The IFAB dostaje kolejne dowody przemawiające za zmianą "Protokołu VAR" w taki sposób, aby sędziowie wideo mogli interweniować w sytuacji dotyczącej żółtej kartki i mającej wpływ na decyzję o ewentualnej czerwonej kartce. W meczu Ligi Europy Galatasaray Stambuł ze Spartą Praga niesłuszną drugą żółtą i czerwoną otrzymał zawodnik gości Matej Rynes. Gospodarze wygrali 3:2.
W 80. minucie, przy linii bocznej boiska, Matej Rynes biegł za piłką i był przy niej najbliżej ze wszystkich zawodników. Baris Alper Yilmaz próbował go dogonić i w tym celu pomagał sobie prawą ręką, którą chciał złapać Rynesa lub chociaż utrudnić mu bieg w taki sposób, żeby poruszał się wolniej. Czując na klatce piersiowej dotyk ręki Turka, Czech użył swojej lewej ręki próbując się uwolnić od przeciwnika. Odmachnął nią trafiając w klatkę piersiową Turka, blisko jego twarzy, którą być może co najwyżej musnął, ale z pewnością jej nie uderzył. Nawet jeśli Rynes otarł delikatnie dłonią twarz rywala, to można byłoby to zakwalifikować co najwyżej jako faul nieostrożny, czyli niekwalifikujący się do pokazania żółtej kartki. Niestety Yilmaz wykorzystał tę okoliczność - złapał się za twarz i zaczął udawać, że został mocno w nią uderzony, czyli sugerował jakoby był to faul istotny i nierozważny.
To była ewidentna symulacja: stuprocentowa albo co najmniej niesportowe i rażące wyolbrzymianie skutków nieznaczącego kontaktu. Jedno i drugie można oceniać podobnie: jako próbę oszukania sędziego i wymuszenia na nim korzystnej decyzji. Zawodnikowi Galatasaray sztuczka aktorska niestety się udała – sędzia Alejandro Jose Hernandez Hernandez z Hiszpanii dał się nabrać i pokazał Rynesowi drugą w tym meczu żółtą kartkę i wykluczył go z gry pokazując też czerwoną.Gdy Sparta zaczęła grać w osłabieniu, było 2:2. W doliczonym czasie gry Icardi strzelił gola ustalając wynik meczu na 3:2.
Sytuacja z meczu Galatasaray – Sparta to kolejne zdarzenie, po którym sędziowie wideo nie mogli interweniować, ponieważ zgodnie z "Protokołem VAR", który jest częścią "Przepisów gry", VAR może pomagać "tylko w przypadku »jednoznacznego i oczywistego błędu« lub »pominiętego poważnego zdarzenia« w odniesieniu do sytuacji:
a. bramka/nie ma bramki,
b. rzut karny/brak rzutu karnego
c. bezpośrednia czerwona kartka (nie dotyczy drugiego napomnienia)
d. błędna identyfikacja (gdy sędzia napomina lub wyklucza niewłaściwego zawodnika przewiniającej drużyny).”.
Sytuacje z błędnie pokazaną żółtą kartką, która powoduje niesłuszną czerwoną kartkę, podobnie jak sytuacje z niepokazaną żółtą kartką, która powinna spowodować wykluczenie piłkarza z gry, zdarzają się we wszystkich ligach. Ostatnio najgłośniejszy był skandal w hiszpańskiej La Lidze. W meczu Alaves – Barcelona arbiter Juan Martinez Munuera pokazał dwie żółte kartki Vitorowi Roque. Pierwsza była co najmniej kontrowersyjna, a moim zdaniem niesłuszna, natomiast druga była ewidentnym błędem arbitra, który sprawił, że Barcelona musiała grać w osłabieniu.
CZYTAJ TEŻ: Skandal w Hiszpanii: kartki dla Vitora Roque były niesłuszne!
Wiele podobnych sytuacji zdarzyło się także w innych ligach, choćby we włoskiej Serie A, czy również jesienią w polskiej Ekstraklasie. Zgłosiliśmy wtedy do The IFAB propozycję zmiany "Protokołu VAR”, żeby sędziowie wideo mogli interweniować zarówno w przypadku błędnej drugiej żółtej kartki, jak i w przypadku sytuacji, gdy arbiter niesłusznie nie pokazał drugiej żółtej kartki piłkarzowi, który powinien ją zobaczyć i zostać wykluczony z gry.
Zaproponowaliśmy The IFAB, aby zmienić "Protokół VAR” również w taki sposób, żeby sędziowie VAR wykorzystywali powtórki wideo i notatki z analizowanego meczu do podjęcia interwencji również wtedy, gdy:
- słuszną żółtą kartkę zobaczy zawodnik, który wcześniej w tym samym meczu został ukarany żółtą kartką niesłusznie;
oraz być może także wtedy, gdy:
- słuszną żółtą kartkę zobaczy zawodnik, który wcześniej w tym samym meczu powinien zobaczyć żółtą kartkę, ale niesłusznie nie został nią ukarany. Jednak wprowadzenie takiego punktu wymagałoby zmiany filozofii podejścia do tematu żółtych kartek, które oznaczają przecież "napomnienie", czyli są formalnym ostrzeżeniem przed ryzykiem wykluczenia za kolejne podobne ostrzeżenie
W naszej propozycji zgłoszonej do The IFAB chodzi o to, aby czerwoną kartką karani byli wszyscy zawodnicy, którzy w czasie meczu zasłużyli na dwie żółte kartki, ale z drugiej strony chodzi również o to, żeby nie byli wykluczani z gry piłkarze, którzy zasłużyli tylko na jedną żółtą kartkę – bez względu na to, czy sędzia boiskowy pomylił się w ocenie pierwszej czy drugiej sytuacji dotyczącej żółtej kartki czy potencjalnej żółtej kartki.
Lukas Brud, CEO i sekretarz The IFAB, powiedział nam wtedy, że jego organizacja będzie rozważać, co można zmienić w "Protokole VAR", przynajmniej w kontekście niesłusznie pokazanych żółtych kartek. Obecnie The IFAB pracuje nad propozycjami zmian w "Przepisach gry", które zostały zgłoszone wcześniej i były już analizowane lub nawet testowane. Do tematu "drugich żółtych kartek” może wrócić raczej nie wcześniej niż po przejściu do następnego etapu prac, czyli prawdopodobnie dopiero po ogłoszeniu zmian w "Przepisach gry", które zaczną obowiązywać 1 lipca tego roku.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.