| Motorowe

Formuła 4. Kacper Sztuka, czyli 15-latek w świecie wyścigów. "Za pięć lat chcę być w Formule 1" [rozmowa]

Kacper Sztuka w trakcie startów we włoskiej Formule 4 (fot. Paolo Pellegrini)
Kacper Sztuka w trakcie startów we włoskiej Formule 4 (fot. Paolo Pellegrini)

To kolejny młody polski kierowca wyścigowy. Pochodzi z Cieszyna, w 2021 roku skończył piętnaście lat. Celem Kacpra Sztuki był pełen sezon startów za kierownicą samochodu F4 i udało się go zrealizować. W najsilniejszej serii na tym poziomie wyścigów, czyli włoskiej Formule 4, jest trzecim Polakiem w ciągu ostatnich dwóch lat. Poznajemy go bliżej w rozmowie z TVPSPORT.PL.

DALSZĄ CZĘŚĆ PRZECZYTASZ POD REKLAMĄ
Następcy Kubicy poszukiwani. Na kogo zwrócić uwagę?

Czytaj też

Robert Kubica ma już 36 lat. Czy doczeka się w końcu następcy? (fot. Getty)

Następcy Kubicy poszukiwani. Na kogo zwrócić uwagę?

Rafał Majchrzak, TVPSPORT.PL: – Powiedziano, że jesteś podobny z charakteru do Kimiego Raikkonena. Ale na pytania nie odpowiadasz burkliwie, jednym słowem lub "Zostawcie mnie w spokoju, wiem, co robię"?
Kacper Sztuka, kierowca wyścigowy: – Mówiąc z uśmiechem: w takim razie jeszcze mnie nie znają. Może nie jestem zbyt rozmowny, szczególnie przed wyścigiem, kiedy dostaję dużo komunikatów i muszę się mocno skupić. Niestety niektórzy interpretują moje zachowanie jako pewnego rodzaju wycofanie.

– Raikkonen to twój idol? Kogo wskazujesz jako taką osobę? Masz kogoś takiego także poza samą Formułą 1?

– Moim życiem i marzeniem jest F1, więc idol naturalnie wywodzi się z tego środowiska. Od zawsze był nim Niki Lauda. Lubiłem to, jak bardzo analitycznie myślał i podchodził z rozsądkiem do każdego wyścigu. Uważam, że świetnie potrafił zarządzić swoim spokojem przed każdym wyścigiem.

"Tata, który wciąż startował wtedy w rajdach, zabrał mnie na tor kartingowy i wsiadłem do kategorii Baby 50. Dość szybko zacząłem się ścigać – najpierw w Polsce, a potem w Czechach, by w wieku 9 lat rozpocząć rywalizację we Włoszech. Jeśli jednak ktoś marzy o Formule 1, to kolejnym krokiem po kartingu jest… Formuła 4" – Kacper Sztuka, maj 2021 roku

– Przywołane wyżej słowa to cytat z ciebie. Jak oceniasz – postawiłeś duży krok?
– Myślę, że to największy w mojej dotychczasowej karierze. Jestem najmłodszym 15-latkiem w Polsce, który pokonał tą drogę i z kartingu dostał się do F4. To wielki sukces dla mnie.

– Jak myślisz, w stosunku do pierwszych testów w Formule 4, które odbyły pod koniec 2019 roku, na torze Cremona we Włoszech z zespołem AS Motorsport, w czym poczyniłeś największy progres, patrząc na te trzy lata?
– Mówią, że mam talent, ale bez ciężkiej pracy i powtarzalności nie osiągnąłbym takich wyników, jakie mam dzisiaj. Ostatnie trzy lata to ogromna przemiana, jaką przeszedłem. Po pierwsze spędziłem dużo czasu w aucie, więc mogę powiedzieć, że "zaprzyjaźniłem się" z nim, a to pozwoliło mi stać się lepszym kierowcą.

Przez ten czas przejechałem ponad 15 tysięcy kilometrów, więc dzisiaj jestem o wiele lepszy technicznie. Wszedłem na zupełnie inny poziom – taki, który dzisiaj pozwala mi wygrywać, aby za kilka lat być w F1.

– Na przestrzeni ostatnich lat w F4 pojawili się trzej Polacy: ty, Mateusz Kaprzyk (dziś Inter Europol Competition w ELMS) i Piotr Wiśnicki (który dobił się do Jenzer Motorsport, a teraz przejdzie do Formula Regional European Championship by Alpine). Ty jesteś trzeci.
– Dokładnie. Zarówno Mateusz, jak i Piotr to doskonali zawodnicy. Każdy z nich był na poziomie F4, ale ja z nich jestem najmłodszy, któremu się udało tu dostać. Piotrek miał w pierwszym sezonie 16 lat, a Mateusz z kolei – 19.

Następcy Kubicy poszukiwani. Na kogo zwrócić uwagę?

Czytaj też

Robert Kubica ma już 36 lat. Czy doczeka się w końcu następcy? (fot. Getty)

Następcy Kubicy poszukiwani. Na kogo zwrócić uwagę?

Kacper Sztuka w samochodzie zespołu AS Motorsport (fot. Paolo Pellegrini)
Kacper Sztuka w samochodzie zespołu AS Motorsport (fot. Paolo Pellegrini)
Polski talent śladami Kubicy. "F1? Nie chcę iść na skróty"

Czytaj też

Filip Kaminiarz to polski kierowca w serii Euroformula Open z poziomu wyścigów samochodami Formuły 3 (fot. materiały Media4Racing/FilipArtFoto)

Polski talent śladami Kubicy. "F1? Nie chcę iść na skróty"

– Ścigałeś się m. in. z synem Riccardo Patrese, przez lata rekordzisty pod względem liczby GP F1 (do 2008 roku dzierżył ten rekord, 256 GP na koncie). Jak spisuje się Lorenzo? Co u niego podpatrzyłeś, tak w ramach obserwacji rywala?
– Lubimy się z Lorenzo, ale nie ukrywam, że jest też moim rywalem. Żeby z nim wygrać, muszę go obserwować. Dobrze spisał się na Monzy, podczas jednej z rund włoskiej Formuły 4. Wywalczył dwa razy pole position, a podczas weekendów mamy trzy wyścigi. Uważam to za świetny wynik, jak na jedną rundę. Widziałem telemetrię najszybszego "kółka" Lorenzo. Naprawdę dobrze "wchodził na gaz", widać było szybkość.

– Który z włoskich torów, na których jeździłeś, był twoim ulubionym? Mugello, Imola i Monza to obiekty, które kojarzą fani F1.
– Może zaskoczę, ale Imola to mój zdecydowany faworyt. Jeden z bardziej niebezpiecznych torów i mocno wymagający, ale za to położony w pięknym regionie, w środku miasta. Jakbym mógł wybrać, to przyznam znów z uśmiechem, że chciałbym trenować tam cały czas, bezustannie.

Niestety, jest to tor w sąsiedztwie zabudowań, więc bardzo ograniczono liczbę możliwych treningów. Ważne, że do tej pory przyniósł mi szczęście. W sezonie 2021 z zespołem AS Motorsport zakończyłem tam wyścig na 11. miejscu, a startowałem z 21. pola.

– Koniec końców jednak, AS Motorsport i Iron Lynx niestety nie gwarantowały ci dobrych wyników, jak na pierwsze przetarcia. Jest szansa na znacznie lepszy sprzęt w kolejnych latach? Czy raczej dajesz sobie czas i mówisz, że wszystko przyjdzie w odpowiednim?
– Absolutnie jest taka szansa, żebym pojechał z bardziej utytułowanym zespołem i teraz pracujemy nad tym, aby tak się stało. Nie ukrywam, że jest duże zainteresowanie moją osobą, a ta decyzja musi być przemyślana. Tu ważny jest aspekt przyszłości i możliwości, jakie daje nowy zespół na zdobywanie najlepszych pozycji.

– Ustroń – Kajetan Kajetanowicz. Łodygowice – Tymek Kucharczyk. Cieszyn – Kacper Sztuka. Kiedy nam umknęło to, że macie na południu aż takie skupisko "zapaleńców" do rajdów oraz wyścigów?
– Do tych nazwisk dołożę jeszcze mojego tatę – świetnego kierowcę rajdowego, Łukasza Sztukę, a także jego "kolegów po fachu" – Jarosława i Marcina Szejów. Wszyscy wychowaliśmy się w górach i to one determinują dobre umiejętności jazdy. Często dla kogoś z nizin, szczególnie zimą, przejazd górską drogą jest nie lada wyczynem. Dla nas pokonanie takiej trasy jest o wiele łatwiejsze. Poza tym, w okolicy jest tor kartingowy, bez jazd na którym nie mógłbym się tak dobrze przygotować do startów.

Polski talent śladami Kubicy. "F1? Nie chcę iść na skróty"

Czytaj też

Filip Kaminiarz to polski kierowca w serii Euroformula Open z poziomu wyścigów samochodami Formuły 3 (fot. materiały Media4Racing/FilipArtFoto)

Polski talent śladami Kubicy. "F1? Nie chcę iść na skróty"

Kacper Sztuka w barwach zespołu AS Motorsport (fot. Paolo Pellegrini)
Kacper Sztuka w barwach zespołu AS Motorsport (fot. Paolo Pellegrini)
Ściga się bolidami, a jest jak... Matty Cash. Kapitalne testy Polaka

Czytaj też

Romana Bilińskiego i Matty'ego Casha łączą jedno - obaj sportowcy na przestrzeni swojej kariery sportowej zaczęli startować jako Polacy (fot. materiały Romana Bilińskiego/Getty)

Ściga się bolidami, a jest jak... Matty Cash. Kapitalne testy Polaka

– Macie wraz z "Kajto" tego samego trenera przygotowania fizycznego. Chodzi o Marka Olszewskiego, który zajmuje się przygotowaniem psychomotorycznym. Jak różni się skoordynowanie treningu dla 15-latka w porównaniu z tym, które są np. dyktowane starszym sportowcom?
– Trening dla kierowcy zarówno rajdowego, jak i wyścigowego jest taki sam. Nasze treningi różnią się tylko liczbą powtórzeń i wykonanych serii, z racji wieku i siły, jaką każdy z nas reprezentuje. Ćwiczymy też m.in. refleks i tu muszę się pochwalić, że w tym aspekcie wygrywam z "Kajto".

– Masz plan alternatywny na to, co robić poza single-seaterami? Rajdy też są dla ciebie przyjemną opcją czy raczej wyścigi płaskie?
– Na chwilę obecną nie biorę pod uwagę innej opcji, jak ta, że za maksymalnie 5 lat będę w F1. Dzisiaj wyścigi to moje życie.

– Jak idzie zatem łączenie ścigania ze szkołą?
– Oczywiście, zawsze łączenie profesjonalnego sportu z nauką jest trudne, ale mogę śmiało powiedzieć, że daję radę. Moja szkoła w Cieszynie, czyli I Liceum Ogólnokształcące im. Antoniego Osuchowskiego, do którego uczęszczam, mocno mnie w tym wspiera.

– Jakie plany masz na najbliższy sezon? Kiedy spodziewamy się ich ogłoszenia?
– W 2022 roku planuję dalej wystartować w Formule 4. Mogę śmiało powiedzieć, że moje przygotowanie fizyczne i mentalne daje mi szanse, by myśleć o podium. Idąc dalej, sądzę, że nawet mogę sięgnąć po mistrzostwo. Szczegóły ogłosimy z moim zespołem, który dzisiaj pracuje dla mnie. Ale stanie się to już po Nowym Roku, kiedy zbierzemy cały budżet i będziemy mogli pochwalić się sponsorami.

– Czyżby udane testy z US Racing (byłeś najszybszy w obu sesjach na zakończenie testów w Misano) miały nam wskazywać na coś dobrego?
– Na pewno będzie dużo przyjemniejsza przerwa zimowa po takich optymistycznych testach, bo pokazałem swoje umiejętności w dobrym aucie. Jeszcze nie możemy zdradzić szczegółów, ale z pewnością wkrótce je ogłosimy.

Ściga się bolidami, a jest jak... Matty Cash. Kapitalne testy Polaka

Czytaj też

Romana Bilińskiego i Matty'ego Casha łączą jedno - obaj sportowcy na przestrzeni swojej kariery sportowej zaczęli startować jako Polacy (fot. materiały Romana Bilińskiego/Getty)

Ściga się bolidami, a jest jak... Matty Cash. Kapitalne testy Polaka

Kacper Sztuka w barwach zespołu AS Motorsport (fot. Paolo Pellegrini)
Kacper Sztuka w barwach zespołu AS Motorsport (fot. Paolo Pellegrini)
Zobacz też
Kubica świetnie rozpoczął sezon! Wygrana była o krok
Robert Kubica (fot. Getty)

Kubica świetnie rozpoczął sezon! Wygrana była o krok

| Motorowe 
Głośny sprzeciw sportowców. Nie chcą być karani za... przeklinanie
Max Verstappen (fot. Getty)

Głośny sprzeciw sportowców. Nie chcą być karani za... przeklinanie

| Motorowe 
Polak nowym dyrektorem wyścigowym Formuły E
(fot. Getty)

Polak nowym dyrektorem wyścigowym Formuły E

| Motorowe 
Rajdowe mistrzostwa Europy. Verstappen wystartuje w Polsce
Max Verstappen i Jos Verstappen (fot. Getty Images)

Rajdowe mistrzostwa Europy. Verstappen wystartuje w Polsce

| Motorowe 
Zmiana lidera w Rajdzie Dakar. Polacy utrzymali pozycje
Yazeed Al-Rajhi (fot. PAP/EPA)

Zmiana lidera w Rajdzie Dakar. Polacy utrzymali pozycje

| Motorowe 
Najnowsze
Sportowy wieczór (29.03.2025)
nowe
Sportowy wieczór (29.03.2025)
| Sportowy wieczór 
Sportowy wieczór (29.03.2025) [transmisja na żywo, online, live stream]
Boks, gala Dzierżoniów Boxing Night [ZAPIS]
Boks, gala Dzierżoniów Boxing Night. Transmisja online na żywo w TVP Sport (29.03.2025)
Boks, gala Dzierżoniów Boxing Night [ZAPIS]
| Boks 
Pięć medali Polaków na Zimowych Igrzyskach Wojskowych
Aleksandra Mirosław (fot. Getty Images)
Pięć medali Polaków na Zimowych Igrzyskach Wojskowych
| Inne 
Przemysława Frankowskiego z derbów Stambułu "wyrzucił" sędzia z Polski!
Paweł Pskit w derbach Stambułu był sędzią VAR. Przemysław Frankowski przekonał się, że sędzia wideo był uważny. (fot. Getty Images)
Przemysława Frankowskiego z derbów Stambułu "wyrzucił" sędzia z Polski!
Fot. TVP
Rafał Rostkowski
Bułka znów to ma! Obronił rzut karny [WIDEO]
Marcin Bułka (fot. Getty Images)
Bułka znów to ma! Obronił rzut karny [WIDEO]
| Piłka nożna / Francja 
Poznaliśmy pierwszych półfinalistów Pucharu Anglii
Daniel Munoz i Calvin Bassey (fot. Getty Images)
Poznaliśmy pierwszych półfinalistów Pucharu Anglii
| Piłka nożna / Anglia 
Amerykanie obronili tytuł mistrzów świata
Madison Chock i Evan Bates (fot. Getty Images)
Amerykanie obronili tytuł mistrzów świata
| Inne zimowe / Łyżwiarstwo 
Do góry