Planica, Planica snezna kraljica, a może... Szczawnica, Szczawnica Polaków Planica. Nasz kraj doczekał się mamuta – na razie w świecie akademickim, ale za to z projektem ocenionym na pięć z plusem. – To nie jest tylko skocznia na jedne zawody. Atrakcje oferowane byłyby przez cały rok – podkreśla jej twórca Dominik Pacholik, student Politechniki Krakowskiej.
– Niektórzy robią stacje na Marsie, kościoły, budynki użyteczności publicznej. Ja jako fan skoków postanowiłem zająć się innym tematem – zaczyna swoją opowieść student, który ma za sobą udaną obronę pracy magisterskiej. Pacholik stworzył w świecie wirtualnym "Centrum skoków narciarskich w Szczawnicy" z pięcioma obiektami: K40, K60, K95, K120, K200. Wszystko – zgodnie z założeniem twórców – przypomina dłoń z pięcioma palcami.
Dlaczego akurat mamut w Szczawnicy?
W czasach rozkwitu "Małyszomanii" pojawiały się wizje budowy mamuta w Zakopanem lub Wiśle, o których mówił nawet Paweł Włodarczyk ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego. Kilkanaście lat później Pacholik postawił na mniej kojarzoną ze skokami Szczawnicę. – O to nam chodziło, aby znaleźć miejsce, dla którego taki mamut może być impulsem do rozwoju. To miasto uzdrowiskowe, z potencjałem. Ma bardzo dobrze rozwiniętą sieć turystyczną. To centrum Pienin – wyjaśnia.
Nie bez znaczenia w poszukiwaniu lokalizacji polskiego mamuta było też ukształtowanie terenu. – Wybrałem Wzgórze Jarmuta, gdyż jest tam wypłaszczenie pozwalająca na wyeksponowanie skoczni, która staje się dobrze widoczna z centrum miasta. Celowaliśmy tutaj w efekt podobny do tego z Bergisel w Innsbrucku. Tam skocznia jest ikoną miasta – zauważa student.
Inspiracje czerpane były jednak nie tylko z Tyrolu, ale przede wszystkim z najsłynniejszego obiektu do lotów. – Postanowiliśmy wraz z promotorami bazować na profilu skoczni w Planicy, zawartym w homologacji. Dokonaliśmy lekkiej modyfikacji. U mnie wyższy jest próg – ma 10 metrów. Tu zagrały względy estetyczne. Chcieliśmy, aby rozbieg miał formę rurki. Wiedzieliśmy o tej rozbieżności, która nie spodobałaby się FIS, ale zostawiliśmy ją. Do tego nieco bardziej wypłaszczyliśmy bulę – wyjaśnia i dodaje: – Jeśli ten projekt doczeka kolejnych etapów, ten aspekt jest do poprawy.
Dawid Kubacki: Polska wreszcie ma mamuta!
O tym co z praktycznego punktu widzenia powinien mieć szczawnicki kompleks autorom podpowiadali aktywni skoczkowie: Wiktor Pękala i Dawid Kubacki. – Projekt robi duże wrażenie z wizualnego punktu widzenia. Takiego kompleksu skoczni nie ma nigdzie na świecie, szczególnie tak połączonego wybiegami. To akurat był jeden z punktów praktycznych, które zarzuciłem, bo hamowania na najmniejszych skoczniach mogły być kolizyjne – przyznaje mistrz świata z Seefeld, jednocześnie dodając z uśmiechem: – Ale wreszcie Polska ma mamuta, choć na razie wirtualnego!.
– Ucieszyło mnie, że Dawidowi spodobał się projekt. Poszerzenie zeskoków byłoby możliwe. Na pewno jest to jednak kwestia, którą można poprawić – zaznacza Pacholik.
Mamut, który miałby zarabiać
Praca powstała na Politechnice Krakowskiej nie skupia się wyłącznie na kwestiach architektonicznych. Chodziło też o to, aby obiekt – w przypadku powstania – miał szansę rentowności, o którą w przypadku skoczni do lotów bardzo trudno. Dziś na świecie funkcjonują cztery mamuty – Letalnica i Vikersundbakken goszczą zawody raz na dwanaście miesięcy. Kulm w Tauplitz i Heini Klopfer-Schanze w Oberstdorfie (zwykle) raz na dwa lata. – To było duże wyzwanie, aby zaplanować coś dającego szanse na całoroczne przychody – mówi Pacholik.
Podstawą było stworzenie całego kompleksu. Stąd cztery mniejsze obiekty, na których trenować mogliby mniej doświadczeni skoczkowie. Autorom bardzo zależało też na wykorzystaniu wieży mamuta. – Wymyśliliśmy tam ściankę wspinaczkową, w sumie to wyszła nam... najdłuższa w Polsce, na ponad 64 metry – zauważa Pacholik. Jego wirtualny kompleks w Szczawnicy wzbogaca też dwupoziomowa restauracja, platforma widokowa oraz kolejka – tak zwana "tyrolka", kolejka dająca możliwość zjazdu tunelem – "rurką rozbiegu".
– Skocznia stojąca w szczerym polu nie jest zbytnio opłacalna. Nam zależało na czymś innym. Także na wywołaniu dyskusji, czy taki obiekt może się opłacać – podkreśla student. Oczywiście powstanie Jarmuty to na razie czysta teoria, ale... magister inżynier architekt Dominik Pacholik zgłasza się do tablicy. – Myślę, że przy współpracy z Politechniką, moimi promotorami, do tego przy konsultacjach z gminą Szczawina i Polskim Związkiem Narciarskim, można by ten projekt pchnąć do przodu – zaznacza.
1
302.8
2
277.4
3
275.1
4
274.0
5
259.5
6
256.3
7
256.0
8
255.1
9
255.0
10
253.9
11
252.6
12
242.6
13
242.3
14
241.6
15
232.4
16
231.6
17
226.8
18
221.0
19
218.1
20
212.8
207.0
22
206.6
23
205.5
24
203.5
25
201.0
26
196.8
27
196.6
28
191.2
29
186.1
30
173.2
1
154.1
2
140.2
3
136.6
4
133.1
5
132.2
6
132.0
7
131.5
8
131.4
9
130.7
10
130.0
11
128.0
12
120.8
13
119.6
14
119.1
15
117.2
16
115.7
17
114.4
18
113.5
19
110.4
20
107.7
21
107.6
22
106.8
23
103.1
24
102.6
25
101.7
26
100.6
27
100.0
28
99.0
29
98.1
30
97.2
214.5
199.2
191.2
188.5
187.9
182.3
181.4
176.6
169.4
10
167.6
11
166.4
12
162.4
13
158.3
14
157.8
155.7
16
155.6
17
154.7
153.5
19
152.8
147.9
21
147.6
144.6
23
143.9
24
143.5
25
140.0
139.7
27
138.0
28
136.1
29
133.6
132.3
214.5
199.2
191.2
188.5
187.9
182.3
181.4
176.6
169.4
10
167.6
11
166.4
12
162.4
13
158.3
14
157.8
155.7
16
155.6
17
154.7
153.5
19
152.8
147.9
21
147.6
144.6
23
143.9
24
143.5
25
140.0
139.7
27
138.0
28
136.1
29
133.6
132.3
1
129.0
2
126.5
3
125.8
4
102.9
93.9
93.6
7
70.0
8
51.1
37.2
33.5
11
23.6
12
20.3
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (960 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.