Stadion Śląski zyskał pierwszego w swojej historii sponsora tytularnego. Została nim chorzowska firma Superauto.pl, zajmująca się sprzedażą nowych samochodów w internecie. Kontrakt zawarto na trzy lata z możliwością przedłużenia – poinformował sponsor w komunikacie.
– Stadion Śląski zna nie tylko każdy mieszkaniec Śląska, ale też każdy Polak, który albo był tu osobiście na ważnym wydarzeniu sportowym czy koncercie, albo też oglądał transmisje z tych wydarzeń w telewizji. Dzięki zawartej umowie sponsorskiej Superauto.pl stanie się firmą rozpoznawaną w całej Polsce. Umocnimy w ten sposób naszą pozycję lidera rynku nowoczesnej sprzedaży samochodów – ocenił prezes i współzałożyciel spółki Kamil Makula. Zmianę nazwy musi formalnie zatwierdzić sejmik województwa śląskiego, bowiem arena należy do samorządu regionu.
Polscy piłkarze 6 czerwca podejmą w „Kotle Czarownic” Mołdawię w towarzyskim meczu, a 7 września w kwalifikacjach mistrzostw świata zagrają tam z Finlandią. Ostatni raz biało-czerwoni wystąpili na Stadionie Śląskim 29 marca 2022 roku, kiedy pokonali Szwecję 2:0 w barażu o awans do mistrzostw świata w Katarze. W przeszłości obiekt był świadkiem wielu historycznych wydarzeń. Spotkanie ze Szwecją było 61. w historii, jakie Polacy rozegrali na tym stadionie. Biało-czerwoni wygrali na chorzowskiej murawie 26 meczów, zremisowali 18 i doznali 17 porażek.
Z awansu do mistrzostw świata kibice cieszyli się tam również w 1977 roku, kiedy decydujący remis z Portugalią (1:1) oglądało 80 tysięcy widzów, w 1985 roku, gdy także "zwycięski" okazał się remis z Belgią, tym razem 0:0 w obecności 75 tysięcy widzów oraz w 2001 roku, gdy przepustkę do mundialu dała wygrana z Norwegią 3:0 przy 43 tysiącach kibiców. Był jeszcze w 2007 roku wygrany mecz z Belgią 2:0, dający Polakom prawo gry w mistrzostwach Europy.
Natomiast 100 tysięcy ludzi obejrzało w Chorzowie zakończone zwycięstwem Polaków 2:1, legendarne już spotkanie ze Związkiem Radzieckim w 1957 roku, kiedy dwa gole strzelił Gerard Cieślik. Z kolei 6 czerwca 1973 roku biało-czerwoni pokonali tam Anglię 2:0 w obecności 90 tysięcy ludzi i było to jedyne dotychczas zwycięstwo nad tym rywalem. Angielskie media, ze względu na panującą na nim atmosferę, okrzyknęły śląski obiekt "Kotłem Czarownic" i ten przydomek przylgnął do niego na stałe.
Budowę stadionu rozpoczęto w marcu 1953 roku. Trzy lata później był gotowy. Posiadał wtedy 80 tysięcy miejsc siedzących i galerię, mogącą pomieścić 20 tysięcy stojących kibiców. Na otwarcie przybyło ok. 90 tysięcy osób. Gwoździem programu był towarzyski mecz biało-czerwonych z NRD. Polacy przegrali 0:2. Rekord frekwencji padł 18 września 1963 podczas meczu Górnika Zabrze z Austrią Wiedeń (1:0) w Pucharze Europejskich Mistrzów Krajowych, poprzedniku Ligi Mistrzów. Obejrzało go 120 tysięcy ludzi.
Kompleksowa przebudowa chorzowskiego stadionu trwała z przerwami od 1993 do 2017 roku. W międzyczasie doszło do awarii podczas montażu wielkiego dachu nad trybunami. Kiedy okazało się, że Chorzów nie znalazł się w gronie gospodarzy meczów Euro 2012, samorząd województwa (właściciel areny) postanowił dokończyć modernizację i stworzyć obiekt wielofunkcyjny. Montaż zadaszenia zakończył się powodzeniem w grudniu 2015 roku. Ostateczny koszt przedsięwzięcia zamknął się kwotą ok. 650 milionów złotych. Widownia pomieści 54 tysiące kibiców.
"Śląski" kojarzony jest głównie z meczami piłkarskimi, ale gościł też wielokrotnie m.in. żużlowców. To na chorzowskim torze 2 września 1973 tytuł indywidualnego mistrza świata wywalczył Jerzy Szczakiel.
Od lata 2021 roku jest Narodowym Stadionem Lekkoatletycznym. Gościł m.in. nieoficjalne MŚ sztafet (2021), dwukrotnie Drużynowe ME (2021, 2023) oraz zawody Igrzysk Europejskich (2023). Od 2018 roku rozgrywany jest tam Memoriał Kamili Skolimowskiej, od trzech włączony do cyklu Diamentowej Ligi.
Ze stadionu od ponad roku korzystają, obecnie pierwszoligowi, piłkarze Ruchu Chorzów, którego klubowy obiekt – "rocznik" 1935 - został zamknięty przez nadzór budowlany, a nie wiadomo, kiedy powstanie nowy.
"Śląski" bywał również wielką sceną muzyczną. Koncertowały na nim m.in. zespoły AC/DC, Metallica, Genesis, Rolling Stones, The Police, Red Hot Chili Peppers, Iron Maiden czy U2.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (971 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.