Myślę, że Japończycy, którzy interesują się sportem, bardzo chcą, by igrzyska się odbyły. Jest jednak wielu, których uczucia są ambiwalentne. Z jednej strony wiedzą, że to promocja kraju i gigantyczne koszta, które zostały już poniesione, a z drugiej boją się wpuszczać mieszkańców innych krajów do Japonii – mówi w TVPSPORT.PL Philippe Blain. Były drugi trener reprezentacji Polski, z którym kadra sięgnęła po złoto mistrzostw świata 2014, od czterech lat przebywa w Japonii, gdzie przygotowuje azjatycki zespół do igrzysk olimpijskich.
Sara Kalisz, TVPSPORT.PL: – Jak do igrzysk w Japonii nastawieni się Japończycy? Philippe Blain: – Prezydenci Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego i Japońskiego wypowiedzieli się jasno i my w to wierzymy – bardzo chcą, żeby igrzyska się odbyły. Jestem raczej pewny, że faktycznie tak będzie. Możliwe jednak, że obserwować je będzie wyłącznie japońska publika albo widzów nie będzie wcale.
Dlaczego wbrew wypowiedziom niektórych mediów tak bardzo zależy Japonii na organizacji przedsięwzięcia? Ponieważ kraj ten przeznaczył na przygotowania obiektów cztery długie lata. To samo dotyczyło sportowców. Odwołanie igrzysk byłoby dla nich niezwykle trudne. Poza tym zdają sobie sprawę z obciążeń ekonomicznych, wiążących się z odwołaniem imprezy i problemów, jakie miałby przez to media.
– Problemem jest tylko koronawirus?
– Jeśli chodzi o Japonię, to koronawirus nie jest w tej chwili aż tak dużym problemem. W ostatnim czasie pojawiły się mniejsze restrykcje, ale obejmują one funkcjonowanie restauracji do godziny 20:00. Nie jest to wielki kłopot. Japończycy boją się jednak otwarcia granic dla osób z innych krajów. Wydaje mi się, że w lipcu wszystko będzie jednak w porządku. Wypracowany zostanie jednolity model zaproszeniowy dla sportowców. Igrzyska będą zorganizowane w "bańce", by zminimalizować ryzyko zakażenia.
– Ile czasu sportowcy spędzą w Japonii przed igrzyskami?
– Nie jestem pewien. Na początku myśleliśmy o tym, by zaprosić niektórych wcześniej, by reprezentacja Japonii mogła rozegrać spotkania towarzyskie. Teraz nie wiem, czy to będzie możliwe. Wydaje mi się, że najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest to, że zespoły dojadą na ostatnią chwilę i wyjadą bezpośrednio po zakończeniu rywalizacji. Nie wiem jednak, jak zostanie do tego dostosowany system kwarantannowy. Ostatnim razem, kiedy przyjechałem do Japonii, musiałem spędzić kolejne czternaście dni po przylocie w izolacji. W przypadku sportowców będzie to jednak niemożliwe. Nie można ich skazać na dwa tygodnie bez treningu i siedzenia w hotelowym pokoju na moment przed najważniejsza imprezą czterolecia.
Myślę, że wyjściem jest testowanie sportowców na 72 godziny przed przylotem, zamknięcie ich na dobę, dwie w hotelu i ponowne wykonanie badań. Jeśli wszystko będzie ok, będą mogli wystartować. Oczywiście, zaraz kiedy rywalizacja się skończy, muszą znaleźć się poza wioską i nie mogą oglądać innych startów.
– A co z mieszkańcami Tokio? Chcą igrzysk?
– Myślę, że ci, którzy interesują się sportem, bardzo chcą. Jest jednak wielu, których uczucia są ambiwalentne. Z jednej strony wiedzą, że to promocja kraju i gigantyczne koszta, które zostały już poniesione, a z drugiej boją się wpuszczać mieszkańców innych krajów do Japonii.
– Przed igrzyskami odbędzie się Liga Narodów, która według pogłosek ma zamknąć sportowców na 40 dni w "bańce". Długa izolacja dwukrotnie na przestrzeni kilku miesięcy to spore wyzwanie, prawda?
– Nie wiem, czy to dobre rozwiązanie. Pandemia spowodowała, że każdy musi się jednak dostosować do warunków, by móc rywalizować. Nie mamy innego wyjścia. Niektóre sporty wybierają "bańkę" i dzięki temu funkcjonują. Wydaje mi się, że będzie to warunek konieczny do zaakceptowania, jeśli sportowcy będą chcieli brać udział w rywalizacji sportowej na arenie międzynarodowej. Lepiej byłoby przeżywać to wszystko w inny sposób, ale współczesne czasy wymagają poświęceń.
– Jak wygląda obecnie życie codzienne w Japonii?
– W Japonii noszenie maseczek to normalna sprawa. Przed pandemią było tak samo. Jeśli jakakolwiek osoba czuje się gorzej, jest bardziej zmęczona, od razu zakłada maseczkę. Dla tego kraju to element kultury i część życia, którą Europa w tej chwili przejęła. To, co musiało się zmienić, to niektóre bary czy kluby karaoke w Tokio i Osace. Działalność takich miejsc została czasowo ograniczona. Restauracje są jednak otwarte, a pracownicy pracują w firmach, a nie zdalnie.
Władze zapewniają: igrzyska mają się odbyć w terminie (fot. Getty)
– Łatwo będzie panu wrócić do Europy po zakończeniu pracy w Azji?
– Nauczyłem się tu dużo pod względem ludzkim. Mentalność Azjatów jest zupełnie inna niż Europejczyków. Nie opanowałem jednak japońskiego, ale znam kilka łatwych słów i zdań. Bardzo trudno jest nauczyć się tego języka, ponieważ sam alfabet jest wyzwaniem. Kiedy pracowałem w Polsce, było łatwiej, bo litery były takie same. (śmiech)
– Co zabrałby pan ze sobą do Europy?
– Wszystko, czego się tu nauczyłem. Specyfika gry w Japonii jest inna niż w Europie. Zachowanie względem siebie nawzajem również. Bardzo dużą rolę odgrywają starsi, którzy podejmują decyzje. Są szanowani. Te wszystkie lekcje na pewno pomagają mi nabrać innej perspektywy patrzenia na siatkówkę.
– Myślałam, że wziąłby pan ze sobą sushi!
– Sushi jest super, ale pozostałe potrawy też są świetne. Bardzo rozwinąłem też wiedzę na temat sake. To interesujący napój. Ma wiele różnych smaków i sposobów przyrządzania.
Wielki sukces napastnika Jagiellonii. Został królem strzelców LK!
|Piłka nożna/Liga Konferencji
Do góry
Szanujemy Twoją prywatność
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na
korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych,
dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz
na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską
S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”),
Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm)
oraz pozostałych
Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do
Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które
wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora
PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych
poszczególnych serwisów
zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii
takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii
umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług,
personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów
społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie
poszczególnych serwisów
na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i
identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach
Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP,
Zaufanych Partnerów z IAB
oraz pozostałych
Zaufanych Partnerów TVP
dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na
urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru
spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam,
tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych
treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania
badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i
ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i
usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania
i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia
dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania
automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Cele przetwarzania Twoich danych przez TVP S.A. w likwidacji są następujące:
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
Tworzenie profili w celu personalizacji treści
Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
Pomiar efektywności reklam
Pomiar efektywności treści
Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych
źródeł
Rozwój i ulepszanie usług
Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich
W ramach funkcji TVP S.A. w likwidacji może podejmować następujące
działania:
Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
Łączenie różnych urządzeń
Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz
pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:
Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
Tworzenie profili w celu personalizacji treści
Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
Pomiar efektywności reklam
Pomiar efektywności treści
Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych
źródeł
Rozwój i ulepszanie usług
Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich
W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz
Pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:
Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
Łączenie różnych urządzeń
Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
Użycie dokładnych danych geolokalizacyjnych
Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach
Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia,
wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia
skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub
Zaufanych Partnerów z IAB*
oraz pozostałych
Zaufanych Partnerów TVP
mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w
oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP
przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu
wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia
usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia
bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania
pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu.
Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics,
Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i
marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych
oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się
w
Polityce Prywatności.