PZPN na poszukiwanie przyszłych reprezentantów Polski rusza za ocean. W kwietniu, podczas obozu w amerykańskim Garfield, trenerzy sprawdzą umiejętności blisko 30 młodych piłkarzy z polskimi korzeniami. Najlepszych w niedalekiej przyszłości możemy zobaczyć w biało-czerwonych barwach.
– To przełom, czegoś takiego jeszcze nie robiliśmy – cieszy się Maciej Chorążyk, który w Polskim Związku Piłki Nożnej pełni rolę koordynatora skautingu zagranicznego. – Jeśli wszystko się uda, będzie jakiś wymierny efekt takiego campu, chcielibyśmy organizować je co roku i – dodatkowo – rozszerzyć je o dziewczynki. Na razie, to jednak melodia przyszłości.
Pierwsze przymiarki były już w 2019 roku, ale przeszkodziła szalejąca pandemia COVID-19. Planowany początkowo na sierpień ubiegłego
roku obóz, ostatecznie odbędzie się w weekend 23-24 kwietnia. Weźmie w nim udział blisko 30 zawodników z roczników 2007, 2008 i 2009, wyselekcjonowanych przez działających w Stanach Zjednoczonych polskich skautów, zaproszonych przez organizatora wydarzenia – Związek Polonijnych Klubów Piłkarskich.
– Jako PZPN, mamy patronat nad tym przedsięwzięciem. Lecą z nami trenerzy Bartłomiej Zalewski, Rafał Lasocki, a także Sebastian
Mila. W sobotę będziemy tam prowadzić dwa treningi, a na niedzielę zaplanowany jest mecz podsumowujący camp. Cała wyprawa połączona
jest z obchodami 70-lecia najstarszego polonijnego klubu piłkarskiego w Ameryce Północnej, Vistuli Garfield. Treningi odbędą się na jego obiektach – opowiada Chorążyk.
Kwietniowy camp, to pierwszy krok. Celem projektu jest jak najwcześniejsze wyłapanie piłkarskich talentów, a najlepszych z nich
– przekonanie do gry w polskich, nie amerykańskich barwach. – Pod szczególną obserwacją będzie rocznik 2007, którego trenerem jest
Rafał Lasocki. Będzie mógł przyglądać się zawodnikom konkretnie pod swoją kadrę. Jeśli chodzi o pozostałe roczniki, będziemy obserwować je pod kątem tego, co za rok. Wyróżniających się piłkarzy zaprosimy wtedy ponownie, a dołączymy do nich rocznik 2010 – tłumaczy szef skautingu PZPN.
Efekty trudno dziś przewidzieć, ale nadzieje są duże. – Amerykański rynek wciąż jest przez nas niezbadany, ale potencjał wydaje się
bardzo duży, przy tak licznej Polonii w Stanach Zjednoczonych. Tym bardziej nie mogę się doczekać tego wyjazdu – mówi Sebastian Mila. – Jestem bardzo ciekaw m.in. jak wygląda poziom wyszkolenia tych chłopców na tle ich rówieśników z Polski, czy z innych europejskich krajów, którzy przyjeżdżają reprezentować nasz kraj. Będę pomagał trenerom w zajęciach. Mamy nadzieję wyłowić jakąś "perełkę" – dodaje były reprezentant Polski, ekspert TVP Sport.
PZPN od dłuższego czasu interesuje się amerykańskim rynkiem, ale możliwości ma ograniczone. Oczywistym problemem jest odległość. W
przeciwieństwie do piłkarzy z Europy, młodych zawodników z USA trudniej namówić do przyjazdu na obóz do Polski. Po drugie, skuteczne
monitorowanie wymaga znacznie większych środków. W tym momencie związek w Stanach Zjednoczonych współpracuje z dwoma skautami. Piotr Sala odpowiada za Nowy Jork i okolice, a Tomasz Drążek - za Illinois.
– W systemie mamy ok. stu chłopców, jest też dużo dziewcząt. Polacy w USA często nie wiedzą, w jaki sposób mogą zarejestrować
zawodnika. Dzięki takim projektom, ta wiedza stanie się bardziej powszechna. Byłem kilka razy gościem polonijnego radia w Chicago czy
Nowym Jorku. Po takich audycjach zawsze obserwowaliśmy zwiększoną liczbę zakładanych profili na polskaut.pl. Wraz z rozwojem naszego projektu, to zainteresowanie będzie rosło. Na pewno jest jeszcze
ktoś, kogo nie dostrzegliśmy – mówi Chorążyk.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.