W 2022 roku jest bardzo wiele polskich nazwisk w motorsporcie, którym warto kibicować. Startują lub są obecni w bardzo wielu seriach wyścigowych: od Formuły 1 po karting, przez serie bolidów jednomiejscowych po wyścigi prototypów oraz samochodów GT. Mamy także przedstawicieli w rajdowych mistrzostwach świata. Sprawdź szczegóły.
Robert Kubica w Formule 1
W tej kwestii nie zmienia się nic. Elitarne grono kierowców Formuły 1 współtworzył tylko jeden Polak. Robert Kubica jest pierwszym i jedynym w historii, a w dodatku wchodził do niej w sumie trzykrotnie: w 2006 roku jako kierowca BMW Sauber, w 2019 roku wracając w barwach Williamsa i w 2021 roku, gdy jako kierowca rezerwowy Alfy Romeo zastąpił Kimiego Raikkonena na dwa wyścigi GP.
Obecnie Kubica pełni funkcję rezerwowego zawodnika w zespole z Hinwil. Może zastąpić kogoś z dwójki Valtteri Bottas lub Guanyu Zhou w przypadku, gdy np. ktoś z nich zachoruje lub otrzyma pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa. Musi być też obecny na torze, a zobowiązania w World Endurance Championship mogą to Polakowi utrudnić.
FIA Formula 2 (Formuła 2): samochód konstrukcji Dallara F2 2018
To główna seria towarzysząca F1. W niej niestety nie uświadczyliśmy dotąd obecności Polaka. Trwa obecnie szósty sezon po drugiej reaktywacji serii (wcześniej w latach 2005-2016 nazywała się ona GP2 Series, następnie zastąpiona Formułą 2; nie mylić z F2 funkcjonującą w sezonach 2009-2012, organizowaną przez byłego kierowcę GP Jonathana Palmera).
FIA Formula 3 (Formuła 3): samochód konstrukcji Dallara F3 2019
To kolejna seria towarzysząca F1. W latach 2010-2018 nazywała się GP3 Series. Od czasów startów Artura Janosza (sezony 2015-2016) i Aleksandra Bosaka (2015) nie startowali w niej Polacy, ale obecność kilku utalentowanych kierowców na poziomie FRECA, F4 czy nawet wyścigów endurance pokazuje, że jest w kogo inwestować.
Samochodami Formuły 3 (konstrukcji Tatuusa) kierowcy startują też w następujących seriach regionalnych:
– Formula Regional Asian Championship,
– Formula Regional European Championship (tutaj w 2022 roku startują Roman Biliński oraz Piotr Wiśnicki)
– Formula Regional Americas Championship
Istnieją też serie niepowiązane z "dyktatem" FIA, w których również zawodnicy korzystają z samochodów z poziomu Formuły 3. Są to:
Na poziomie juniorskim dla kierowców najczęściej w wieku 14-16 lat istnieją następujące serie Formuły 4:
– włoska Formuła 4 (od 2014 roku) (od sezonu 2021 jedzie w niej – Kacper Sztuka, pierwszy polski zwycięzca wyścigu F4; w latach 2020-2021 jeździł Piotr Wiśnicki, w sezonie 2020 Mateusz Kaprzyk)
– japońska Formuła 4 (od 2015 roku)
– brytyjska Formuła 4 (od 2015 roku)
– niemiecka ADAC Formuła 4 (od 2015 roku) (w pierwszej rundzie sezonu 2022 wystąpił tu gościnnie Kacper Sztuka)
– chińska Formuła 4 (od 2015 roku)
– północno- i środkowoamerykańska Formuła 4 (od 2015 roku)
– hiszpańska Formuła 4 (założona przez Hiszpanów i Portugalczyków w 2016 roku) (w sezonie 2022 pojedzie w niej Tymoteusz Kucharczyk, w roku 2018 startował tu Filip Kaminiarz)
– amerykańska Formuła 4 (założona przez Amerykanów i Kanadyjczyków w 2016 roku)
– azjatycka Formuła 4 [strefa południowo-wschodnia] (założona przez Hindusów, Indonezyjczyków, Malezyjczyków, Filipińczyków i Tajów w 2016 roku)
– emiracka Formuła 4 (założona w 2016 roku) (w 2019 roku startował tu Filip Kaminiarz)
– duńska Formuła 4 (założona w 2017 roku)
– francuska Formuła 4 (założona w 2018 roku)
– argentyńska Formuła 4 (założona w 2021 roku)
– hinduska Formuła 4 (założona w 2022 roku)
– brazylijska Formuła 4 (założona w 2022 roku)
– ACCR Formuła 4 [dla regionu Europy Środkowej i Wschodniej] (założona przez Austriaków, Chorwatów, Czechów, Węgrów, Polaków i Słowaków w 2022 roku)
– chilijska Formuła 4 (założona w 2022 roku)
Pozostałe serie Formuły 4 spoza regulacji zatwierdzonych przez FIA:
– Formula Academy Finland
– Formula Pro USA Western Championships
– Formula Academy Sudamericana
– JAF Japan Formula 4
– Canada CASC Formula 4
– austriacko-czesko-węgierska FIA Central European Zone Championship / Drexler Formel 4 Cup
– amerykańska seria USF Juniors
– brytyjska seria GB4 Championship
W kartingu wciąż należy wymienić kilku zawodników, którzy już po znaczących sukcesach mogą przeskoczyć w najbliższych latach do wyścigów formuł jednomiejscowych/GT/długodystansowych.
Są to Maciej Gładysz (jeżdżący m.in. w cyklu mistrzostw Europy i mistrzostw świata dla Ricky Flynn Motorsport, byłej ekipy Lando Norrisa z czasów kartingowych; z kategorii OK Junior), Gustaw Wiśniewski (znany wcześniej z programu Sauber Karting Team), Karol Pasiewicz (podobnie jak Wiśniewski, jeżdżący w wyższej kategorii OK) i Piotr Czaja (związany z ekipą Inter Europol Competition).
Wyjątkową serią stał się DTM. Wcześniej będąca mistrzostwami Niemiec samochodów turystycznych seria jest obecnie poletkiem dla samochodów GT3. Często startują tam byli kierowcy Formuły 1, jak również juniorzy z programów rozwoju prowadzonych przez takie teamy jak Red Bull Racing. W 2020 roku startował w niej Robert Kubica, natomiast w tym samym sezonie na poziomie "niższej" serii towarzyszącej DTM Trophy wicemistrzostwo wywalczył Jan Kisiel.
Najważniejsze serie wyścigów długodystansowych
– FIA WEC (mistrzostwa świata w wyścigach długodystansowych/wytrzymałościowych, istnieje od roku 2012): tutaj w klasie LMP2 startuje Robert Kubica. Jest członkiem załogi Prema Orlen Team #9 wraz z Lorenzo Colombo i Louisem Deletrazem. W tej samej kategorii jeździ też polski zespół Inter Europol Competition w składzie Jakub Śmiechowski, Alex Brundle i Esteban Gutierrez.
– European Le Mans Series Kubica startował za to przed rokiem, również w LMP2. Polski zespół Inter Europol Competition wystawia od 2022 roku jedną załogę w LMP2 w składzie Pietro Fittipaldi, David Heinemeier Hansson i Fabio Scherer (wystąpi ona gościnnie w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans 11-12 czerwca tego roku). Zmienne są za to składy dwóch samochodów LMP3, natomiast stałym członkiem pozostaje na tę chwilę Mateusz Kaprzyk wspierany przez PKN Orlen.
Oprócz tego, Kubica startował też w 2021 roku w Rolex 24 at Daytona. To wyścig 24-godzinny, który jest częścią serii IMSA (WeatherTech SportsCar Championship), amerykańskiej odsłony wyścigów na długich dystansach. Na przestrzeni miesięcy zimowych organizowany jest też cykl Asian Le Mans Series, gdzie również oglądamy zespół "Wyścigowych Piekarzy" jeżdżących w żółto-zielonych barwach.
Z kolei jeśli chodzi o rajdy samochodowe, tutaj głównie kibice śledzą cykl rajdowych mistrzostw świata.
Polski ślad obecny jest w klasie WRC-2. Rywalizują tutaj reprezentanci Lotos Rally Team, czyli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Kajetanowicz to trzykrotny mistrz Europy, a także czterokrotny rajdowy mistrz Polski oraz trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski. W WRC również może mówić o wielkich sukcesach. To wicemistrz WRC-2 z 2019 roku oraz II wicemistrz WRC-3 z roku 2020. Od tytułu mistrzowskiego w WRC-3 w 2021 roku dzieliło go zaledwie niewiele ponad 3 sekundy, przez co powtórzył jedynie wynik sprzed dwóch lat.
Dołączył do niego teraz przedstawiciel Orlen Team. Łodzianin Mikołaj Marczyk i jego pilot Szymon Gospodarczyk po zajęciu 3. miejsca w cyklu mistrzostw Europy ERC w 2021 roku przenieśli się do WRC-2. W sezonie 2019 Marczyk został najmłodszym w historii rajdowym mistrzem Polski.