Przez lata na ważnych turniejach byli głównie pośmiewiskiem. Wyjeżdżali z wielkimi nadziejami, a wracali wyśmiewani przez własną prasę brukową. Kolejne porażki doprowadziły w końcu do radyklanych zmian. Jak Anglicy stali się wzorowym laboratorium, w którym powstają młode talenty?
Angielskie upokorzenia na wielkich turniejach w XXI wieku można by wymieniać długo. Przegrane karne, czerwone kartki, porażki z Niemcami, Włochami, Portugalią, do tego brak kwalifikacji na Euro 2008. W dumnym piłkarskim narodzie miarka w końcu się przebrała.
Na początku poprzedniej dekady zdecydowano się na radykalne zmiany, oparte na pieciu filarach: 1) Kim jesteśmy – każdy zawodnik musi mieć pasję do gry w kadrze 2) Jak chcemy grać – każda reprezentacja, od U15 do dorosłej ma mieć sprecyzowany styl 3) Model angielskiego piłkarza – zawodnik na każdej pozycji ma się charakteryzować danymi atutami 4) Jak szkolimy – zunifikowany plan pracy dla wszystkich trenerów na każdym szczeblu 5) Jak wspieramy rozwój – współpraca z psychologami, naukowcami analitykami
Duży udział w zmianach miał Gareth Southgate, wówczas jeszcze nie selekcjoner, a człowiek odpowiadający za rozwój talentów. Lamentował, narzekał, iż już jedenastolatkowie grają na dużych boiskach na duże bramki. Uważał, że promuje to grę fizyczną, młodzi zawodnicy rzadko mają piłkę przy nodze, a w konsekwencji ci słabsi, mniejsi, ale uzdolnieni technicznie odpadają.
W końcu presja przyniosła efekt. Zrezygnowano z wielkich boisk, postawiono na grę na mniejszych przestrzeniach. Młodzi chłopcy mieli dryblować, bawić się, uczyć kreatywności i nieszablonowych rozwiązań.
Reformy zbiegły się z wybudowaniem specjalnej bazy przeznaczonej dla reprezentacyjnych drużyn na każdym szczeblu. St. George’s Park to miejsce z trzynastoma boiskami, w tym jednym, które imituje Wembley. Do tego siłownie, sale do odnowy, analizy, luksusowy hotel.
Prep for Poland �� pic.twitter.com/b3Wd1E43HU
— England (@England) September 6, 2021
5️⃣ wins from 5️⃣ in #WCQ! �� pic.twitter.com/CQHS0s5ZIp
— England (@England) September 5, 2021
Coraz większy napływ uzdolnionych zawodników zaczął nieco odwracać proporcje. W sezonie 2019-20 liczba Anglików wzrosła do 35 proc., a sezon później do 38 proc., co jest najlepszym wynikiem od ponad dekady. W sezonie 2018-19 osiemnastu zawodników mających 23 lata lub mniej zagrało przynajmniej dziesięć meczów od pierwszej minuty w Premier League. W poprzednich rozgrywkach było ich już dwa razy więcej.
Znacznie wzrosła również liczba trenerów, którzy pracują z młodymi piłkarzami. W 2012 roku kluby Premier League zatrudniały w akademiach łącznie 250 trenerów. Obecnie jest ich ponad 800. To wszystko sprawiło, że w meczu ze Szkocją na tegorocznym Euro zagrała najmłodsza angielska jedenastka w historii wielkich turniejów.
Kluby nie tylko przeprowadzają wielomilionowe transfery, ale coraz istotniejszą rolę odgrywają wychowankowie. Chelsea ma Masona Mounta i Reece'a Jamesa, Manchester United Marcusa Rashforda, Arsenal Bukayo Sakę, a Manchester City Phila Fodena. Coraz odważniej młodzi wyjeżdżają też do innych lig.
When in Rome… pic.twitter.com/Yg6dZBYNYp
— Mason Mount (@masonmount_10) July 3, 2021
— Jude Bellingham (@BellinghamJude) September 5, 2021
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.