Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej (FIFA) poinformowała, że w trakcie kończących się w niedzielę w USA klubowych mistrzostw świata zawarła porozumienie ze związkami zawodowymi graczy w sprawie minimalnych terminów przerw między meczami i niezbędnego czasu przeznaczonego na odpoczynek.
Jak wynika z informacji FIFA, przedstawiciele piłkarzy i organ zarządzający światowym futbolem osiągnęli konsensus w sprawie potrzeby zapewnienia zawodnikom minimum 72-godzinnego odpoczynku między meczami. Uzgodniono także, że piłkarze powinni korzystać z co najmniej 21 dni urlopu na koniec każdego sezonu.
Rozmowy odbyły się w przededniu niedzielnego finału klubowych mistrzostw świata pomiędzy PSG a Chelsea. Choć turniej był rozgrywany poza sezonem ligowym, jeszcze przed jego inauguracją był krytykowany przez związki zawodowe, które uważały, że termin nie jest dobry. Związki nawoływały FIFA, aby była bardziej zainteresowana dobrem zawodników i ich prawem do wypoczynku po sezonie, a nie tylko zyskami z większej liczby spotkań.
W czerwcu, na kilka dni przed rozpoczęciem turnieju, pojawiło się wiele apeli nawołujących do większej ochrony zdrowia graczy, niektóre wzywały nawet do bojkotu imprezy w USA. Ostry atak na ideę turnieju skierował m.in. francuski związek zawodowy piłkarzy twierdząc, że "pilne jest powstrzymanie tej masakry".
Teraz prezydent FIFA Gianni Infantino spotkał się w Nowym Jorku z przedstawicielami związków zawodowych piłkarzy z całego świata. Futbolowa centrala określiła rozmowy jako "postępowe" i dodała, że zdrowie zawodników jest i będzie "najwyższym priorytetem".
"Jest zgoda, że między meczami muszą być co najmniej 72 godziny odpoczynku, a zawodnicy powinni mieć co najmniej 21-dniowy urlop na koniec każdego sezonu" – zaznaczyła FIFA w komunikacie.
"Ten okres powinien być zarządzany indywidualnie przez każdy klub i poszczególnych zawodników, w zależności od ich kalendarzy meczowych i obowiązujących układów zbiorowych" – dodano.
Wiadomo jednak, że sztywne egzekwowanie 72-godzinnego okresu przerwy między meczami mogłoby oznaczać duże zmiany w terminarzach niektórych rozgrywek i umowach telewizyjnych. FIFA nie wskazała dotychczas, jak te ustalenia mają być w praktyce respektowane.
Problemy mogą się pojawić, gdy np. drużyny grające w Lidze Europy czy Lidze Konferencji późnym wieczorem w czwartek, nie będą mogły rozegrać pojedynków ligowych w niedzielę. Z uwagi na ścisłą 72-godzinną przerwę, będzie to możliwe dopiero w poniedziałek.
Poważny problem pojawi się także w niemieckiej Bundeslidze. W 2021 roku odstąpiono tam od rozgrywania spotkań w poniedziałkowe wieczory, o co przez lata zabiegali kibice. Nowa, już zawarta umowa telewizyjna, która wejdzie w życie w przyszłym sezonie, również nie obejmuje meczów w poniedziałki.
FIFA zauważyła także, że powinien być dozwolony jeden dzień odpoczynku w tygodniu, a wymagania dotyczące podróży, a także warunki klimatyczne, będą również uwzględniane w planowaniu przyszłych rozgrywek.
Klubowe mistrzostwa świata z udziałem 32 najlepszych drużyn mają być rozgrywane co cztery lata, pomiędzy mistrzostwami świata mężczyzn, mistrzostwami Europy i Copa America. Tegoroczny turniej zorganizowano pomimo gróźb strajku. W tym wypadku obawy o zdrowie psychiczne i fizyczne zawodników z powodu zbyt dużej liczby meczów nie zostały przez FIFA uwzględnione.
6 - 1
Walia
2 - 5
Francja
1 - 3
Hiszpania
1 - 2
Belgia
1 - 1
Szwajcaria
4 - 3
Islandia
4 - 1
Walia
4 - 0
Holandia
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1024 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (93 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.