w tabeli I ligi. Oznaczało to, że będzie musiała zagrać baraż o utrzymanie. Świt Nowy Dwór Mazowiecki był skłonny odpuścić walkę o najwyższą klasę rozgrywkową za "drobną" opłatą. Szczakowianka nie uzbierała co prawda żądanego pół miliona złotych, ale nieco ponad połowę tej sumy.
Mimo to pierwszy mecz niespodziewanie zakończył się wygraną Świtu 1:0. W drugim nie było już wątpliwości. Jaworznianie triumfowali 3:0, a zirytowany trener rywali w 87. minucie wpuścił do środka pola... rezerwowego bramkarza. Gdy przekupstwo wyszło na jaw, PZPN zweryfikował wynik drugiego spotkania na walkower i wymierzył Szczakowiance gigantyczną karę. Ta nie dość, że kolejny sezon musiała rozpocząć w II lidze, dodatkowo na start dostała -10 punktów.
Dwa lata później podobnie wysoka kara w II lidze spotkała Piasta Gliwice. Co ciekawe – również przez jeden mecz ze Świtem Nowy Dwór Mazowiecki. Tym razem chodziło jednak "zaledwie" o próbę przekupienia arbitra. Obok 10 ujemnych punktów, klub musiał zapłacić wówczas także 100 tysięcy złotych grzywny.
Kilka degradacji i... "gruba kreska"
Masowe spadki w związku z korupcją zaczęły się w sezonie 2006/07, gdy z I ligi o jedną klasę rozgrywkową zdegradowana została Arka Gdynia, a o dwie Górnik Łęczna. Dodatkowo na starcie kolejnego sezonu tym drużynom odjęto odpowiednio pięć i sześć punktów.
W tym samym roku z II ligi do III zdegradowane zostało KSZO Ostrowiec Świętokrzyski, a do IV ligi spadł Górnik Polkowice – rekordzista, jeśli chodzi o liczbę ustawionych meczów.
Kolejne lata także były burzliwe. W sezonie 2007/08 z Ekstraklasą w wyniku kary za przekupstwo pożegnały się Zagłębie Lubin i Korona Kielce. Do II ligi zrzucone zostało natomiast Zagłębie Sosnowiec – przez to, że rozgrywki zakończyło na ostatniej pozycji w tabeli.
W 2009 roku podobnie dotkliwa kara spotkała Widzew Łódź, który mimo zwycięstwa w rozgrywkach musiał pozostać na kolejny rok w I lidze. Była to ostatnia tak dotkliwa kara. Później postawiono "grubą kreskę" i nikt już nie był degradowany.
W sezonie 2009/10 uniknęła tego Jagiellonia Białystok. W jej przypadku ograniczono się do zabrania 10 punktów i kary finansowej w wysokości 300 tysięcy złotych. Nawet z takim "bagażem" bez nerwów utrzymała się jednak w Ekstraklasie.
Pozostałe kary finansowe, które w XXI wieku nakładano na polskie kluby szczebla centralnego, w większości były związane z problemami finansowymi, prowadzącymi do nieregulowania zaległych wpłat. Najwięcej z tego tytułu straciła Polonia Bytom, której w sezonie 2016/17 odjęto osiem punktów.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.