Nie widzę konfliktów w kadrze. Starsze zawodniczki chcą, by na zgrupowaniach pojawiały się też młodsze dziewczyny. Atmosfera jest dobra. Napędzają się – mówi nam Marcin Bachleda, asystent pierwszego trenera, przed początkiem zimowych zmagań. Polskie skoczkinie przygotowują się pod okiem jednego z najlepszych specjalistów na świecie – Haralda Rodlauera.
Kadra skoczkiń przebywa aktualnie w Zakopanem, gdzie szlifuje formę przed zbliżającym się sezonem. – W trakcie przygotowań do sezonu treningi odbywają się systematycznie, bez zakłóceń. Nad wszystkim czuwają Harald Rodlauer, Stefan Hula oraz Marcin Bachleda. Ostatnie mistrzostwa kraju pokazały, że nie jest idealnie. Z Polkami wygrały dwie Słowaczki, w tym 14-letnia Kira Kapustikova. A Karina Kozłowa, Ukrainka urodzona w 2009 roku, zajęła szóste miejsce. Jest nad czym pracować. Kluczowym słowem jest "proces". Harald nie ma magicznej różdżki, która zmieni wszystko za jednym dotknięciem. Trener powtarza wyrażenie "step by step". Brakuje nam niekiedy cierpliwości. Musimy działać krok po kroku – przekazuje nam Jakub Kot.
Pierwszy trener w narodowej kadrze ma Nicole Konderlę. W grupie bazowej przygotowują się Paulina Cieślar, Anna Twardosz oraz Wiktoria Przybyła. Coraz lepsze wrażenie robią także Natalia Słowik i Pola Bełtowska. Według ekspertów widać w nich duży potencjał. – Skoki to dyscyplina, w której trudno cokolwiek przewidzieć. Z tygodnia na tydzień którejś z zawodniczek świat może się wywrócić do góry nogami. Nadal zastanawia mnie, co by było, gdyby PZN wcześniej zatrudnił trenera z górnej półki z wizją i doświadczeniem. Początki tej dyscypliny były traktowane po macoszemu. Magdalena Pałasz i Joanna Szwab opowiadały niejednokrotnie o bardzo trudnych warunkach. Musiały między innymi pożyczać kombinezony. Teraz traktujemy dziewczyny na poważnie. Jest dostęp do wszystkiego, ale konkurencja nie jest wystarczająca – dodał rozmówca.
Polki będą walczyły o punkty w Pucharze Świata, ale nie będzie o to łatwo. Skupią się również na startach w "niższych ligach". O sytuacji w kadrze więcej powiedział jeden z asystentów Rodlauera.
FILIP KOŁODZIEJSKI, TVPSPORT.PL: – Sezon zbliża się wielkimi krokami. Jak idą przygotowania do pierwszych startów?
MARCIN BACHLEDA: – Można zażartować, że zimy w ogóle nie widać! Mamy ocieplenie klimatu. Ciepło i zielono za oknem. A tak serio – wszystko idzie zgodnie z planem. Atmosfera, z tego co widzę, jest dobra.
– Odnalazł się pan w roli asystenta trenera?
– Skupiam się głównie na współpracy z juniorkami. Moim zadaniem jest poprowadzić je tak, by były przygotowane do wzięcia udziału w zawodach wyższej rangi. Potem dziewczyny idą pod skrzydła Haralda. On nie mieszka w Polsce. Działa schematem: przez tydzień jest za granicą, potem przyjeżdża na około siedem dni. Poza tym jest jeszcze Stefan Hula. Dobrze się dogadujemy. Rodlauer lubi porozmawiać i wysłuchać propozycji. Nie jest tak, że zamyka się tylko na własne pomysły. Wspólnie dochodzimy do rozwiązań, które zadowalają każdego z osobna.
– Widać już efekty z wprowadzenia austriackiej myśli szkoleniowej?
– Nie możemy narzekać na systemy, które sami wcześniej stworzyliśmy. Teraz pojawiło się kilka nowości. Cały świat podpatruje się nawzajem. Nie chcemy stać w miejscu. Nie chcemy też dopuścić do tego, że nasz aktualny system stanie się monotonny i będzie wszystkich męczył po dłuższym czasie. Ogólnie trening motoryczny skoczkiń i skoczków jest łatwy. Większość trenuje podobnie. Na pewno zwiększyła się motywacja, gdy dziewczyny dowiedziały się, że będzie je prowadził szkoleniowiec ze ścisłego topu.
– Co roku powtarzaliśmy pytanie: "Czy świat nam uciekł?". Odpowiedź była jednoznaczna – tak. Jak jest teraz?
– Świat nadal robi swoje. Nie wszystko zależy od trenera. Wiele leży po stronie zawodniczek. Muszą chcieć mocno pracować. Zobaczymy, czy szybko będziemy gonić czołówkę, czy pójdziemy wolnym tempem, by tylko iść. Nikt na nas nie będzie czekać.
– Dziewczynom chce się pracować, czy nie widzi pan iskierki?
– Nie będę nikogo wytykał palcem. Dziewczyny mają respekt do trenerów. Chcą ćwiczyć. Ważny jest cały tryb prowadzenia samych siebie. Pojawił się nowy trener. Może to działać w dwie strony. Albo wszyscy załapią nowy schemat pracy dość szybko, albo zwolnimy i poczekamy na efekty. Trudno wróżyć z fusów. Wolę poczekać na efekty. Nie mamy do wyboru 30 zawodniczek, jak Słoweńcy. Z takiej liczby zostaje średnio dziesięć mocnych skoczkiń. U nas jest wszystkich około 15. Są w okresie dojrzewania. Czas pokaże, czy będą w stanie osiągnąć maksymalny pułap. Muszą wiedzieć, że sukces przynosi ciężka praca.
– Dużym problemem wśród pań były zaburzenia odżywiania. Często przytaczano wskaźnik BMI. Problem nadal istnieje?
– Nie został wyeliminowany w pełni, ale jest go mniej. Ważne, by utrzymywać samodyscyplinę. Bywały zawodniczki, które kilka lat temu pasowały idealnie wagowo do tej konkurencji. Z czasem i rozwojem organizmu hormony zrobiły swoje. Nie zawsze ma się na to wpływ.
– Wiemy, że psuło to między innymi atmosferę w kadrach. Jak w tym momencie wygląda sytuacja?
– Nie widzę konfliktów. Starsze chcą, by na zgrupowaniach pojawiały się też młodsze dziewczyny. Atmosfera jest dobra. Dziewczyny się napędzają. W końcu tak się dzieje. Nie doszukujmy się skandali na siłę. Praca z kobietami jest inni niż z mężczyznami. Od czasu do czasu dochodzi do burzliwych sytuacji, ale nie dzieją się żadne sensacje. W grupie jest wzajemny szacunek. To najważniejsze.
– Na co, według pana, będzie stać polskie skoczkinie?
– Nie narzucamy presji. Młodzież potrzebuje czasu. Za dwa lata będziemy mądrzejsi, co do ich przyszłości. Liczę, że trafi się zawodniczka, która w pół roku wskoczy na bardzo wysoki poziom. Kibice i dziennikarze chcą, by Polki już wygrywały. Nie działa to życzeniowo. Kadrowiczki stać na przyzwoitych wyników w międzynarodowych startach. Nie będę mówił o podiach i wygrywaniu. Kluczem będzie systematyczne punktowanie. Czołowa dziesiątka w Pucharze Świata jest na bardzo dobrym poziomie. Nie zmienia to faktu, że nasze skoczkinie stać na punktowanie.
482.1
475.0
455.8
451.6
449.4
438.9
434.0
422.2
420.4
10
419.8
11
419.7
12
413.3
13
412.5
14
403.1
15
400.8
16
400.4
17
399.4
18
397.9
19
397.1
396.0
21
384.2
22
382.3
377.5
24
372.6
371.6
26
364.5
27
357.3
355.7
320.5
314.1
1
1749.3
2
1720.2
3
1707.2
4
1680.6
5
1673.1
6
1484.1
7
1458.0
8
1350.9
9
561.6
10
551.6
459.1
454.8
444.1
443.6
433.5
430.1
418.3
418.2
417.7
10
409.4
11
409.1
12
408.7
13
404.1
14
401.1
398.4
16
397.7
17
397.5
394.5
19
392.7
20
389.6
21
389.4
22
387.7
386.4
24
386.2
381.5
26
377.7
374.0
372.6
29
365.0
30
363.6
231.1
228.9
226.0
225.7
225.5
225.3
225.0
218.2
214.6
212.4
212.0
12
211.6
13
211.0
14
210.0
15
209.1
208.5
205.8
18
205.3
19
202.9
20
202.5
21
202.1
22
201.2
23
197.0
196.7
25
196.4
195.0
27
193.6
193.4
193.2
191.5
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.