Polska musiała obejść się smakiem. Nie udało się wywalczyć organizacji mistrzostw świata w lekkiej atletyce w 2025 roku, ale jeszcze nic straconego. Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego, przekonuje w rozmowie z TVPSPORT.PL, że biało-czerwoni podejmą kolejną próbę. World Athletics namawia nas do jeszcze ściślejszej współpracy.
Filip Kołodziejski, TVPSPORT.PL: – Do Diamentowej Ligi pozostało kilka dni. Pojawił się pierwszy stres?
Jakub Chełstowski: – Zdecydowanie. To będzie jedno z największych lekkoatletycznych wydarzeń w historii Polski. Dostaliśmy organizację jednego z czternastu najważniejszych mityngów na świecie. Udało się przekonać World Athletics. Zbudować dobry lobbing.
– Już teraz planujecie przyszłość?
– Generalnym sprawdzianem będzie 6 sierpnia. Musimy się zmobilizować w 300 procentach. Chcemy dotrzeć do jak największej liczby kibiców. Liczymy na fantastyczne wyniki m.in. mistrzów świata. Będziemy oceniani. Jeśli impreza zakończy się sukcesem, będę spokojny o kolejne wielkie imprezy na Śląsku.
– Pojawił się niedosyt, że mistrzostw świat w 2025 roku zostaną zorganizowane przez Tokio?
– Oczywiście, że nam szkoda. Lepiej jednak poczuć przegraną z Japonią niż innym ośrodkiem z "trzeciej części" globu. Tokio zorganizowało igrzyska w trakcie koronawirusa. Była to impreza, która przejdzie do historii. Świetnie sobie poradzili. Być może to ukłon dla kibiców, którzy nie byli w stanie obejrzeć najważniejszej imprezy czterolecia na trybunach. Wiem również, że nasza aplikacja została bardzo wysoko oceniona. Zachęcają nas do kontynuowania współpracy. W trzy lata wskoczyliśmy do światowej czołówki. Doceniono nas. Diamentowa Liga to nagroda. Chcemy grać długoterminowo. Byliśmy pierwszym regionem, który zabiegał o organizację mistrzostw świata. Nie wyszło. Nie obrażamy się. To dodatkowa motywacja. I dobra lekcja. Wsłuchaliśmy się w głos oceniających. Jeśli zdecydujemy się kandydować po raz kolejny, możemy być jeszcze bliżej "wygranej".
"Mamy teraz erę dwóch mistrzów. Oby rządzili jeszcze chwilę"
– Macie kolejny termin, kiedy będziecie ubiegać się o mistrzostwa świata?
– Decyzje zapadną po Diamentowej Lidze. Jako działacze mamy ambicje sportowe. Podjęliśmy już jedną próbę. Nie mówię, że była ostatnią. Śląsk i Polska bardzo się zmieniły. Różne obszary są dużo bardziej doinwestowane niż wcześniej. Mamy zaplecze na światowym poziomie. Jesteśmy godnym rywalem dla innych krajów.
– Na Śląskim pojawi się wielu mistrzów z Eugene.
– Ugościmy 49 medalistów. Pokazujemy, że można robić świetne rzeczy. My, już w 2028 roku mamy zapewnione mistrzostwa Europy. Znaczymy coraz więcej.
– Światowa czołówka pokusi się o historyczne rezultaty?
– Liczę, że rekordy się pojawią. Fajnie sprzedaje się to w środowisku. To, co wyprawia Armand Duplantis, wzbudza w nas wielkie nadzieje. Rekord świata znowu jest zagrożony. Z jego pobiciem wiąże się premia. Motywacji nie zabraknie. Wiele osób go rozpoznaje. Jest gwiazdą. Zawodnicy z najwyższego topu pojawią się na Stadionie Śląskim.
– Ile kosztuje organizacja Diamentowej Ligi?
– Szacujemy, że koszta zamkną się w grancach 14-16 milionów złotych. Na tle innych krajów nasz budżet jest niewielki. Podchodzimy do sprawy oszczędnie, ale nie zabraknie wysokiego poziomu. Pomaga nam zaplecze i świetna infrastruktura. Przygotowujemy kilka "fajerwerków". Intensywnie pracujemy nad nimi z całym zespołem.
– Wprowadziliście do DL rzut młotem. Jesteście dumni?
– Z Pawłem Fajdkiem współpracujemy już kolejny rok. Jest naszym ambasadorem. Wspieramy go w działaniach i kontynuowaniu kariery. To wybitny młociarz. Ogólnie cieszę się, że jako jeden z szesnastu regionów w Polsce przeznaczamy na kulturę fizyczną i sport najwięcej środków.
Lisek odpowiedział legendzie. "Szkoda, że nie wie, o czym mówi"
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1009 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.