Inauguracja Pucharu Świata w skokach narciarskich w Wiśle-Malince może nie dojść do skutku? Szerząca się pandemia koronawirusa komplikuje sytuację. W tej kwestii, w rozmowie z TVPSPORT.PL, wypowiedział się przewodniczący komitetu organizacyjnego Pucharu Świata w Wiśle – Andrzej Wąsowicz.
Czytaj także: Skoczkowie na lodzie. "Lufa" Żyły i pochwała dla Stocha
Filip Kołodziejski, TVPSPORT.PL: – Z każdym rokiem sytuacja przed inauguracją Pucharu Świata jest coraz trudniejsza. Przyzwyczailiście się?
Andrzej Wąsowicz: – Tamte lata były niczym w porównaniu do tego, co dzieje się teraz. Ciągle nie jesteśmy pewni czy zawody dojdą do skutku. Są kolejne rekordy zakażeń Covid-19. Nie mam pojęcia, jak to będzie za kilka dni. Mimo to zaczęliśmy produkcję sztucznej pokrywy śnieżnej. Nikt nam jednak nie zagwarantował czy coś z tego wyjdzie.
– Inauguracja może się nie odbyć?
– Boję się, że w kraju zostanie ogłoszony całkowity lockdown. Wtedy ta impreza może nie dojść do skutku. Coraz bliżej takiego scenariusza. Mam poważne obawy. Przedtem nie miałem. Teraz są i to duże.
– Ile stracicie na tym przedsięwzięciu?
– Idzie to nie w milionach, a setkach tysięcy. Zbieramy się w gronie jury konkursów, by łączyć się z dyrektorem Pucharu Świata – Sandro Pertile. Trochę za wcześnie, by szacować dokładne liczby. Koronawirus jednak nie odpuszcza. W powiecie cieszyńskim jest ponad 100 zakażeń dziennie. W Wiśle nie ma tragedii, ale wytyczne liczą się w skali powiatu. Przychodzi smutna refleksja.
– Doświadczenie z poprzednich lat pomaga?
– Pomaga przy produkcji śniegu. Mamy kolejne innowacyjne pomysły. Nie mogę ich jeszcze zdradzić. Problem jest taki, że z ludzi, których chcę mobilizować do działania, schodzi powietrze. Pojawiają się pytania: "Czy to warto robić?". "Coś z tego w ogóle będzie?". Trudne dni nas czekają. Składamy wyprodukowany puch tam, gdzie słońce nie dochodzi, ale tworzymy go, gdy na dworze jest... 16 stopni. Mamy pogodę jak w lecie. Całość przykrywamy foliami. Jakoś się to utrzymuje. Co z tego będzie? Nie wiadomo.
– Jest szansa na pojawienie się kibiców na trybunach?
– Na tę chwilę nie mamy o czym marzyć. Zastanawiam się, jak się wywiążemy z kwestii sponsorskich. To kolejny kłopot.
– Nowy dyrektor Puchar Świata jakoś pomaga?
– Stara się. Bardzo zależy mu na udanej inauguracji. Wiele rzeczy nie zależy jednak tylko od niego. Czekam na rozwój sytuacji epidemiologicznej w danym kraju. Najbardziej boję się kwestii logistycznych. Jak zawodnicy pojawią się już w Wiśle, to ze wszystkim damy radę. Kłopoty mogą pojawić się podczas lotów do Polski. Japończycy chcą wziąć udział w zawodach. Będą musieli być przetestowani u nas. Najbardziej im się to opłaca, bo w Polsce wychodzi to najtaniej.
– Wszelkie procedury macie dopięte na ostatni guzik?
– Tak. Przedstawiciele FIS byli zadowoleni po Letnim Grand Prix. Zaaprobowali wszystko. Wypracowany model przez nas służy jako wytyczne dla innych organizatorów.
– Ma pan jakieś głosy od Adama Małysza i spółki? Jak biało-czerwoni podchodzą do zaistniałej sytuacji?
– Rozmawiałem z nimi przy okazji letnich mistrzostw kraju w Szczyrku. Bardzo by chcieli wystartować u siebie. Martwią się oczywiście o brak publiczności. Liczy się jednak start. Mają świadomość tego, co się dzieje. Są gotowi na każdy scenariusz. Mamy cały czas pod górkę. Niektórzy mnie pytają czy poprzewracało mi się w głowie, że w to brniemy. Najłatwiej byłoby postąpić jak inni. Odwołać konkursy i mieć święty spokój. My tak nie działamy. Nie na tym to polega.
– W ostatnich miesiącach Polska robi najwięcej, ze wszystkich krajów, dla skoków narciarskich?
– Poziom reprezentowany przez polskich zawodników upoważnia nas do organizacji takich zmagań. Mamy też najlepszych kibiców. Żal, że najprawdopodobniej nie zobaczymy ich w tym roku.
– Wszystko wskazuje na to, że inauguracja sezonu 2021/2022 odbędzie się w Niżnym Tagile, Wisła otrzyma grudniowy termin. Ma to sens?
– Na to, jako szef komitetu, się nie zgadzam. To nie jest dobry termin. Liczyłem na inne miejsce w kalendarzu. Dlatego robiliśmy Letnie Grand Prix, żeby pokazać, że potrafimy i chcemy to robić. Zaproponowany termin nie jest poważny. Różnica dwóch-trzech tygodni nic nam nie daje. Jest zrobiony draft przez FIS. Zobaczymy, co się dalej będzie działo. Nie boję się przedstawiać swojego stanowiska w mediach. Nie boję się też konsekwencji. Pertile czyta nasze wypowiedzi, wywiady. Wie, jakie mamy podejście i co się dzieje w kraju.
– Zdaje sobie sprawę jak dużo może stracić?
– Kiedyś powiemy "basta" i tyle z tego będzie. W Polskim Związku Narciarskim jesteśmy uparci. Niedługo przejdzie nam ta chandra. Będziemy działać do końca. W FIS-ie nie mają żadnych pomysłów. Chcieliby tylko, żeby zawody zostały przeprowadzone. Tak to nie może wyglądać.
482.1
475.0
455.8
451.6
449.4
438.9
434.0
422.2
420.4
10
419.8
11
419.7
12
413.3
13
412.5
14
403.1
15
400.8
16
400.4
17
399.4
18
397.9
19
397.1
396.0
21
384.2
22
382.3
377.5
24
372.6
371.6
26
364.5
27
357.3
355.7
320.5
314.1
1
1749.3
2
1720.2
3
1707.2
4
1680.6
5
1673.1
6
1484.1
7
1458.0
8
1350.9
9
561.6
10
551.6
459.1
454.8
444.1
443.6
433.5
430.1
418.3
418.2
417.7
10
409.4
11
409.1
12
408.7
13
404.1
14
401.1
398.4
16
397.7
17
397.5
394.5
19
392.7
20
389.6
21
389.4
22
387.7
386.4
24
386.2
381.5
26
377.7
374.0
372.6
29
365.0
30
363.6
231.1
228.9
226.0
225.7
225.5
225.3
225.0
218.2
214.6
212.4
212.0
12
211.6
13
211.0
14
210.0
15
209.1
208.5
205.8
18
205.3
19
202.9
20
202.5
21
202.1
22
201.2
23
197.0
196.7
25
196.4
195.0
27
193.6
193.4
193.2
191.5
1
813.4
2
809.3
3
802.5
4
762.1
5
699.9
6
681.3
7
667.2
8
601.6
9
383.9
10
382.6
11
382.3
12
380.8
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (982 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.