Kajakarze i kanadyjkarze o przepustki olimpijskie na igrzyska w Los Angeles rywalizować będą nie na jednej czy dwóch imprezach, ale przez dwa sezony, a o wszystkim zadecyduje międzynarodowy ranking. To oznacza też wzmocnienie rangi zawodów Pucharu Świata.
Dla kajakarstwa klasycznego priorytetową imprezą w czteroleciu olimpijskim zawsze były mistrzostwa świata rozgrywane na rok przed igrzyskami. To na tych zawodach zawodnicy walczyli niemal o całą pulę upragnionych przepustek. Dodatkową i ostatnią szansą były kontynentalne regaty kwalifikacyjne.
Międzynarodowa Federacja Kajakowa (ICF) postanowiła zrewolucjonizować formułę kwalifikacji przed kolejnymi igrzyskami w Los Angeles w 2028 roku. O wszystkim będzie decydować ranking olimpijski, a punkty do niego będą zdobywane nie tylko na imprezach mistrzowskich, ale i podczas Pucharów Świata. Ostateczne zasady mają zostać ogłoszone na początku 2026 roku.
– Zdobywanie punktów będzie następować w cyklach dwuletnich, co oznacza, że punkty rankingowe będą ważne przez dwa lata. Jedną z pierwszych imprez w sprincie, która będzie premiować zawodników w kontekście IO w Los Angeles, będą przyszłoroczne mistrzostwa świata w Poznaniu. Imprezy mistrzowskie będą miały określone wskaźniki-przeliczniki punktów zaliczanych następnie do rankingu olimpijskiego – tłumaczyła sekretarz generalna Polskiego Związku Kajakowego Jolanta Rzepka, która jest również członkiem komitetu technicznego ICF ds. sprintu kajakowego.
Liderka polskiej reprezentacji Karolina Naja przyznała, że poprzedni format kwalifikacji sprawiał, że wszystkie siły były skupione na jedną konkretną imprezę. – Chociaż przez ostatnie lata my jako grupa kajakarek byliśmy w najlepszej trójce na świecie, to jednak towarzyszył nam stres przy okazji tych przedolimpijskich mistrzostw świata, żeby zdobyć te kwalifikacje. Bo to było też warunkiem spokojnego przygotowywania się do igrzysk. Myślę, że nowa formuła może okazać się bardziej przystępna, a także bardziej sprawiedliwa. Nie będzie liczył się jeden wyścig, jak to czasami bywało, lecz poziom reprezentowany przez dłuższy czas – powiedziała.
Do punktacji zaliczane będą także zawody Pucharu Świata, a co za tym idzie – będą one traktowane bardziej prestiżowo przez federacje. Często zdarzało się tak, że niektóre kraje nie startowały we wszystkich edycjach PŚ lub wystawiały rezerwowe składy, a dla szkoleniowców te regaty były okazją do szukania optymalnych składów osad.
– Jeszcze nie tak dawno w trakcie sezonu były trzy Puchary Świata, teraz zostały tylko dwa. Trenerzy pewnie i tak będą wykorzystywać je jako element treningowy, ale dobrze się stało, że ich ranga wzrośnie. Mi osobiście zależy, żeby jak najczęściej startować, pokazywać się na świecie i promować naszą dyscyplinę – podkreśliła czterokrotna medalistka olimpijska.
Równolegle w ICF prowadzone są prace nad podniesieniem rangi niektórych konkurencji olimpijskich, m.in. rywalizacji osad K4 500 m. Według raportu medialnego przeprowadzonego na zlecenie i potrzeby MKOl, wyścigi czwórek kobiet i mężczyzn nie miały dużej oglądalności. Rzepka zapewniła, że władze ICF nie biorą jednak pod uwagę usunięcia tej rywalizacji z programu najbliższych igrzysk.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.