Europa i Ameryka Południowa nie chcą mundialu co dwa lata i są gotowe nie brać udziału w takich rozgrywkach. Może zatem zorganizować mistrzostwa tylko dla pozostałych, "piłkarsko biedniejszych" kontynentów? Taki, ciekawy pomysł przedstawił dziennikarz "The Athletic", Michael Cox.
FIFA coraz mocniej forsuje koncepcję organizowania mistrzostw świata co dwa lata, a nie, jak dotychczas, co cztery. Wiadomo, o co chodzi. Więcej meczów, więcej transmisji, więcej reklam i więcej pieniędzy dla decydentów handlujących prawami telewizyjnymi.
Pomysł Gianniego Infantino nie padł jednak na podatny grunt. – To nie przejdzie. Europejskie federacje mogą po prostu nie wziąć w tym udziału – zagroził przed miesiącem szef UEFA, Aleksander Ceferin. – Z tego, co wiem, Ameryka Południowa też jest przeciwko. Zatem powodzenia – dodał.
Ameryka Południowa i Europa to od zawsze najsilniejsze piłkarsko regiony świata. Nigdy mistrzostwa globu nie zdobył kraj spoza tych dwóch kontynentów. "Europa ma trzy najważniejsze rzeczy we współczesnej piłce: najlepszych piłkarzy, najlepsze kluby i najwięcej pieniędzy" – wymienia Michael Cox.
Uznany dziennikarz "The Athletic" przypomina jednak, że w pozostałych częściach świata piłka też jest najpopularniejszym sportem. Od 125-milionowego Meksyku, przez Afrykę, gdzie mieszka blisko półtora miliarda ludzi, po Bliski i Daleki Wschód. Kibice większości krajów świata szaleją na punkcie futbolu, ale rzadko widzą swoich piłkarzy walczących o najważniejsze trofea.
Dlatego też Cox proponuję organizację mundialu dla "reszty świata". Europa i Ameryka Płd. w połowie okresu pomiędzy normalnymi mistrzostwami świata dalej organizowałyby swoje wewnętrzne mistrzostwa (Euro i Copa America), a pozostali mogliby powalczyć między sobą o prestiżowy puchar. FIFA też byłaby szczęśliwa mając miliardową publikę przed telewizorami.
Jak w szczegółach wygląda jego koncepcja? "W idealnym świecie w turnieju brałoby udział 16 drużyn wyłonionych w kwalifikacjach: siedem z Afryki, cztery z Azji, cztery z Ameryki Północnej i Środkowej i jeden z Oceanii" – pisze. Gdyby ułożyć "mistrzostwa reszty świata" dziś, na podstawie rankingu FIFA, skład wyglądałby następująco:
Afryka: Senegal, Tunezja, Algieria, Maroko, Nigeria, Egipt, Ghana
Azja: Iran, Japonia, Australia, Korea Południowa
CONCACAF: Meksyk, USA, Kostaryka, Kanada
Oceania: Nowa Zelandia
W swojej symulacji Cox podzielił finalistów na koszyki, przeprowadził losowanie i potencjalną fazę pucharową. W jego zabawie mistrzostwa wygrała Japonia, która w finale pokonała Meksyk, a w meczu o trzecie miejsce USA wygrały z Australią.
Co ciekawe, planował opierać się na ostatnich bezpośrednich wynikach większości drużyn, ale okazało się, że wiele z zespołów nigdy dotychczas ze sobą nie grało. To tylko utwierdziło go w przekonaniu, że taki turniej miałby sens.
Zamiast upychać w kalendarzu kwalifikacje, można by po prostu zaprosić do udziału ćwierćfinalistów ostatniego Pucharu Narodów Afryki (eliminując jednego, najsłabszego), półfinalistów Złotego Pucharu CONCACAF i Pucharu Azji.
Oczywiście na koniec pewnie zarówno i FIFA, i zainteresowane kraje, chciałyby turnieju większego niż 16 drużyn. Pewnie musiałoby się skończyć co najmniej na 24. Ale przecież tyle bierze już od jakiegoś czasu udział w mistrzostwach Europy, a od 2028 roku będziemy mieli 48-osobowy mundial.
Takich "ale" jest więcej. Europejskie kluby na pewno, jak zawsze, miałyby opory z wysłaniem na turniej takich piłkarzy jak Mohamed Salah, Sadio Mane, Riyad Mahrez, Heung-min Son, Alphonso Davies czy Raul Jimenez.
Pozostaje też kwestia nazewnictwa. Przecież nie byłyby to pełnoprawne mistrzostwa świata bez elity z Europy i Ameryki Południowej. Ale akurat w tworzeniu i nazywaniu nowych rozgrywek piłkarscy decydenci mają dużą wprawę...
W The Athetic @Zonal_Marking proponuje kompromis w sprawie MŚ co dwa lata. Zamiast tradycyjnego mundialu, turniej bez reprezentacji z Europy i Ameryki Płd., które są tych zmian nie chcą.
— Maciej Łuczak (@maciejluczak) October 14, 2021
Rywalizowałyby drużyny z Afryki, Azji, Ameryki Płn. i Oceanii. Wszystko w roku, gdy są ME.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (982 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.