Gra na czas jest powszechnym zjawiskiem w futbolu. Nierzadko cenne sekundy "kradną" bramkarze, którzy nie stosują się do zasady 6 sekund. Jak przekazał Dale Johnson na stronie ESPN, Międzynarodowa Rada Piłkarska (IFAB) planuje przeprowadzenie testów, po których może dojść do istotnych zmian w przepisach w tym aspekcie.
Obecnie golkiper nie powinien trzymać piłki dłużej niż 6 sekund. Karą za złamanie zasady jest przyznanie drużynie przeciwnej rzutu wolnego pośredniego. Według IFAB sędziowie jednak niechętnie egzekwują ten przepis, ponieważ uważają, że wolny byłby zbyt dużym przywilejem – szanse na zdobycie bramki są wówczas spore, a w trakcie popełnienia przewinienia przez bramkarza zespół przeciwny nie jest nawet w posiadaniu piłki.
Jednocześnie Międzynarodowa Rada Piłkarska uważa, że przetrzymywanie futbolówki przez bramkarzy jest niesprawiedliwą taktyką. Według badań, które Johnson podaje w swoim artykule, bramkarze potrzebują mniej niż 6 sekund do wznowienia gry przy szybkim kontrataku, od 6 do 8 sekund w sytuacji, gdy bramkarz chce się pozbyć piłki, ale nie może tego zrobić z różnych uzasadnionych powodów, a także 20 lub więcej sekund, gdy dochodzi do celowej gry na czas – często obserwujemy przy tym niepotrzebne kładzenie się i powolne wstawanie.
IFAB zdecydował się na przeprowadzenie testów w sezonie 24/25. Mają być wykonywane w rozgrywkach, w których nie biorą udziału zespoły z dwóch najwyższych szczebli w danym kraju, jak i pierwsze drużyny narodowe. Na przykładzie Anglii – testy będą przeprowadzane od rozgrywek, w których występują zespoły od League One w dół.
Oto główne założenia testów:
– bramkarz będzie miał 8 sekund na wznowienie gry. Sędzia zacznie odliczać ten czas od momentu, gdy golkiper będzie wyraźnie kontrolował piłkę swoimi rękami;
– sędzia będzie miał uniesioną rękę w momencie odliczania od 5. sekundy do 0;
– jeśli dojdzie do przewinienia, drużynie przeciwnej zostanie przyznany rzut rożny lub rzut z autu. Rozgrywki, w których dojdzie do testów, muszą zdecydować się tylko na jeden z dwóch rodzajów kary. Stały fragment będzie wykonywany z najbliższego miejsca od bramkarza w momencie popełnienia przewinienia (auty będą wyrzucane na wysokości 11. metra, z którego wykonywany jest rzut karny);
– po pierwszym przewinieniu bramkarz zostanie ostrzeżony, przy następnym zostanie ukarany żółtą kartką.
IFAB efekty testów ma ocenić na koniec 2025 roku. Jeśli wnioski będą pozytywne, możliwe, że zmiany w przepisach zostaną wprowadzone we wszystkich rozgrywkach od sezonu 2026/2027.